Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2018-01-13, 23:58   #1
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
dubbelväv

jag gick pà vävkurs i mitten pà -70 talet. En dansk tjej vävde med kardad ull pâ ovansidan och undersidan var i trasor och váven var dubbel. Det blev en tjock sángmatta som värmde gott. Bor sedan mànga àr i Spanien. Gav bort min vávstol en fin Glimâkra till en dam som har vävkurser i Bilbao, Baskien. Hon relaterade till ett reportage om att ingen vill ha fârull längre. och kom dà tt tänka pà det hár sáttet att anvánda ullen pâ. kan jag fà hjälp med nàgon websida eller solvnota för att visa min spanska väninna. All hjälp mottages tacksamt
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-15, 15:01   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Hej!
Jag kontaktar dig via mail.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-16, 06:39   #3
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Din rubrik är lite förvillande för en vävnörd. En dubbelväv har två separata lager och det du beskriver är en väv som har ett extra skikt ihopsatt med ett bottenskikt.

Jag har ett svar: Moorman! För ca 25 år sedan gick jag en kurs i olika vävtekniker o annorlunda material för Mariana Eriksson. Då vävde vi Moorman med lockar av ull. Resultatet blev fascinerande. Precis som ett pälsskinn.
Det är en rolig teknik, man kan göra väldigt mycket kul och det behövs bara 4 skaft.
Bläddra ner till ungefär mitt på sidan så hittar du flera exempel på Moormanteknik.
http://textilstrukturkarinwallin.weebly.com/http://textilstrukturkarinwallin.weebly.com/
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 04:46   #4
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
Tackar, tackar

Precis detta sáttet var det jag letade efter. Ska beskriva det för en dam som fick min vävstol i gâva. Hade inget utrymme för den längre. jag bro i Spanien och damen som fick den bor i Bilbao och hàller vávkurser. Kánns bra att den kom till användning. Tack án en gàng
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-13, 20:56   #5
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Kul att du sprider den tekniken. Det finns så mycket kul man kan göra med den. Om man täcker bara delar av botten med det övre inslaget kan man måla fram ganska häftiga mönster.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons