Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-31, 09:22   #1
mittens mittens är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 198
Latex

Jag skall sticka ett par tofflor ur boken "30 trendiga tofflor" och i boken så står det att jag skall använda flytande latex som sula på dem, dels för att den ska bli mer slitstark och dels för att den inte ska bli så hal. Min fråga är då vad är det för skillnad på latex och latex? Jag har dels hittat på fetishbutiker och dels sådana som säljer till lajvare. Vad är det för skillnad och vad skall man använda? Någon som har mer koll än vad jag har som kan berätta?

/Kamilla
mittens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-31, 09:31   #2
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Har ingen aning om vad för latex men när mamma stickade tofflor åt mig brukade hon sätta en skinnsula under, hon köpte spill på någon firma som klädde om möbler. Det blev jättebra för då halkade jag inte! Har väldigt lätt för det annars.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-31, 09:32   #3
mittens mittens är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 198
I boken så finns det olika sulor, dels latex och dels skinn, men det är just latex sulan som jag är intresserad av..
mittens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-31, 09:35   #4
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Det låter som den vore smidigare men jag hittade också bara "kärleks"latex och lajv. Men den som är til lajv, kan det inte vara sån som man anbringar på sulan på något vis. Ring och fråga Korps när de öppnar efter helgen eller maila dem.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-31, 09:42   #5
mittens mittens är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 198
Min bror är lajvare och han tror att det skulle funka med sådant man använder till lajv men eftersom jag vill ha lite färg på dem också och inte vill måla på det efteråt så funderar jag på sådant latex som finns i fetishbutiker som är gjord för att stryka direkt på huden. :/
Eller om man kan färga latex med pulverfärg kanske? Åh, det verkar vara en hel vetenskap detta. :p
mittens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-31, 10:01   #6
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
jag kan inte supermycket om latex, men när man gör latexvapen till lajv så färgar man ofta själva latexen i de yttersta lagren latex, så jag skulle anta att det går utmärkt att färga den flytande latexen med antingen pulver eller vattenbaserad färg av någon sort. Latex är ju dock ganska känsligt mot en del ämnen, så man ska nog höra sig för om vilken färg man ska blanda i för att inte förstöra latexen.

Men jag skulle satsa på lajvlatex, det är bra mycket billigare och rent innehållsmässigt så är det väl inte må mycket annat än just latex i latex, oavsett vilken latex.

När du jobbar på det, tänk på att sitta i bra ventilation, latex-ångor är inte supernyttiga :P
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-31, 10:26   #7
mittens mittens är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 198
Ja, jag skall nog köpa en flaska med sådan latex och testa, om det inte funkar så får jag väl köpa något annat :) Skulle ju vara roligt om det hade funkat (:

Jag hade nog planer på att stryka på latexen utomhus när det är dags för det just för att jag är rätt känslig mot ångor..
mittens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-31, 10:35   #8
Fleece_Ronja Fleece_Ronja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 58
Jag har tillverkat latexvapen inför lajv och använde då latex från Svarta Katten samt deras beskrivning som finns här: http://www.svartakatten.com/verkstan...atexsvaerd.htm

Kan klippa in det som borde vara relevant för detta:

"Latex
Flytande latex kan köpas på Svarta Kattens Handelsbod.

Latex innehåller ammoniak som är farligt att inandas. Tillse därför att ventilationen är god när latex används. Latex är frostkänsligt från ca +3 grader. Dessutom är det ljuskänsligt (gulnar), så förvara det mörkt och frostfritt. Akta kläder och andra textilier, eftersom latex som hamnar på tyg inte kan tas bort.

Latex har en förmåga att klibba ihop och förstöra penslar, men värre är att en hopklibbad pensel också förstör den latexyta som penslas. Undvik knottrig latex genom att alltid skölja av och 'kamma' penseln med en stålborste. Blir det för mycket klibb och knotter måste penseln slängas eller tvättas i lacknafta. Var noga med att tvätta penseln ordentligt i vatten efter att den tvättats i lacknafta, eftersom lacknafta som blir kvar i penseln kommer att förstöra latexen som penslas på.

Färg
Vattenbaserad färg eller pulverpigment (pulverpigment är svårare att använda och måste först blandas ut i lite vatten för att inte klumpa sig) kan användas. Vi rekommenderar ett märke som heter Lefranc & Bourgeois Hobbylack och kan köpas i 50ml-burkar på t ex Sundbybergs Färghandel. Observera att den heter hobbylack, men är vattenbaserad. Använd inte Lefranc & Bourgeois Allmogefärg, då förstörs latexen! Överbliven färgad latex kan förvaras i lufttäta burkar, men har något sämre hållbarhet än ofärgad latex. Använd inte vanliga lack- eller oljefärger, då kommer latexen inte att torka."

Ska själv prova att latexa sulor på ett par tabi (japanska sockor med separat tå) åt en vän som tränar naginata.

Hoppas det är till någon hjälp!
Fleece_Ronja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-31, 11:02   #9
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag använder mycket latex, främst till masker till lajv, men även en del boffervapen och liknande.

Jag använder slöjddetaljers formlatex. Kolla i färgaffärer och affärer som har konstnärsmaterial också om du inte vill beställa eller hittar en återförsäljare. Flytande latex brukar säljas till att göra formar för till exempel gipsgjutning av.

Jag håller med tidigare talare om att du ska blanda färgen direkt i latexen istället för att måla på sulan efteråt.
Jag brukar använda vanlig allmogefärg eller hobbyfärg (sån där dom säljs till korgmålning) och blanda kanske en tiondel färg och resten latex, lite beroende på vad jag ska göra för något.
Tänk bara på att om du ska blanda fram en färg som till exempel grått av svart och vitt så gör det innan du blandar i latexen, eftersom latexen är vit innan den torkat och det kan vara riktigt svårt att se vilken färg det färdiga kommer att få om man försökerblanda en färg i taget.

Tänk också på att latex kan åldras och slutligen torka helt och bli hård och skör. Så använder du latex på dina tofflor kan det hända att dom inte går att använda om några år. Det kan förebyggas genom att förvara dom mörkt och svalt när du inte använder dom.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-09, 07:02   #10
ManMade ManMade är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 23
flytandelatex från korps.se

Jag tovar ulltofflor och använder flytande latex som jag köper från http://www.korps.se/. Den funkar jättebra. Tar några timmar för det att torka. jag brukar göra två styckningar.
ManMade är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-11, 12:35   #11
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Flytande latex finns även på cchobby.se till bra pris och de har riktigt snabba leveranser.
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons