Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-11-21, 17:19   #1
FruMagda FruMagda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 16
Madickenkläder

Jag vill gärna sy kläder i sekelskiftesstil men har inga mönster, tyger osv. Bara en önskan. Har ni några tips på länkar, böcker, trådar här på forumet eller annastans osv?

Så klart den kända madickenklänningen med förkläde men också annat. Och gärna till vuxna också.
FruMagda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-22, 03:10   #2
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hej.

Här finns mönster, men det tråkiga är att man kan behöva beställa dem från utlandet då svenska affärerna sällan tar in s.k "Costumes".
Jag ska leta lite till åt dig för jag vet att många har frågat efter dessa.

http://www.mccallpattern.com/list/costumes/page-7.htm

Hälsningar
Ann -som har vaknat ovanligt tidigt idag
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-22, 07:18   #3
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hej. Hittade en ny länk:

http://www.tygvaruhuset.se/index.php?page=30&prodpage=4

Dessa mönster säljs i Sverige.

Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-22, 13:58   #4
FruMagda FruMagda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 16
Tack så väldigt mycket för den hjälpen. Men visst är det svårt att hitta? Jag är öht intreserad av "bonderomantik", även om Madicken är mer herrgårdsromantik. Fler tips tas tacksamt emot!
FruMagda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 23:35   #5
traktor traktor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 103
[FONT="Comic Sans MS"]Hej hej! Om DU vill så kan jag skicka en bild på en dress ( hade den alltid på julaftonen när flickan var liten) som är relativt enkel att sy. Den består av en blus, lång kjol och ett förkläde. Modellen fick jag som idé för många år sedan på en mässa jag var med på men sen så modifierade jag den lite. Vackrast blir den om man syr den i linnetyg.[/FONT]
traktor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 01:05   #6
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hej.

Javisst kan du skicka en bild , så får vi se vad jag kan hitta.

Hälsningar
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 08:08   #7
traktor traktor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 103
Ska leta fram den bland lådorna.
traktor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 10:00   #8
FruMagda FruMagda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 16
Det låter verkligen som något jag vill se! Bilder är så klart alltid inspirerande.

Jag skulle faktiskt gärna själv ha en sådan klänning med ett förkläde över till vardags. Klänning är världens bästa plagg för en lat kvinna som mig. Ett enda plagg och man var påklädd, inget matchande och letande.

Pojkklädet i "emilstil" vore också kul. Min son är tre år och skulle vara så bedårande i randig skjorta och väst.
FruMagda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-25, 13:09   #9
Carex Carex är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 102
Jag hänger på i den här tråden, och jag behöver smakråd. Just nu syr jag ett förkläde av madickentyp till dottern 7 år i ett röd- och vitrutigt tyg. Nu funderar jag på vad som "ska" vara under. Är det en klänning/särk med eller utan krage och underst mamelucker, eller vad?
Och själva förklädet, ska det ha vingar eller är det mer rätt utan?
Det beöver inte bli helt tidsmässigt rätt, men det är ju kul att komma nära i alla fall. Kläderna ska hon ha när skolan bjuder på grötfrukost med julsång på fredag, det är istället för luciafirande här i år.
Carex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-25, 17:06   #10
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Till mitt madickenförkläde hade jag en klänning med rundad krage, ok fram och bak, rynkning nedanför oket och "fuskmanschetter" med resår nedtill och en liten spets längst ut på ärmkanten. Svag puffärm tror jag det var också.

Kanske inte riktigt det som efterfrågades eftersom jag inte vet hur det "ska" vara men det var det jag hade i alla fall.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-26, 13:13   #11
FruMagda FruMagda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 16
Det där är nog rätt mycket en klassfråga. Ska det vara Madicken själv så låter det som att ok, krage och fuskmanchett är rätt. Ska det däremot vara den där fattiga skolkompisen som kommer hem på avlusning hos Madicken en gång så räcker en mycket enkel särkliknande klänning under. Jag tror rentav hon hade trekvartsärm, troligen ska den se urvuxen ut.

Har ni bilder och eventuellt till och med mönster? Finns mönster i något gammalt nummer av typ Ottobre? Man kan ju beställa gamla nummer där. Helt OT, men vilken jäkla leverans tid, tre veckor skrev de till mig! För en tidning!
FruMagda är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons