Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-08-19, 11:33   #1
Mikael Mikael är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 77
Tips på snyggt lapptäcke ?

Tänkte sy ett par lapptäcken till några vänner till deras skärgårdshus. Har aldrig sytt lapptäcken förr, jag sysslar ju mer med brud och fest när jag tar fram maskinerna..
Morsan sydde dock mycket sånt när jag var liten så något måste väl ha fastnat ! *ler*

Några tips på någon site där man kan få inspiration ? Jag är dåligt bevandrad inom termerna inom detta men har förstått att det är blockhusruta jag känner igen från jag var liten så det är det jag närmast tänker på när jag tänker lapptäcke, men finns kanske en hel värld här ? Tänker sy det hela på maskin så tekniker som kräver handsömnad går tyvärr bort denna gång.

Vad tänker man på när man köper tygerna ? Måste man förtvätta osv ?? Tänkte köpa nya tyger, då jag vill ha precis rätt färgtoner osv....

Tacksam för svar !
Mikael är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-19, 14:26   #2
avslut080512 avslut080512 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 175
Hej!
Gå in på;
http://www.kludekoner.dk/
Det är en fröjd för ögat att se alla dessa olika lapptäcken mm.
Tror säkert Du kan få tips där på nåt att sy. Kolla de som är sydda av gamla skjortor!

Om Du är nybörjare och skall sy mer än ett täcke, kan det vara bra att börja med stora rutor, går fortare då.
Tygerna bör tvättas innan.
Sen är det bäst att skära tygerna istället för att klippa dem.
avslut080512 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-19, 17:00   #3
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Tänk på att inte ha för stormönstrade tyger, det är svårt att få det snyggt annars.
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-19, 17:26   #4
Maya Maya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 119
hej,

På nedan adresss tycker jag att det finns snygga 'ungdomliga' täcken.
Hon har gett ut en bok i den finns flera av mönstren.
Dom är tom lätta att sy. i mitt album på denna sida har jag gjort en färggrann tolkning av Drunkn' love som jag döpt till fyrhörningen.

http://www.dsquilts.com/co_2tone.html

Lycka till
Maya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-19, 18:31   #5
sykerstin sykerstin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 4
måste tipsa om denna sajt, kan sitta i timmar och kolla på deras videor!
http://www.quiltersnewsnetwork.com/
sykerstin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-19, 19:22   #6
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Den här sidan inspirerar mig

http://quiltville.com/

Annika
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-20, 17:34   #7
Mikael Mikael är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 77
Oj, vilken kul sida !

http://www.quiltersnewsnetwork.com/

Även jag fastnat några timmar... Sett en massa kul tänkbara projekt som jag ska fundera över. Men inte helt lätt att snappa upp mönstren/teknikerna i de snabba steg-för-steg-demonstrationerna de visar. Måste väl helt enkelt köpa något mönster när jag ser något som är värt att dra igång.

Ska inventera lite vad som finns i tygväg att köpa så jag vet vad man kan ge sig i kast med. Vart köper man tygerna ? Inte alla som har de där småmönstrade tygerna, i olika färgnyanser som man vill åt. Panduro ?? Eller finns någon postordersite man kan handla på ?
Mikael är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-20, 17:49   #8
Jorild Jorild är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 196
Om man vill ha småmönstrade quilttyger i bomull är det absolut billigast att handla direkt från USA. T.ex. http://www.fabricshack.com/ eller någon av affärerna listade på http://www.quiltshops.com/cgi-server...hopdisplay.cgi

Innan du ger dig på ett helt stort lapptäcke, för jag antar att du tänker dig något i överkaststorlek, så prova tekniken du väljer på ett mindre projekt t.ex. en matchande kudde. Så märker du om du gillar att sy i lappteknik, du märker om mönstret är rimligt svårt osv. Ett tips från en vars första lapptäcke tog 4 år från start till mål för hon valde fel mönster och tog på sig ett för stort projekt i början.
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-20, 17:50   #9
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Det finns flera siter man kan handla på.
www.quiltgarden.se
www.lapp-elisa.com
www.quiltbiten.com

Bland länkarna här på sysidan finns det en hel del mer...
Panduro har faktiskt en hel del tyger me'.

Tänk på att många tyger kan uppfattas som ljusa/mörka beroende på vilket tyg som ligger intill ljust eller mörkt.

En annan sak är att ögat gärna "läser ihop" två tyger som är ganska snarlika. Ex snarlik mönstring eller två färger som är lika...
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-20, 18:05   #10
Mikael Mikael är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 77
Tack för tips ! Fabricshack verkar ha precis vad jag tänkte.. många bra toner att jobba med.

En del lapptekniker verkar onekligen väldigt pillriga.. fastnade faktiskt för nåt mönster som hette Grandmothers garden quilt. Ngt mönster från 20-talet. Men verkade vara en hel del jobb, fyllda applikationer, och 12 helt olika blommor i kvadrater, förmodligen för att återspegla de 12 månaderna.
Fanns ngt med stora lönn-blad också....

Tror mig kunna ta mig an ngt mer avancerat. Gillar ju utmaningar. Men lappteknik är kanske ngt annat än brudutstyrslar som jag normalt syr.

Ska ta mig en tur till panduro och dekorima imorgon och införskaffa rullkniv och linjaler.
Mikael är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-20, 18:10   #11
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Jag skulle göra som Jorild föreslog, att göra något mindre arbete som en början. För att göra misstagen på och se vilken teknik som passar dig och dom täcken du tänkt göra.

Du behöver en lång linjal ca 60cm och en kvadratlinjal är bra att ha för att få blocken kvadratiska.
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-20, 18:19   #12
Mikael Mikael är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 77
Tål att tänka på... Kanske lika bra att experimentera lite med logcabin, trianglar, remsor, kvadrater och lite annat för att se vart man hamnar.

Kanske resulterar i en helt egen design, som ju kanske är roligare.

Själva quiltningen är ngt helt nytt så det är ett nytt område för mig. Frågan är om man blir så pass "biten" att man införskaffar specialmaskiner för detta ändamål. Jag brukar bli så där, antingen så skrinlägger jag direkt eller så går jag in 100 %...

Lapptäcken är kan man ju dessutom sälja så kan ju bli en lönsam hobby. Lite svårare att sy festkläder i dyra sidentyger för att senare hitta en kund till dem. Överkast kan man ju sälja på typ julmarknader, t ex den i Falun vid Falu Gruva som är en hantverksmarknad. Ett bra komplement till morsans handstickade ullstrumpor och vävda mattor och löpare.

Senast redigerad av Mikael den 2006-08-20 klockan 18:22.
Mikael är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-20, 18:24   #13
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Man vet aldrig när "lappbacillen" slår till!

Och ha roligt när du syr, gör det inte för invecklat såhär i början. Det enkla är ofta väldigt snyggt...
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-20, 18:50   #14
Mikael Mikael är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 77
Visst är det så, less is more ! Gäller även inom brudklänningar. Bättre att låta färger och material tala än invecklade och onödiga detaljer som lätt gör det rörigt.

Här får man ju hur mycket input som helst ! Härligt !!

Några frågor till... är det bättre att sy ihop lapparna på overlocken så att man samtidigt "kastar" kanterna ? Så att de inte rispas upp menar.. Ett lapptäcke ska ju hålla många år förhoppningsvis och det gör det hela kanske mer hållbart ?
Eller säkras alltsammans i och med att man sen quiltar med en tunn vadd och ett bakstycke ?

Fick några tips av modern att när hon sydde lappteknik så sydde hon alltid på ett bakstycke i bomull för att det hela skulle hålla. Det var typ 30 år sen hon sydde lapptäcken och det är väl lite vanligare idag att man kemtvättar sådant än att man handtvättar eller fintvättar i maskin.
Mikael är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-20, 18:57   #15
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Du behöver inte använda overlocken. Det räcker med att bara sy ihop blocken.(rimmar!)
Alltsammans kommer att hålla ihop ändå med vadd och bakstycke.

Pressa sömmarna åt det mörka tyghållet, inte isär. Då kan du använda vilken trådfärg du vill i princip.

Man använder nästan alltid bomullstyger inom lappteknik och har en vadd i mellan bakstycke och framsida.
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons