Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-07-24, 21:49   #1
hakank hakank är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 10
Husqvarna type 38

Hej

Scoutdistriktet som jag är med i har en gammal industrisymaskin som vi fick för att kunna reparera tält och dylikt, desvärre är den i behov av lite reparation. Den behöver åtminstonde två nya remmar.

Är det någon som känner till någont om Husqvarna type 38?

Några tips på vart man bör vända sig för att kunna köpa nya remmar, få service, ev få tag på instruktionsbok/servicemanual?

mvh
Håkan
hakank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 23:24   #2
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
Indukta, acg nyström, maso mfl har reservdelar. Men vilken symeckare som helst borde kunna serva maskinen, det är bara och ringa och fråga. Om det är en äldre herre brukar det gå bra, men får ta loss huvudet, så man inte tar med hela bordet. Mycket av husqvarnas maskiner är väldigt lika singers. Om det är en vanlig ennåls skyttelsömsmaskin kan du kolla på http://parts.singerco.com/IPinstManuals/ och försöka hitta en som är lik. klass 95 och 96 är ganska lika många husqvarnamaskiner.
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-28, 09:57   #3
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Känner inte till maskinen i fråga. Själv har jag en 33-10. Remmar kan man köpa på Ebay eller hos en välsorterad symaskinereparatör (jag göpte både rem och nålar på Hallsta symaskiner).
Gamla mekansiska metallmaskiner är ofta mycket enkla att serva (jag har jag lärt mig :-D ). Skruva isär och ta bort allt smuts. Kontrollera särskilt under styngsplåten. Smörj rikligt om den inte är smörjd på länge (med vanlig symaskinsolja) överallt där det finns rörliga delar. Byt nål (industimaskiner behöver ofta specialla nålar, men Husqvarna brukar skriva storleken på maskinen).
OM motorn gett upp är problemet större - och där är är jag inte så tursam, men alla mina Husqvarnor har haft fungerande motorer (värre har det varit med de Singer jag tacklat).
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-28, 19:33   #4
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

Du kan kontakta en/flera av dessa säljare och berätta om din symaskin för dem:
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_od...+belt&_sacat=0

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-28, 21:51   #5
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
Citat:
EsNadisys skrev: Visa inlägg
Hej!

Du kan kontakta en/flera av dessa säljare och berätta om din symaskin för dem:
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_od...+belt&_sacat=0

MVH
Snacka om att gå över ån för att hämta vatten.
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-10, 13:54   #6
hakank hakank är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 10
Hej

Tack för svaren, jag har nu nyligen kommit tillbaka hem igen och ska försöka få igång maskinen igen.

Det är alltså både remmen mellan symaskinen och motorn som jag behöver inskaffas (var tydligen en läderrem enligt en person som använde maskinen för 16 år sen), samt en ny rem mellan drivaxeln och matningen under (vad heter det på fackspråk?). Av den senare remmen fanns det bara några kletiga rester inkilade i kugghjulen samt några ståltrådar som troligen var armering i gummiremmen på tiden det begav sig.

Nålstandarden 135x5 är det någon som är specifikt för industrimaskiner eller kan jag hitta sådan nålar hos en lokal symaskinsföräljare?


Bifogade bilder
  
hakank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-10, 15:46   #7
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Citat:
zorloni skrev: Visa inlägg
Snacka om att gå över ån för att hämta vatten.
Konstgjorda ån ska man alltid gå över
För på andra sidan brukar hittas källan till vattnet...
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-10, 15:55   #8
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Den här maskinen är väldigt fin enligt min smak på symaskiner,men det lönar inte sig att reparera den hos en reparatör.
Om du köper en fungerande sån second hand, blir det billigare än om du servar detta hos en symaskins reparatör.

Det bästa ekonomiskt är att du går genom den själv med hjälp härifrån. Delar så som rem och nål kan du köpa på Ebay.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-10, 16:10   #9
klas klas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 49
Remmen mellan motorn och handhjulet är den enklaste sak ivärlden, du kan köpa kilrem på biltema tex, men svårt att mäta så bra så det blir exakt rätt längd på remmen, därför kan det vara lättare att ta en läderrem om man har tillgång till en kraftig sådan.

Den inre remmen däremot kan vara ett problem, flera av husqvarnas modeller var egentligen inte deras egna, flera av de tidigare var singermodeller som tillverkades i husqvarna fabriken och fick den loggan på sig, men reservdelar till original modellen från Singer passade. De hade inga inre drivremmar, de satte man in sen för att de skulle gå sönder nån gång...

Så mitt bästa tips kolla om även denna modell är tillverkad på licens, i så fall är det större chans att få tag på reservdelar till orginalmodellen eventuellt, om det tex är en singer modell..
klas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-10, 20:59   #10
hakank hakank är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 10
Okej, då börjar vi komma lite framåt här. Ska kolla Biltema.

Vart nystar jag vidare för att ta reda på om den här maskinen är en förklädd singer? Google verka ha föga information om den här modellen när jag söker på internet
hakank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-10, 21:29   #11
inging inging är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 57
Det finns inte särskilt mycket om Husqvarna symaskiner på nätet men den skall vara tillverkad 1964-1973.

http://www.heltborgfoto.dk/husqvarna_modeller.htm
inging är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-11, 10:54   #12
klas klas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 49
Vid något tillfälle har jag kollat igenom hundratal bilder på google för att få svar på en modell, sökt på tex "singer industrial sewing machine".

De som tillverkades på licens brukade ju ha rattar och reglage på samma ställe, och ha samma form, men ibland var ngn detalj olika.

Men kanske kan du ringa en äldre symaskinsreparatör de kan veta sånt.
klas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-11, 19:46   #13
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
Citat:
EsNadisys skrev: Visa inlägg
Den här maskinen är väldigt fin enligt min smak på symaskiner,men det lönar inte sig att reparera den hos en reparatör.
Om du köper en fungerande sån second hand, blir det billigare än om du servar detta hos en symaskins reparatör.

Det bästa ekonomiskt är att du går genom den själv med hjälp härifrån. Delar så som rem och nål kan du köpa på Ebay.
Att laga en ateljémaskin som denna kanske kostar 700 spänn. Lycka till med att hitta en komplett maskin som funkar för 700... De industri/ateljémaskiner som kostar 700 är rätt mycket risigare än denna. Det bästa ekonomiskt om man har ett jobb och värderar sin fritid är väligt skiljt från vad som kostar minst. Lägga 20 timmar själv eller låta en mekaniker gå igenom den på 45 minuter? Jadu, för mig är valet enkelt.

Till trådstartaren, nålsystemet är industrinålar. 134R är en vanligare beteckning. Du kan be din symaskinsbutik ta hem antingen schmetz eller groz-beckert beroende på vilken leverantör de har. Var noga med vilken spets du vill ha, då det finns mycket fler olika typer bland industrinålar. Jag gillar light ball, alltså en något rundad spets. Egna tester har visat mig att de ger de hållbaraste sömmarna i vävda tyger.

Citat:
klas skrev: Visa inlägg
Remmen mellan motorn och handhjulet är den enklaste sak ivärlden, du kan köpa kilrem på biltema tex, men svårt att mäta så bra så det blir exakt rätt längd på remmen, därför kan det vara lättare att ta en läderrem om man har tillgång till en kraftig sådan.

Den inre remmen däremot kan vara ett problem, flera av husqvarnas modeller var egentligen inte deras egna, flera av de tidigare var singermodeller som tillverkades i husqvarna fabriken och fick den loggan på sig, men reservdelar till original modellen från Singer passade. De hade inga inre drivremmar, de satte man in sen för att de skulle gå sönder nån gång...

Så mitt bästa tips kolla om även denna modell är tillverkad på licens, i så fall är det större chans att få tag på reservdelar till orginalmodellen eventuellt, om det tex är en singer modell..
Bra råd, jag har använt fläktrem, då har jag använt läderremmens gamla häfta för att hålla ihop fläktremmen som skars till rätt längd (min gamla maskin hade två hål för remmen i bordsskivan så jag var tvungen att dela den).

Den singerklassen som ser mest lik ut tycker jag verkar vara 20u, men det är väsentliga skillnader. Den klassen tillverkades i japan för singer. Chansen att trådskaparen hittar en likadan timingrem själv är liten, det ska ju både vara rätt delning, läng och djup på spåren. Antingen ringa någon av de leverantörerna jag nämnde längre upp(just för att de är svenska, det gör att chansen att de har husqvarnadelar är mkt större) och köpa ett bälte och sen be symeck fixa det, eller lämna in till nån av dem hade jag gjort.
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-11, 21:37   #14
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
En Industrimaskin av tyskt märke, Pfaff, kostar 500 kronor hos Myrorna i Göteborg.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-11, 22:50   #15
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
Citat:
EsNadisys skrev: Visa inlägg
En Industrimaskin av tyskt märke, Pfaff, kostar 500 kronor hos Myrorna i Göteborg.
Vilket myrornas? Modell? Och hur är skicket på den? Är du säker på att det inte är en vanlig maskin satt i bord? Jag har haft sammanlagt 8 industrimaskiner av olika slag (har tre nu) och den enda jag köpt för femhundra krävde en jäkla massa arbete, så snålköp blev dyrköp. Min vanliga maskin idag är den dyraste jag köpt och den är goddamn värd varenda krona.
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons