Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-09, 20:59   #1
bwear bwear är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 87
Fjädrar

Hej,
Jag har aldrig sytt någon riktig korsett förut och nu tänkte jag prova. Men jag har en liten fundering. Vilken av plastfjäder och metallfjäder är bäst att använda, mest för rörlighetens skull??

Tack för hjälpen

Bodil
bwear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-09, 21:01   #2
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Hejsan!
Har du sökt bland de gamla trådarna? Där står det en hel del om korsettsömnad =)
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-09, 21:41   #3
bwear bwear är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 87
Jag tyckte jag gjorde det. Men jag försöker igen, lite utförligare den här gången.
Tack!
Bodil
bwear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-10, 06:07   #4
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Det finns olika typer av plastskenor, och olika typer av metallskenor. Vilken som är bäst att använda beror mycket på vilken typ av korsett du syr.

I de allra flesta fall föredrar jag spiralstål, eftersom det ger både stabilitet och rörlighet. Spiralstål är rörligt även i sidled, och ligger därför snyggt även i mycket svängda sömmar.

I kanalerna på var sida om öljettraden är det däremot en dålig idé att använda spiralstål; där används flata stål (s.k. krinolinstål) istället.
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-10, 09:41   #5
bwear bwear är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 87
Hej,
Tack för svaret. Jag förstår vad du menar. Det var ju stålfjädrar jag själv tyckte skulle vara bäst, eftersom jag vill ha en korsett jag kan röra mig i. Mönstret jag använt mig av är i grund och botten en väst eftersom jag vill ha något över axlarna och det är tänkta att denna ska vara under en kavaj. Anledningen till att jag vill göra den som korsett är att det då håller in bra och eftersom jag tappar i vikt kan jag dra åt i ryggen istället för att lägga på hög i garderoben och sy nya hela tiden.

Jag tänkte ta plastfjädrar i ryggen eftersom jag förstått att metall inte "tål" påfrestningen.
bwear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-10, 10:55   #6
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
skippa plastfjädrar överhuvudtaget. bak runt snörningen är krinolinstål bäst. sen kan man välja vad som verkar bäst att ha i övriga kanaler. krinolinstål eller spiralstål.
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-10, 11:02   #7
bwear bwear är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 87
Okej, jag har sprungit över dem alla utom stålfjädrar om inte det är samma sak som metallfjäder. Så då är det bara att börja om.....

Senast redigerad av bwear den 2006-03-10 klockan 11:05.
bwear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-10, 13:45   #8
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
det finsn så många olika namn för samma saker
jag brukar hålla mig till att säga spiralstål och krinolinstål. vilket båda är metallskenor men spiralstål ser ut som en tillplattad spiral och är böjbar även i sidled, medans krinolinstål är helt platt.
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-10, 14:09   #9
bwear bwear är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 87
Okej, det där ska jag notera, för det lär ju bli fler i framtiden och kom ihåget är ju inte alltid det bästa

Var köper ni sådant? Finns det fler ställen än Rödatråden?
bwear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 12:15   #10
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Jag skulle inte använda mig ut av plastfjädrar.. de är ju inte så stabila. Jag använder stålfjädrar och får jättebra stadga.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-27, 15:04   #11
IFOS IFOS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 11
jag har precis blivit klar med min första "riktiga" korsett och jag använde mig av avloppsrensare/avloppsband, det är band som jag tycker påminner mycket om krinolinstål, alltså platta. Jag tyckte att det fungerade väldigt bra och jag är mycket nöjd med korsetten.
men som sagt, så beror det nog mycket på vilken slags korsett man ska göra och rörligheter osv.

lycka till med korsettbygget!
IFOS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-27, 15:06   #12
IFOS IFOS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 11
just det, använd inte plastfjädrar! det är uselt!!! det använde jag sist och det blev jag inte alls nöjd med. men det beror på vad man är ute efter med korsetten.

tack o hej igen!
IFOS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-17, 08:39   #13
ArdnaS ArdnaS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 11
Stålspiraler över allt, utom precis vid snörningen, där du med fördel använder krinolinstål!

Skippa plast, om du inte har möjighet att få tag på den riktigt rejäla typen av buntband, som används i lastbilsbyggen [det har jag använt, för jag får av min sambo, som arbetar på ett av de större företagen i sverige, som tillverkar lastbilar].
Sen har plast ytterligare en nackdel, det åldras, dvs det torkar & spricker efter några år!
Skippa även rensband/avloppsrensare, om du inte har lust att tvätta dem noga & "bada" dem i flytande latex, för de rostar annars & kan lämna fula fläckar!


stål går att köpa på rödatråden, eller t.ex.
venacava .

Det senare är några kronor billigare, men frakten från england äter lätt upp den besparingen.
ArdnaS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-17, 12:57   #14
IFOS IFOS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 11
korsetten som jag gjorde nu, det var en väldigt låg-budget korsett, jag använde ett bomullstyg jag hade fått och avloppsrensaren kostade typ 12kr, jag vet att det inte är det bästa, men det fungerade alldeles utmärkt för mig. däremot så om jag ska göra en snygg korsett någon gång så ska jag nog använda något ordentligt o lägga ner mer pengar på det. men som sagt, detta var bara ett test och det dög det till! =)
jag la ner ca. 50 kr på denna korsetten och den duger till mig! =)
men ska du göra något mer elegant så använd ordentliga stål!
IFOS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-18, 08:33   #15
ArdnaS ArdnaS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 11
Citat:
IFOS skrev:
korsetten som jag gjorde nu, det var en väldigt låg-budget korsett, jag använde ett bomullstyg jag hade fått och avloppsrensaren kostade typ 12kr, jag vet att det inte är det bästa, men det fungerade alldeles utmärkt för mig. däremot så om jag ska göra en snygg korsett någon gång så ska jag nog använda något ordentligt o lägga ner mer pengar på det. men som sagt, detta var bara ett test och det dög det till! =)
jag la ner ca. 50 kr på denna korsetten och den duger till mig! =)
men ska du göra något mer elegant så använd ordentliga stål!

Fast Jag är av den typen, som anser att man ska göra saker ordentligt, redan från starten, så sure, man måste inte lägga massor på första försöket!
Fast jag anser att det är smartare att investera i riktiga stål & kanske en planchett & hellre ett billigt tyg, då kan man ju alltid återanvända stålen, om man skulle vilja!
Som sagt var, lägger man inte en jäkla massa jobb på rensbanden, så har man snart fula rostfläckar både på sig själv & korsetten & har man då kläder över eller under, riskerar man att förstöra dem också!
ArdnaS är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons