Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-11-12, 16:16   #1
akirlu76 akirlu76 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 21
mudd på små byxor och ärmar

när jag ska sy fast en mudd så brukar jag först sy ihop exempelvis ärmen och även mudden, för att sedan trä över mudden på ärmen räta mot räta och syihop (hängde ni med?) Det blir kanon fina muddar utan fula sömmar då du viker upp mudden, men väldigt krångligt att sy då man kommer mer i storlekar under 74. Är det någon som har något annat tips på hur jag kan sy dessa?
Drar mig lite för att sy i dessa storlekar, för då jag gjort om ett par ggr så har ju overlocken klippt ärmen ganska kort
akirlu76 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-12, 17:35   #2
Cina66 Cina66 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 68
Gör lika men vänd ärmen ut o in, så ärmen ligger uppe på maskin inte om friarmen.
Cina66 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-12, 18:37   #3
akirlu76 akirlu76 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 21
såklart! Tack!
akirlu76 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-07, 07:26   #4
akirlu76 akirlu76 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 21
Det lät ju jättebra det du skrev, testade det så som jag trodde. Men jag fick ju ändå inte till det. Det blir så himla tight att det blir svårt att sy ihop, dessutom klipper ju overlocken så tyget blir ju bara kortare och kortare för varje gång jag får göra om. Hjälp!
akirlu76 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-07, 20:09   #5
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Om det är för litet för att göra så så är det bättre att sy ihop ärm och mudd innan man syr sömmen på insidan av armen, och sy ihop ben och mudd innan man syr ihop innerbensömmen. Jag brukar göra så även på kläder i större storlek, mest av allt för att det blir enklare.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-07, 21:18   #6
akirlu76 akirlu76 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 21
tack, det var faktiskt så jag gjorde tillslut, tyvärr blir det ju inte så snyggt att vika upp mudden då. Jag får helt enkelt låta bli att vika upp mudden istället
akirlu76 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-07, 21:18   #7
WimsanMari WimsanMari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 68
Smile

Övning ger färdighet. Jag har alltid sytt ihop mudden till en tub och sen trätt över den på ärmen, precis som du beskrev först. Det är pilligt och man får sy sakta, men man lär sig efter hand. Jag gör även så när jag syr muddar i dockkläder och prematurkläder. Alltså ännu mindre än storlek 74.

Se till att du köper bra muddar med mycket stretch. Jag tycker att Stoff och Stil har bra muddar. De ska vara mjuka och stretchiga. Resultatet blir snyggast och om man vill ha extra långa muddar som man vill vika upp så måste man ju sy på dem så.

Lycka till ! Öva på !
WimsanMari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-09, 15:13   #8
akirlu76 akirlu76 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 21
tack, jag har faktiskt lyckats förut, men nu går det liksom inte längre. Har dessutom minskat muddarna lite, köper också från stoff och stil men jag tycker att dom töjer sig lite väl mycket när dom haft på sig plagget efter några timmar så är muden inte tight längre. Jag får helt enkelt öva.
akirlu76 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-03, 21:37   #9
akirlu76 akirlu76 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 21
Nu har jag fått in snitsen igen jag lägger mudden inne i ärmen istället för utan på som jag gjorde innan, då går det mycket lättare av någon anledning, men det blir inte så knöckligt, det kanske beror på det.
akirlu76 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-22, 12:55   #10
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Jag gör precis så som du beskrev i sista inlägget att du gör. Tycker det är så mycket lättare att se hur mycket man ska dra i mudden för att det ska stämma med ärmen då och precis som du sa...det blir mindre knöckligt! =)

Testade att sy ihop ärm o mudd först o sen sluta ärmen o sist sy ner sömsmånen med raksöm några cm (läste det i nån mönstertidning) men jag blir inte heller nöjd då. Vill ju att det ska va lika snyggt runt om även med uppvikt mudd. Syr man till barnen så vill man ju gärna att de ska kunna ha kläderna ett tag med så då är det ju bra att utgå från uppvikt mudd som kan vikas ner när barnet växt lite.
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons