Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2017-10-18, 10:07   #1
olind olind är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 63
Question Fett till metallväxlar

Hej!

Jag har sökt ett par dagar och ställt frågor på några olika Facebookgrupper men inte hittat något svar.

Jag har en Husqvarna 33-10 från ca 50-talet som jag försöker skaka liv i för att sy små kollektioner och prototyper i denim.

I manualen står det att jag ska ha fett istället för olja i de 3 växellådorna. Tyvärr står det ingenstans vilken sorts fett eller hur grovt det ska vara?

Har ni några tips? Tusen tack på förhand!
olind är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 13:29   #2
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Förr fanns det något som hette "konsistensfett" till maskiner av olika slag. Jag fick med en tub när jag ärvde en mekanisk maskin från 60-talet. Det är ingen olja utan mer en krämaktig konsistens.

Jag bara kollade på Mekonomen och där har de smörjfett kallat Drivaxelfett på tub. Kanske passar det.

Du kan ju även kolla i symaskinsbutik som reparerar symaskiner. De vet nog vad man kan ta.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 16:40   #3
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Det fanns också vapenfett som skulle vara för ömtåligare delar med finmekanisk funktion. Det används för smörjning där metall möter metall. Men har det rätt konsistens för din maskin?
Numera finns det så många olika fetter för olika ändamål att det är svårt att överblicka marknaden.
Om det vore min masskin skulle jag fråga en som reparerar industrimaskiner vad som är bäst att använda.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 21:36   #4
olind olind är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 63
TACK!

Jag har försökt få tag i olika folk på olika ställe att fråga men än är det ingen som kunnat svara. Återkommer när jag luskat färdigt!
olind är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 20:37   #5
olind olind är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 63
Dehär var ju lättare sagt än gjort. Jag har verkligen försökt hitta men de bästa svar jag fått är att använda molybdenfett eller tri-flow. Och när jag googlade för att köpa det hittade jag folk som sa använd inte molybdenfett eller tri-flow. Så himla fånigt!
olind är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-22, 02:09   #6
G-son G-son är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 61
Den goda nyheten är att du idag förmodligen inte kan köpa ett lika dåligt fett som det bästa som fanns när maskinen var ny. Smörjmedel har utvecklats enormt genom åren, å andra sidan finns det idag massor av olika specialfett som är bra till det dom är avsedda för men olämpliga för andra applikationer.

Hurdana växlar är det fråga om? Metallkugghjul, glidlager, inkapslat?
G-son är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-22, 09:50   #7
olind olind är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 63
Så här ser de ut. De är tre st. men alla ser ut ungefär såhär

Tusen tack på förhand!
Bifogade bilder
   
olind är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-22, 12:49   #8
G-son G-son är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 61
Vinkelväxlar, och sannolikt ganska måttligt belastade sådana.

Jag är ingen expert inom tribologi, men jag hade använt ett vanligt universalfett. Som sagt, det finns inga dåliga smörjfett idag, och universalfett är avsedda att fungera till "allt", det bör vara dagens motsvarighet till vad som användes där från fabrik.

Vinkelslipar använder snarlika vinkelväxlar, men där handlar det om uppåt 11000rpm och växeln behöver överföra en hästkraft eller mer. I jämförelse lever symaskinsväxlarna ett väldigt lätt liv, och dom bör klara sig fint så länge det bara finns någon form av smörjmedel där.
G-son är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-22, 19:21   #9
olind olind är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 63
Smile

Så himla himla skönt. Tack! Då kör jag på det så ser vi om något / några år. Ska bara samla mod till mig och rengöra så jag blir av med det gamla fettet. Åtminstonne det mesta av det gamla
olind är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
fett, husqvarna-33-10, smörjfett

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons