Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2004-08-31, 09:09   #1
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Overlock och sömsmåner

Jag går och hoppas på att snart kunna köpa en overlock maskin. Syr mycket kläder. Men jag måste fråga, när jag syr blir det mycket provande och jag ändrar efter hand. Man får släppa ut lite här och ta in lite där (inte lika vanligt med dock ) och när man syr med overlock har man ju ingen sömnsmån att spela med är det inte svårt? Tack Malin J.
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-31, 14:55   #2
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
Hej!

Jag hoppas du får möjlighet att köpa dig en overlockmaskin snart, jag köpte en själv i förra veckan och är helnöjd.

Jag har inte hunnit med att sy så mycket ännu på min overlock, men kan tänka mig att jag nålar (eller maskintråcklar) ihop plaggdelarna för provning och justering (som vanligt alltså), syr med raksöm och sedan överkastar de sömmar jag vill överkasta, med overlocken. Ja man kan ju förstås hoppa över raksömmen och sy ihop direkt när man överkastar också, om man har en fyra-trådig maskin. Det tror jag att alla overlockmaskiner på marknaden är idag.

Man kan ju överkasta utan att skära av material också, genom att inte låta kniven på overlockmaskinen gå genom tyget. Jag tror att 5.5 mm är en standardbredd vad gäller overlocksömmar, men man kan naturligtvis minska eller öka denna sömsbredd. Alltså går det bra att använda sig av overlockmaskinen även med vanlig sömsmån.

När det gäller plagg man "kan" måtten på, eller där passformen inte är noga (träningskläder etc.) kan man ju sy ihop direkt med overlocken utan att hålla på att prova mellan varven.

Faran med overlocken är, i mitt fall, att jag säkert kan få för mig att överkasta där det egentligen är mer till sin fördel att avsluta kanter på andra sätt, exempelvis är vissa sömmar på tunna skjortor snyggare mer flata än en "overlocksöm" som man vikt åt sidan. Man får ha lite koll och inte bara köra på överallt, men visst är det en fantastisk maskin!

simma lugnt/
jonne

Senast redigerad av hatte den 2004-08-31 klockan 15:19.
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-31, 15:23   #3
Vildhavre Vildhavre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 48
Om du syr ett plagg där det är viktigt med passformen så sy upp det i något annat, billigare tyg (gamla lakan brukar funka bra) först. Då kan man prova och ändra hit och dit utan att det gör nåt. Sen när man har provat klart så ändrar man antingen mönstret efter ändringarna man gjort, eller så klipper man isär plagget och använder det som mönster eller ritar ett nytt utifrån plagget. Sen kan man sy i det 'riktiga' tyget utan att oroa sig för att man behöver sömsmånen.
Vildhavre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-01, 21:43   #4
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Sant, på sätt och vis

Det är sant som Hatte säger: Man kan sy med overlocken utan att skära kanterna. Men i så fall dras tyget ihop eftersom sömmen går över kanten och det kan bli jätteknöligt. Jag skulle använda samma metod som Vildhavre föreslår: Sy i ett provtyg först!

Att overlocken skär tyget ser inte jag som ett problem, eftersom jag ändå inte vill sprätta . Dock måste man ju det ibland

Hoppas du får din drömmaskin snart!

//Irene Panik
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
overlock, sömsmån

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons