Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-14, 02:37   #1
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Behövs 1/4"/7mm/6mm-fot för quiltning?

"Behöver" man en sådan fot? Varför? För att det är lättare att veta att man syr med exakt lika mycket tyg över på kanten så att alla linjer blir raka? Kan man inte bara sy med ena sidan av foten mot tygkanten? Jag antar att det blir mindre än 6mm men gör det något? Är det för att säg 3mm är för lite och tyget lätt rispar upp sig dit fram?

Klurar på om man borde ha foten eller inte, det är ju ingen jätteinvestering men lite dyrt ändå, å andra sidan om man får ett snett resultat så har man ju lagt ner en del arbete o tyg på det hela =P
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 07:49   #2
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jag använder den foten nästan jämt när jag quiltar men bara man tänker på att skära lika bred sömsmån som pressarfoten är bred så man får lika stora block så funkar ju det med.
Du måste ju ha något mått så att sömmen blir rak och sömsmånen tillräcklig för annars blir resultatet fult. Du kan också sätta en bit tejp på symaskinen där du mätt 6 mm från nålen och låta tyget följa den men det funkar inte när du är inne på tyget och quiltar t ex utan bara när du ser den.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 13:47   #3
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
Ann-Marie skrev:
Jag använder den foten nästan jämt när jag quiltar men bara man tänker på att skära lika bred sömsmån som pressarfoten är bred så man får lika stora block så funkar ju det med.
Du måste ju ha något mått så att sömmen blir rak och sömsmånen tillräcklig för annars blir resultatet fult. Du kan också sätta en bit tejp på symaskinen där du mätt 6 mm från nålen och låta tyget följa den men det funkar inte när du är inne på tyget och quiltar t ex utan bara när du ser den.
Blir sömnsmånen tillräcklig med bara en vanlig pressatfors bredd (eller halva bredd) då?
När är man inne/uppe på tyget då? När man syr ihop det med eventuell stoppning och bakstycke? Om jag minns rätt hade walker/even feed/övermatarfoten någon form av linjalsak så den fungerar nog där också, men en sådan fot kanske inte fungerar så bra/kanske är onödig/sämre vid ihopsyning av två tunnare bitar?
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 14:34   #4
Jorild Jorild är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 196
Jag kan inte sy lappteknik utan min 1/4 tums pressarfot. Ärligt talat tror jag inte att resultatet blir lika bra om du istället använder en vanlig pressarfotsbredd. Allting går ju, men det blir ett evigt omräknande eller tillskärande.
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 14:58   #5
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Hej
När jag quiltar ett täcke med raksöm så använder jag övermatare och linjalen. Frihandsquiltar jag så använder jag stoppfoten eller den speciella foten för frihandsquiltning.
Jag har en Pfaff så jag kan använda övermataren till nästan alla pressarfötter och då brukar jag använda inchfoten.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 16:55   #6
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
Jorild skrev:
Jag kan inte sy lappteknik utan min 1/4 tums pressarfot. Ärligt talat tror jag inte att resultatet blir lika bra om du istället använder en vanlig pressarfotsbredd. Allting går ju, men det blir ett evigt omräknande eller tillskärande.
Blir väl samma räknande vare sig det är 3mm eller 7.2? Eller missar jag något? =P
Skära till tyget måste jag väl hur som helst också?
Men den kanske är bra ändå.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 16:57   #7
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
Ann-Marie skrev:
Hej
När jag quiltar ett täcke med raksöm så använder jag övermatare och linjalen. Frihandsquiltar jag så använder jag stoppfoten eller den speciella foten för frihandsquiltning.
Jag har en Pfaff så jag kan använda övermataren till nästan alla pressarfötter och då brukar jag använda inchfoten.
Mmm, och din fungerar säkert bättre än en sådan som är ett tillbehör, men någon där uppe eller var det var menade väl att sömmarna inte blev så fina med den som är ett tillbehör, så kanske är den inget att ha? Vill ju veta om jag skall ta med den innan jag beställer eller så, synd att fötter är så dyra, helst hade man ju haft alla som fanns.

Husqvarna var visst grymma med att skicka med fötter =P

En rynkfot hade ju också varit trevligt antar jag.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 17:43   #8
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Citat:
aliquis skrev:
Blir väl samma räknande vare sig det är 3mm eller 7.2? Eller missar jag något? =P
Skära till tyget måste jag väl hur som helst också?
Men den kanske är bra ändå.
Du har alldeles rätt. Men om du ska sy efter ett patchwork/lappteknik efter mönster/beskrivning så kommer dom ju ofta från USA och där använder man inch, sömsmånen är ofta inräknad i beskrivningen.
Annars går det hur bra som helst att sy patchwork/lappteknik med vilken sömsmån som helst, 1/4", 5mm, 6mm, 7mm....bara den inte är för smal. Men det gäller ju alla sömnadsarbeten.

Quiltning: Det är när man stickar/syr/knyter ihop 3 lager. Dvs.
1.Toppen som kan vara ett patchwork/lappteknikarbete. Eller ett ett enda tygstycke.
2.Vadd eller annat mellanlägg.
3.Baksidetyg.
När du sedan syr ihop dessa lager så kallas det för momenter quiltning.

Där kan du också använda vilken sömsmån du vill, 6, 7, 8mm har ingen betydelse.
Där kan en övermatare fungera bra. Själv har jag Pfaff med inbygg övermatare så problemet har aldrig funnits för mej. Vet inte hur pass viktig den kan vara. Med min maskin så går det utmärk att quilta ändå, jag glömmer ofta att aktivera den.

Alltså, ska du sy lapparbeten/patchwork efter beskrivning/mönster så har du säkert nytta av en 1/4" fot.
Själv har jag en men använder den nästan aldrig.Det fungerar lika bra att flytta nålläget om det ska vara exakt. Annars så kör jag med sömsmån efter standardfoten. Ytterkanten...hellre en anings bredare än att riskkera att tyget fransar sig i sömsmånen.

Anne-Marlen

Senast redigerad av annemarlen den 2007-01-14 klockan 17:47.
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 19:28   #9
Jorild Jorild är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 196
Citat:
aliquis skrev:
Blir väl samma räknande vare sig det är 3mm eller 7.2? Eller missar jag något? =P
Skära till tyget måste jag väl hur som helst också?
Men den kanske är bra ändå.
Jag tycker räknande blir besvärligare om man måste ta hänsyn till att man inte använder sig av en kvartsinch sömnsmån som motsvarar 0.635mm. Alla räkneregler bygger på att man använder 1/4 inch som sömnsmån. Så då får man hitta på sina egna regler eller så skär man med lite marginal och skär man rent blocket när man har sytt det. Jag upplever det som det blir mer räknande och mer skärande om man inte använder sig av en kvartinch-sömnsmån.

Å andra sidan du kan ju alltid prova utan 1/4 inch-pressarfoten och se om du gillar lappteknik. Med enklare mönster är det inte lika kinkigt om man syr med en korrekt sömnsmån. Visar det sig att du tycker det kul med lappteknik, kan du investera i en 1/4 inch pressarfot senare.
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 23:34   #10
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
annemarlen skrev:Du har alldeles rätt. Men om du ska sy efter ett patchwork/lappteknik efter mönster/beskrivning så kommer dom ju ofta från USA och där använder man inch, sömsmånen är ofta inräknad i beskrivningen.
Men om det skall vara typ säg 3 inch stora rutor och de har gjort varje tygbit 3.5" dvs 88.9mm och en vanlig fot skulle sticka ut säg 3mm istället för 1/4" så måste jag ju kunna ta en 76.2mm ruta och lägga till 6mm och få 82.2mm och därför bara göra 82mm stora rutor och sedan sy med mina 3mm istället?
Om nu inte 3mm är för tunt och det rispar upp sig och faller isär.
Om det sedan involverar trianglar, romber och så kanske det blir mer att räkna på men det är ju inte mer än typ grundskolematte ändå så det kan ju inte vara så svårt?

Jag såg i någon beskrivning att man sydde med en normal fotsbredd vilket var 6mm, låter man alltså en fots bredd sticka ut eller är det från nålen till ytterkanten av foten de menar? För det är det jag menar, behöver jag köpa någon extra fot eller kan jag inte bara sy med ytterkanten av den vanliga foten efter kanten på tyget? Kan ju hur som helst vänta med köp av den foten.
Citat:
Annars går det hur bra som helst att sy patchwork/lappteknik med vilken sömsmån som helst, 1/4", 5mm, 6mm, 7mm....bara den inte är för smal. Men det gäller ju alla sömnadsarbeten.
Hur brett är det från mitten av nålen till ytterkanten av foten då? Men då skiter jag väl i den foten sålänge och hoppas att den bara är för att underlätta för amerikaner som kör efter färdiga instruktioner vad gäller rutstorlekar osv och inte vill räkna om något =P
Citat:
Quiltning: Det är när man stickar/syr/knyter ihop 3 lager. Dvs.
1.Toppen som kan vara ett patchwork/lappteknikarbete. Eller ett ett enda tygstycke.
2.Vadd eller annat mellanlägg.
3.Baksidetyg.
När du sedan syr ihop dessa lager så kallas det för momenter quiltning.
Jag kollade på lite länkade urler härifrån och en sak slog mig när jag läste om någon som frågade var man kunde lämna in ett lapptäcke för quiltning, om jag nu skulle vilja göra säg ett 220x200cm stort överkast eller så kommer det bli värsta problemet att sy över det i maskinen? Får man en stor fet rulle av täcket "till höger" och är risken då att den blir så stor att man inte kan röra tyget/det inte får plats?
Jag antar att man borde kunna göra remsor på säg 60cm eller så men är det då möjligt att sy ihop dem särskilt snyggt? Blir det inte en söm som går "utåt" isf om man nu lägger två delar på varandra o syr efter kanten? Om man använder syr mittemellan kanske det går ändå men då får man ju samma problem med en rulle tyg till höger?
Citat:
Där kan du också använda vilken sömsmån du vill, 6, 7, 8mm har ingen betydelse.
Jag trodde sömsmån var det som stack ut så att säga? Men du menar alltså att man syr över alla rutor o allt med det måttet emellan alla raka sömmar?
Citat:
Där kan en övermatare fungera bra. Själv har jag Pfaff med inbygg övermatare så problemet har aldrig funnits för mej. Vet inte hur pass viktig den kan vara. Med min maskin så går det utmärk att quilta ändå, jag glömmer ofta att aktivera den.
Om din klarar utan så borde det ju gå ändå även på andra maskiner, när jag läste om det uppfattade jag det som att det kanske inte var så mycket själva matningen som gjorde det utan mer att den lyfte på "foten"/matningen och det i sig gör väl att tyget inte sträcks hela tiden utan får en chans att dras tillbaka så man slipper väl få "svallvågor" efter foten i tyget i slutändan kanske?
Citat:
Alltså, ska du sy lapparbeten/patchwork efter beskrivning/mönster så har du säkert nytta av en 1/4" fot.
Jag vet inte vad jag skall sy, men man får väl prova lite om inte annat =P
Citat:
Själv har jag en men använder den nästan aldrig.Det fungerar lika bra att flytta nålläget om det ska vara exakt. Annars så kör jag med sömsmån efter standardfoten. Ytterkanten...hellre en anings bredare än att riskkera att tyget fransar sig i sömsmånen.

Anne-Marlen
Ok, jag trodde att den kanske var för smal, inte för bred, men dåså =P, känner ju inte för att köpa en massa "onödiga" fötter men å andra sidan tar man ju gärna sådana som gör att man kan göra saker som man annars inte kunde. Klurade på en rynkfot om man skall göra gardiner och kanske något som gör "tygkorvar" om man kanske vill ha vertikala sådana på en gardin, eller varför inte sy mönster i gardinen (men det kanske veckar tyget då, inte om det är ett snöre man syr fast dock) eller något. Men men, fötter går ju att köpa i Sverige när man finner behovet, walkerfoten däremot kostar hela 440kr i Sverige och 340 från england så den tjänar man ju lite på att ta direkt om man nu skall ha den.
Vet inte vad de billigare fötterna kostar i Sverige, men de jag ändå visste att jag ville ha tänkte jag kanske försöka ta med direkt men skitsamma.

Smidigast vore ju om någon som hade en QC-modell men inte använde något av det kunde ge mig tillbehören

Kanske går att söka på janome quilt kit eller så på ebay o finna några?
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 23:36   #11
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
Jorild skrev:
Jag tycker räknande blir besvärligare om man måste ta hänsyn till att man inte använder sig av en kvartsinch sömnsmån som motsvarar 0.635mm. Alla räkneregler bygger på att man använder 1/4 inch som sömnsmån. Så då får man hitta på sina egna regler eller så skär man med lite marginal och skär man rent blocket när man har sytt det. Jag upplever det som det blir mer räknande och mer skärande om man inte använder sig av en kvartinch-sömnsmån.

Å andra sidan du kan ju alltid prova utan 1/4 inch-pressarfoten och se om du gillar lappteknik. Med enklare mönster är det inte lika kinkigt om man syr med en korrekt sömnsmån. Visar det sig att du tycker det kul med lappteknik, kan du investera i en 1/4 inch pressarfot senare.
Men räknereglerna är väl desamma? Bara det att man kanske inte får veta direkt att man skall lämna si o så mycket på sina trianglar eller romber eller vad det nu må vara? Problemet med de månghörniga varianterna är väl att jag inte utantill vet exakt hur många grader det är här o där men det kan ju en gradskiva berätta.

Mjo, blir nog så, tack.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-15, 09:26   #12
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Jag har en kantstickningspressarfot (husqvarna) och så ställer jag in nålen så att sömsmånen blir 6,5 mm. Det fungerar på "tum-mått". Det måste väl fungera även om man har en vanlig pressarfot, om man en gång för alla mätt var nålen skall stå för 6,5 m.m.
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-15, 09:49   #13
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Mät från kanten på pressarfoten till nålen och så ställer du in med knappen som man kan flytta nålen i sidled med så får du det mått du vill ha.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons