Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-08-12, 11:05   #1
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
undrar över applikationssöm

Jag undrar över en söm. På dödskalleväskan på den här sidan - http://www.craftster.org/forum/index...668#msg1059668 - vilket slags söm använder man för att sy fast applikationen (den blå sömmen runt den)?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-12, 11:12   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det är en väldigt tät sicksack helt enkelt. Döskalleväskan (väldigt söt förresten) är väldigt välgjord så jag gissar att den är gjord på en broderimaskin. Men det går att göra på en vanlig fast man måste ha tungan rätt i mun

Om du kollar på mina barnmössor med djur på så är de sydda på frihand i vanlig maskin (med undantag av den som sittet på den sovande Oskar som är gjord med broerimaskin). Där har jag jobbat med en fristående figur vilket är svårare än på en fast applikation, så det går.

Här är en länk till en av mössorna:

http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=1090
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-12, 11:16   #3
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Tack! Jag skall prova på min gamla Husqvarna. På vilket sätt är det lättare på en brodermaskin? Hur gör man då?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-12, 11:21   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
En broderimaskin programerar du via datorn vad du ska sy och sedan spänner du upp tyget i maskinen och den syr själv. Det blir mycket jämnare och exakt som du vill. Helt enkelt en väldigt speciell maskin.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-12, 11:26   #5
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Ja, jag har förstått att man kan sy små bilder liksom (broderade) med en sådan, men man kan alltså sy fast applikationer med den också? Kanske blir till att önska sig en sådan. Jag fyller i och för sig 30 snart, men tror dessvärre att det ändå är för stor present att hoppas på...
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-12, 11:45   #6
Celos Celos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 398
Du kan ju alltid intäkna både kommande julklappar och födelsedagspresenter så kanske det går
Celos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-12, 11:50   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jo då både broderier (små och ganska stora) samt applikationer kan man göra med en sådan maskin. Den billigaste ligger strax över 10 000 kr och de dyraste 60 000 kr
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-12, 23:55   #8
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Ja, kanske, men jag frågade min pojkvän, och han var inte riktigt inne på idén, eftersom han menade att då kommer jag att "glömma" brodyrmaskinen och i alla fall vilja ha presenter kommande år.

Och jag har en annan fråga om applikationer också. Jag har hittills sytt två olika sorter, dels sytt fast vinyl (? typ fuskskinn) med raksöm en bit från kanten och dels sicksackat bomullstyg. Vad jag nu undrar är hur man måste fästa dessa sömmar när man kommit runt. Räcker det att sy litet omlott? Jag tänker mig att risken är stor att det börjar repa upp sig då, och man vill ju inte att applikationen skall lossna eller se trådig ut...
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 17:54   #9
Jorild Jorild är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 196
Jag syr ofta applikationer med min symaskins langettsöm och då ser det konstigt om man syr omlott. Så för att det inte ska repa upp sig tar jag en vanlig nål och trär på övertråden och sticker igenom tyget. Nu när har jag både över- och undertråd på samma sida och kan jag knyta ihop dem med en råbandsknop. Naturligtvis måste jag göra så med båda ändarna av övertråden dvs. både med den änden jag började med och den jag slutade med.
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 23:46   #10
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Ja, jag har gjort så nu jag också, när jag tror att det finns risk att det skall repa sig och se konstigt ut. Tack för alla svar!
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons