Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-04-14, 09:00   #1
Anni Anni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 101
Bond stickmaskin

Hej, jag har fått ett erbjudande om att köpa en beg.Bond stickmaskin. Har aldrig stickat på maskin förut men det verkar ju ganska tidsbesparande, särskilt om man vill ha lite tunnare garn. Är det någon här som har eller som har använt en Bond som kan dela med sig av sina erfarenheter? Tack på förhand! Anni
Anni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-14, 10:33   #2
Symaskin Symaskin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 29
Jag hade en bond för många år sedan innan jag började med "riktig"maskinstickning.
Den är skit och vi skänkte bort den till röda korset.
Det är plastig och fungerar dåligt och du kan inte göra så mycket med den.
Om du vill hålla på med maskinstickning så satsa på en beg. Brother eller Silver reed där du även kan göra mönster.
Anki
Symaskin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-14, 13:00   #3
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag har en Bond, men har inte använt den på väldigt många år.
Den är klart begränsad, men jag ahde stor glädje av min då när det begav sig. Den kunde ta lite grövre garn än många andra maskiner, som jag förstod det. Gjorde många barntröjor med motiv, och några vuxentröjor också. Vanliga standardgarner.
Men den kan inte alls jämföras med en "riktig" stickmaskin!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 20:43   #4
Dockmamman Dockmamman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 20
Hejsan!

Jag har god erfarenhet av Bond, den är lätt att lära sig och jag stickar idag både stora och dockkläder. Nu använder inte jag min när jag stickar mönster för jag tycker att det är roligt att sticka för hand. Men man kan sticka mönster också det har jag gjort jag kan skicka några bilder på det jag har stickat på maskin. Man kanske inte vill sticka deras mönster så man kanske måste prova sig fram hur tröjor blir, jag började med en docktröja och fortsatte sedan med större. Hör av dig så kanske jag kan hjälpa dig. Jag köpte min Bond för 500kr och tog nu och köpte mig en billigare Passap men den kan jag inte använda för det är för tätt mellan nålarna så jag ser inte hur jag trär. Hör av dig som sagt har jag god erfarenhet av den...
Mvh
Majarova
Dockmamman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 22:15   #5
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Hej!

I min samling av stickmaskiner finns en bond och nog tycker jag att den är rätt kul. Den är däremot inte helt lätt för en nybörjare i maskinstickning. Så var beredd på att det tar lite tid att lära sig den. Det är lite fippligt med nålarnas läge och man måste vara noga med att maskinen verkligen står preicis platt annars krånglar den. De garner man kan använda till Bonden är de grövre hanstickninggarnerna från ca stickor 4 och uppåt så det är inget för tunna garner. Jag tycker den är kul för att den så väldigt basic. Man gör precis allt förhand bara det att det går fortare än att sticka för hand. Man kan dock inte sticka resår eller rätstickning med den utan extra jobb. Det är lite kul att man ändå kan göra så pass mycket med en så enkel maskin. Nästa maskin upp på skalan är en Sivler Reed LK-150. Den är mycket lättare att sticka med även om man får göra mönster och resår för hand.

skaffa du bonden och prova. Vi finns ju här för frågor om du får några.
Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-07, 19:12   #6
LisaLejon LisaLejon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 206
Jag hade enklaste modellen av bond, men saknade möjlighet att sticka resår. Köpte en bond med dubbelbädd och den är jag jättenöjd med. Visst är det mycket handarbete, men jag gillar ju att sticka för hand och är rätt så bra på det.

Dottern som är 10 år har resårstickat en halsduk utan alltför mycket hjälp. Hon är vänsterhänt och inte så lätt att lära att sticka för hand.

Mannen som inte kan sticka alls gjorde en liten tröja till sin guddotter med motiv på. Visserligen en del hjälp från mig som stickade resåren för hand, men ändå.

Jag har aldrig provat någon annan stickmaskin än Bond så jag har inget att jämföra med.
LisaLejon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-07, 22:14   #7
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Vilket kap! Hitta en bond med resårbädd. Det är en Elite antar jag. Bond säljs ju inte längre nya här i Sverige, men man kan hitta begagnade. Det lär också ha funnits en resårbädd till Bond ISM, men den var visst så dålig att de snabbt la ner tillverkningen av den. Jag har en ISM med en uppgradering av släden som jag köpt från USA. Fungerar bra tycker jag och den är som sagt kul att sticka på även i jämförelse med mina andra maskiner. Men smaken är ju olika som bekant.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-16, 16:43   #8
Amopamo Amopamo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 20
Question Bond vs Silver Reed 150

Jag undrar vad den största skillnaden mellan Bond och den enklaste Silver Reed (150) är. Har precis köpt mig en begagnad Bond som jag har lite strul att få att funka. Släden fastnar hela tiden och tappar tråden. Händer detta även med Silver Reed?

Blir jättetacksam för svar från någon kunnig här i forumet
Amopamo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-16, 17:01   #9
Amopamo Amopamo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 20
Liknande stickmaskiner??

Glömde ju fråga er om ni vet vilka stickmaskiner som går att likställa med Silver Reeds LK150. Tänkte bege mig ut på begagnatmarknaden för att leta men det finns ju så många olika att jag blir alldeles snurrig....
Amopamo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-16, 18:34   #10
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Hej!

Det är enklar att sticka med en LK-150. Den har en skummgummiremsa som håller fast nålarna så att de inte skramlar runt så mycket. Sedan har släden en magnet vilket gör att man inte måste se till att tungorna på nålarna är öppna som på bonden. Det finns också fler inställningar på släden som gör det enklare med en del saker. LK-150 har också en garnmast som håller garnet spännt. Med bonden ligger garnet löst bakom och man får själv hålla det precis i början av varvet så man inte får öglor där.
I övrigt är Lkn också en manuell maskin. Det innebär att man inte kan sticka mönster automatiskt.

LK-150 är en mellanstickare. Det finns några andra plastmaskiner som liknar den. Brother KX 350 är också en mellanstickare i plast. Brother Kx390 kan sticka både tunna garner och tjocka men fungerar i övrigt som LKn och den andra Brothermaskinen

När det gäller bonden så kräver den lite övning innan det fungerar lätt att sticka med den. Det som gör att maskor bildas är tyngden som drar ner det stickade. Därför är det väldigt viktigt att du använder uppläggningskammen med tyngder i enligt instruktionerna i manualen. Håll i garnet med ena handen precis i början av varvet tills garnet har tagit tag i den första nålen. Då släpper du och för släden långsamt över bädden.
Det är viktigt med nållägena. Se till att nålarna står rätt och att alla tungor är öppna. Är någon tunga stängd tappar du maska där. När stickningen flyter kommer nålarna att vara öppna eftersom de automatiskt hamnar i det läget när när de stickas.
Ta det väldigt lugnt och för släden långsamt över bädden i jämn hastiget. Se upp i vändningarna för det är där mest tokigheter händer. Det sista gäller alla stickmaskiner.

Lkn är en underbar maskin, men jag tycker att du ska ge bonden en chans nu när du har den. Den är också läcker i all sin enkelhet.
Det finns hur mycket filmer som helst på www.youtube.com sök på Bond eller Sweater Machine eller USM så kommer du att hitta massor.

Lycka till!
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-16, 20:05   #11
Amopamo Amopamo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 20
Stort tack för ditt svar Nima. Ja, jag ska minsann ge Bonden en chans. Går ju bättre för varje gång. Och tack för tipsen. Nu vet jag vad jag ska titta efter när jag ska köpa en lite dyrare. Detta är ju såååååååå kul :-)
Kul också att det verkar finnas ett gäng som använder stickmaskin och som man kan prata med här på nätet.

Nu ska jag ta tag i Bonden igen :-)

Kram
Amopamo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-16, 20:12   #12
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Det var så lite så. Jag hjälper så gärna till. Visst är det kul med maskinstickning! Välkommen i gänget.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-17, 14:37   #13
Amopamo Amopamo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 20
Thumbs up Härligt gäng...

Ja, här verkar vara ett härligt gäng. Och jag hoppas att jag snart är så pass duktig att jag också kan bidra lite.
Amopamo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-17, 21:05   #14
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Håller med. Ett härligt gäng det här är. Ser att några är från Skåne... Vi nybörjare skulle kanske träffas o bjuda in veteranerna så vi kan lära oss mer om hur detta med stickmaskin fungerar. :-)

Undrar om någon vet eller har nåt mönster på en enkel nybörjar tröja till dockor tex skrållan.

Tänker sticka med Järbogarnet pascal baby o skulle behöva veta hur många maskor som är lagom.

/Lena
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-21, 21:23   #15
Amopamo Amopamo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 20
Träffas

Det var en bra idé. Att träffas. Skulle kanske gå att ordna någon gång framöver :-=)
Amopamo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons