Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-11-26, 21:23   #1
NostalgicGirl NostalgicGirl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 35
Puffärm på blus - behöver lite hjälp!

Har precis börjat sy igen och är en aning ringrostig. Behöver hjälp med beskrivning hur man syr puffärmar på blusar?Tips, råd, intruktioner? allt välkommet!
NostalgicGirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-27, 07:17   #2
Ireth Ireth är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 61
Jag gör på det sättet att jag breddar mönstret på ärmen beroende på om jag ska ha puff uppe eller nere (eller båda), det hela handlar egentligen om att lägga in så mycket vidd du vill ha i remsor/kilar som du sen jämt fördelar över orginal delen på mönstret genom att klippa isär och tejpa (det här är väl det långa sättet finns säkert nån som kan något bättre sätt som dessutom är bättre på att förklara)
Ireth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-27, 22:05   #3
Oliviajenny Oliviajenny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 2
Mönstret utgår jag från en vanlig ärm, klipper 3-6 uppklipp (beronde på hur mycket puff det ska vara) från ärmkullen till nederkanten. Spräck sedan ärmen med sammanlagt 5-12 cm fördelat på alla uppklipp, men bara i ärmkullen inte i nederkanten. Höj ärmkullen med 1-3 cm (detta också beronde på hur stor puffen är) för att "ge" tyg till puffen. Höjningen ska gå ut i en jämn form vid greppet i ärmen och vid ungefär samma placering bak. Detta är viktigt! Annars tappar puffen sin form.

När man sedan syr i puffärmen i ärmhålet brukar jag markera vart jag vill att puffet ska börja och sluta, syr en söm 5mm från kanten, utan fästning med långa stygn. Denna sömmen kan man fånga upp en trådände som man drar i för att få till rynket och göra den lika stor som ärmhålet. Sedan är det bara att nåla ärmen och sy fast!
Oliviajenny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 08:33   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Antingen gör du som Olivia beskriver, då behåller du omkretsen i nederkant. Eller så kan du göra som jag en gång beskrev i denna tråd (se bilden en bit ner)

http://www.sysidan.se/forum/showthre...hlight=puff%2A
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons