Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-06-03, 20:47   #1
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Förvaring av era symönster???

Undrar om ni har några bra tips på förvaring på symönster? Syr en hel del till banren i många modeller och storlekar och de ligger bara huller och buller i div plastfickor. Någon som kan hjälpa mig med något bra tips
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-03, 21:11   #2
Karlastrid Karlastrid är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 77
Jag har mina mönster i plastfickor och skriver en lapp på vad det är en liten tygbit av det sydda plagget och sedan sätter jag in det i en pärm . En pärm för t.e.x för byxor, en annan för tröjor o.s.v Ett ganska bra system emellanåt går jag igenom pärmarna och tar bort de som inte är så bra.
Karlastrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-03, 22:40   #3
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Det är ju svårt med symönster.... Men mina stick- och virkmönster har jag scannat in på datorn och sparat på cd-skivor.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-03, 23:12   #4
engstmia engstmia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 47
Jag lägger mönsterdelar med tillhörande instrux + pappersutskrift av foto på det sydda i en kuvertmapp med ziplockstängning. Kuvertmapparna lägger jag sedan i hängmappar, som är upphängda i en arkivbox (köpt på Granit).
engstmia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-04, 08:22   #5
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Jag har köpt dessa på clasohlsson:
http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=53548070

Tycker att dom funkar bra att lägga in ritade mönsterdelar i. Jag tar en kopia av beskrivningen från tidningen eller bilden av mönstret och lägger främst så att man lätt ser vilket mönster som finns i varje ficka.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-04, 08:29   #6
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
Jag förvarar mina lite olika. En del mönster sitter i plastfickor och sedan i en pärm. Andra mönster har jag i en papplåda med lock och så har jag en del i plastlåda med lock. Jag har delat upp mönstren lite beroende på vad de är för mönster. Dockklädemönster har jag i en pärm med plastfickor till exempel. Men jag tycker nog ändå att jag trivs bäst med att ha mina mönster i en plastlåda med lock. Mina AoH har jag i tidskriftssamlare. Medans övriga handarbetstidningar hamnat i en byrålåda då tidksriftssamlarna och min lilla bokhylla är full.

Jag har även sett att vissa förvarar mönster i en sådandär dokumentförvaring i skrivbordet.
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-04, 09:15   #7
tuldatilda tuldatilda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 28
Jag sätter också in mina mönster i en pärm med plastfickor. I plastfickan lägger jag också en "info"- lapp med storlek, i vilken burda (t.ex) jag hittat mönstret. Det funkar bra tycker jag!
tuldatilda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-05, 07:10   #8
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Tack för era svar:
Då får jag sätta mig ned och sortera och forstätta med plastficke-systemet
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-05, 14:18   #9
Heimlaga Heimlaga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 69
Jag har mina mönster i vanliga A5 kuvert. Ritar en skiss av plagget samt skriver upp storlek och ur vilket tidningsnummer mönstret kommer utanpå kuvertet.Kuverten har jag sedan i kartonger med lite "mellanblad" som sorterar överdelar,byxor,ytterkläder etc. I varje avdelning har jag sorterat efter storlek.
Heimlaga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-05, 15:46   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har mina i pärmar. Människokläder i a4-plastfickor. Mina dockkläder i "foto-fickor" dvs 3 fickor per sida. Fungerar bra! Hade i a4-fickor innan, men det blev rörigt pga att antingen skall man ha 1 plagg per ficka - för tomt, eller många plagg per ficka - för rörigt, men fotofickor blev perfekt lösning, så blir det 6 fickor per a4-blad.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons