Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-11-05, 22:02   #31
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
Citat:
klas skrev: Visa inlägg
Det finns ett mkt billigt och bra alternativ för Er, lite förvånande kanske, men köp en gammal trampsymaskin!

De bygdes helt i metall, och är mkt bättre än många moderna industrimaskiner! trots att de var tänkta för hemmabruk.

Du behöver inte oroa dig för kraften för den har du i benen.

Det är ofta svårt att få folk att acceptera att gammalt är bäst när det gälle symaskiner, men du om ngn borde förstå varför vid det här laget.
Jag har stött på två industrimaskiner med gummiremmar av ungefär 30 olika som jag använt i olika jobb. Och nej, ingen hemmaskin eller trampmaskin har varit i närheten av dessa maskiner. Det är bara att jämföra dimensionering på växlar och axlar. För praktiskt handhavande är inte en trampmaskin lämplig om man vill ha någorlunda precision. Vidare är jag jädrigt nöjd med att ha automatisk smörjning, trådklipp och nålposition på min maskin på jobbet. Och den är helt i metall den med (förutom packningar och vissa delar i oljepumpen). Trots att den är gjord 2006.

Du kan ju börja med att ge ett enda vettig exempel på en industrimaskin som är sämre än trampmaskiner för att trampmaskinen är gjord i metall (vilket inte ska förväxlas med stål, många äldre "metall"-maskiner har massa billigt gjutgods i sig som inte alls är särskilt starkt eller hållbart).
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-06, 19:49   #32
klas klas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 49
Nej industrimaskiner av metall är det absolut inget fel på, vad som kan hända med industrimaskiner med gummiremmar, plastvreden etc, är den här tråden ett tragiskt bevis på.

Att kalla maskiner som hållit i 100 år och fortfarande syr perfekt för dåliga, ja det återstår väl att se då när dina grejer är hundra år får vi återkomma, då har vi svaret om de var bättre. Om en maskin håller i hundra år är det själva definitionen av bra kvalitet skulle jag påstå.

Sedan är det förstås skillnad om man syr varje dag flera timmar förstår jag att man gillar trådklipp etc, men ska man bara laga lite grejer ibland och sy på någon lapp etc finna absolut ingen anledning va?
klas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-07, 19:56   #33
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Talking

Min gamla industrimaskin ger mig möjligheten att både använda motor och trampa (men man får ju byta rem förstås) så inte finns det någon motsättning mellan gammal trampsymaskin och industrimaskin
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-10, 20:19   #34
hakank hakank är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 10
Jag har nu gett upp och tänker ägna mig åt projekt där jag kommer framåt.

Maskinen är utannonserad här:
http://www.tradera.com/item/340953/2...saknar-remmar-
hakank är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons