Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-03-07, 23:42   #1
BlackDahlia BlackDahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 6
Question En liten"marknadsundersökning"

Funderar på att starta eget.Tänkte göra en liten "marknadsundersökning".Hoppas nån har lust att ta sig tid och svara på frågorna:
*Om du hade möjligheten att köpa t.ex en balklänning (el. annat festplagg) som är uppsytt efter dina mått och önskemål på design, skulle det intressera dig?
*Om du hade möjligheten att få en korsett uppsydd efter dina mått och önskemål på design, skulle det intressera dig?
*Om produkten redan var färdigdesignad, skulle det intressera dig?
*Skulle du intresseras av att köpa plagg som är unika och finns i ett exemplar?

Kom gärna med förslag och kritik.
//Tack på förhand
BlackDahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-08, 08:02   #2
Birgitta-L Birgitta-L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 500
Hej!
Är inte lika ung som du (på utsidan he he), snart 50 och vi är en ganska köpvillig o "rik" grupp så det kan vara värt att tänka på oxå:
så här är mina svar:

- skulle gärna köpa balklänning eller annan festklänning. Tänk på alla studenter (egen erfarenhet av att hitta till dottern nu i vår), bröllopp mm
- skulle gärna köpa en färdig klänning som finns i bara ett ex om man kunde ändra lite efter egna mått

good luck
(har själv kört 2 egna företag o vet hur kul/jobbigt mm det är)
Birgitta-L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-08, 08:48   #3
virkvarns virkvarns är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 267
Ett par korsetter skulle jag gärna köpa, kul och va lite fräsig ibland.
Festkläder någon gång.
Färdig design... ja, om det faller mej i smaken.
Bara ett ex.
Ja, men där tänker jag på priset. Det kostar och ta fram en modell som bara används en gång.
virkvarns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-08, 09:03   #4
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag skulle kunna inte kunna tänka mig att sy upp en balklänning efter mina mått pga att det förmodligen blir en mycket dyr klänning då väljer jag att sy en själv.

Samma sak med korsetten priset blir väl för mycket väljer att sy själv.

Ja men inte till de priser det förmodligen handlar om.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-08, 10:21   #5
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Det låter klart intressant, men tyvärr brukar det bli så dyrt att det inte är en möjlighet
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-08, 10:27   #6
Evelyn Evelyn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 10
Provade själv annonsera på detta i småland och det fungerade inte... p g av det var i Småland kanske?
Men det finns säkert en marknad för detta i storstäderna kan jag tänka mig. Och så behövs säkert ett bra nätverk så du kan få bra referenser med bra mundpropaganda för att kommer igång.
Evelyn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-08, 10:30   #7
Lunsan Lunsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 9
Hej!
Har funderat på dina frågor.....

Själv skulle jag inte vara intresserad pga
*Ekonomi (har helt enkelt inte råd att köpa dyra kläder)
*Klädintresse (hänger ihop med ekonomin, är inte tillräckligt intresserad för det priset)
*Syförmåga (tror mig om att själv kunna tillverka det jag behöver)
*Tid (då jag är sjukskriven har jag tid att försöka knåpa ihop saker själv)

Så med andra ord tillhör jag helt enkelt inte din målgrupp. Frågan är då vilka som gör det? Vilken grupp människor har ett stort klädintresse, massor av pengar att lägga ner på det samt inte tiden eller förmågan att göra det själva?

Personligen tror jag att sy upp balklänningar till studenter är en tuff marknad. Många aktörer och inte så många med pengar att lägga på ateljesydda kläder.

Kanske ska du titta på andra grupper:
*Snygg och personlig konfektionssömnad åt lite "äldre" som Birgitta-L föreslog.
*grupperingar med speciella klädintressen som har svårt att hitta färdigsydda plagg på HM och liknande.

Tja, det var bara lite tankar....hoppas du finner något i det.

/Lunsan
Lunsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-08, 12:30   #8
Celos Celos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 398
Jag skulle kunna tänka mig alla punkterna men beroende på priset.

En målgrupp kan vara dem som drar större storlekar. Jag gör det och tycker att det finns alldeles för lite för oss att välja mellan, och det som finns är ibland väldigt tråkigt.
Celos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-08, 13:21   #9
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Citat:
Celos skrev:
Jag skulle kunna tänka mig alla punkterna men beroende på priset.

En målgrupp kan vara dem som drar större storlekar. Jag gör det och tycker att det finns alldeles för lite för oss att välja mellan, och det som finns är ibland väldigt tråkigt.
Eller oss som drar små storlekar. Vi har ungefär samma problem.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-08, 14:06   #10
Birgitta-L Birgitta-L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 500
Dahlia - skulle det inte vara en ideé att starta i mindre skala ? tex till kompisar /släkt o att de gör reklam för dej. Kanske finns det nån affär där nya designers får synas (finns några här i Gbg tror jag bestämmt). Det lär ju inte gå å leva på inkomsten från sömnaden direkt, menar jag, då kan du ju börja i liten skala o kolla av marknaden.
Birgitta-L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-08, 21:41   #11
BlackDahlia BlackDahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 6
Tack alla ni som hittills har svarat. Det är till stor hjälp för att jag ska kunna bilda mig en uppfattning av hur intresset ser ut. I och för sig så är det kanske tokigt att ställa sånna här frågor på ett forum där nästan alla håller på med sömnad själva.
Men er erfarenhet och era åsikter och förslag är jättevälkommna.
Tanken är att jag ska starta verksamheten i liten skala, och sedan se hur det fungerar. Och visst är det sant att den här typen av kläder oftast är lite dyrare. Men som "Evelyn" sa så tror jag också på ett hyfsat intresse i stortsäderna, och har även fått lite indikationer på det. Självklart så ska man ha möjligheten att kunna köpa "speciella" kläder oavsett storlek. Ska ev. göra en korsett till en kompis som är lite kvinnligt mullig
Åter igen, tack. Keep it up!
BlackDahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 18:30   #12
DesignByEllie DesignByEllie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 4
Jag tror faktiskt att du frågar på "fel" ställe, då de flesta härinne anser sig kunna göra det mesta i sömnadsväg själv, antar jag.

Jag gick ut på stan och gjorde en marknadsundersökning. Och då fanns det intresse för det mesta, skulle jag vilja säga.

Det beror ju på vad du tänker inrikta dig på osv, men jag tror nog att det är bättre att du inriktar dig på en målgrupp som själva anser sig ha "tummen mitt i handen"! =)
DesignByEllie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 20:11   #13
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Jag tror på idén med unika och personliga kläder, överhuvudtaget så finns det alldeles för mycket likriktat idag, både kläder och prylar.

Alla bär ju ungefär samma sorts kläder t.ex., det finns ju inget annat, såvida man inte syr själv. Modet bestämmer vad man ska ha i garderoben, det är trist. Det är trevligt att möta en person som bryter av från mängden, likadant att själv bryta av från mängden, då syns man och känner sig inte som en kopia.

Priset är ju även avgörande för dom flesta tror jag, i alla fall när det gäller kläder. Jag föredrar nog mindre antal plagg som är unika än stort antal plagg som är lika alla andras. Det totala priset blir ungefär detsamma.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 21:09   #14
virkvarns virkvarns är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 267
Mycket bra skrivet Birgitta!
virkvarns är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons