Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-05-03, 16:26   #1
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Knappmiss

Eftersom jag precis blivit mormor och räknar med att sy en del babykläder, införskaffade jag mig en Prymtång samt köpte små knappar till denna som hette minstingen, de var bara 8mm.

Sydde ett par sparkbyxor med fot och tryckte efter beskrivningen fast knappar i skrevet. Tyckte det blev fint ännda tills jag skulle öppna knapparna och då släppte de från baksidan och det blev bara hål kvar, ganska mycket jobb för ett par byxor som bara var att kasta.

Har läst så mycket positivt om Prymtången, men valde kanske fel knappar, har nu beställt varianten som ser ut som en ring hos Bibbi.
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-03, 17:52   #2
AnnLindahl AnnLindahl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 269
Jag har också haft samma problem med tryck knappar och tång. Antingen så hamnar dem snett eller så lossnar dem så jag törs inte använda tången längre.Och de knappar som jag använde till barnkläder var just den med en ring.
AnnLindahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-04, 08:45   #3
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Så här är det.
Pryms tång är helt suverän man sätter bla knappen som är en ring på framsidan. Hur enkelt och smidigt som helst.
Kruxet är att det bara är Pryms knappar som fastnar i verktyget.
Andra sorter som ser exakt lika ut fastnar inte. Med följden att
de hamnar snett.

Försök med Pryms knappar och pryms tång, då kommer ni att märka skillnaden. Då behöver du bara fundera på var du ska ha din knapp.
Inte om den hamnar snett eller glider när du vänder tången.

Bifogar en bild på tång med verktyg med knappar i. / Bibbi
Bifogade bilder
 
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-04, 09:43   #4
eleonore eleonore är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 109
Citat:
Bir skrev: Visa inlägg
Eftersom jag precis blivit mormor och räknar med att sy en del babykläder, införskaffade jag mig en Prymtång samt köpte små knappar till denna som hette minstingen, de var bara 8mm.

Sydde ett par sparkbyxor med fot och tryckte efter beskrivningen fast knappar i skrevet. Tyckte det blev fint ännda tills jag skulle öppna knapparna och då släppte de från baksidan och det blev bara hål kvar, ganska mycket jobb för ett par byxor som bara var att kasta.

Har läst så mycket positivt om Prymtången, men valde kanske fel knappar, har nu beställt varianten som ser ut som en ring hos Bibbi.
Jag har gjort samma sak på en klänning jag sydde. Hur många lager tyg var det där du satte knapparna? Jag satte mina i ett lager tyg och fick sen höra att man helst skulle ha två eller tre vilket ledde till att knapparna gjorde fula hål i tyget. Vet inte om det är samma för dig men det var bara en tanke.
eleonore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-04, 17:41   #5
WimsanMari WimsanMari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 68
Prym-tången är helt underbar tycker jag. Har använt den med mycket bra resultat i mer än 20 år.
När man sätter tryckknapparna i tunnare tyg som bomullsty eller trikå, ska man ha lite mellanlägg eller extra tyg där knappen ska sitta.
Har någon gång misslyckats, men precis som Bibbi säger så ska man använda pryms egna knappar för dem funkar absolut bäst.
Jag har köpt storpack med knappar på Stoff och Stil, men dem får man pilla med lite extra för att det ska funka i Prym-tången.
Är man nybörjare på knappar så ska man använda originaldelarna för bästa resultat.

Lycka Till !
WimsanMari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 13:05   #6
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Jag hade två lager tyg, och det var orginalknappar Prym, men inte dom som är som ringar utan miniknappar med kappa.

Så då skulle man göra ett litet hål med verktyg som följde med, men det hålet töjde sig sen och knappen åkte igenom.

Nu har jag beställt ringknappar från Bibbi, och får väl stryka fast underlägg nästa gång.
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-06, 07:46   #7
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
När man sätter saker som ska ha ett hål genom tyget ska man _inte_ göra hål. Istället tar man en syl, eller något annat vasst/smalt och försiktigt töjer ut ett hål. Då har man inte av några trådar, och öljetten/knappen sitter mycket stadigare.

(Jag brukar gå syl -> strumpsticka -> tjockare virknål -> pincett när jag töjer hål.)
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-07, 13:26   #8
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Tack för tipset om sticka, syl. Nu har jag fått mina knappar från Bibbis så får vi se om ringknappar sitter bättre.

Men jag syr nog något annat än sparkbyxor med fot vi har upptäckta att det är en mycket varm liten baby, och det går ju mot vår.
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-30, 17:46   #9
MELLANDELEN MELLANDELEN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 131
Nu har jag gjort enligt alla konstens regler och jag får inte till det med min tång. Jag har varit i kontakt med Bibbi på telefon som har försökt förklara för mej men det funkar inte i alla fall.
Jag lägger knapparna som visas på bilden i denna tråden men det funkar inte ändå.Det är bara den ena knappen som lossnar den med piggarna den sätter sej i tyget sen händer inget mer.
Jag använder originalknappar.
Snart ger jag verkligen upp!!!!!!!!!!!!
MELLANDELEN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-30, 17:49   #10
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Hej Gunilla!

Försöker göra en bildbeskrivning till dig.
återkommer under morgondagen.
Hinner tyvärr inte ikväll.
Ge inte upp / Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-30, 19:03   #11
Beppe Beppe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 244
Vet inte om jag ser rätt på bilden
men ska inte pluppen vara innåt i tången ?
Beppe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-31, 13:02   #12
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Pinsamt, jo den sitter åt fel håll.
Den bilden tog jag för att visa att knapparna
fastnar i verktyget. (innan jag satt några knappar)
Har inte ens tänkt på det Gammal bild.
Nu har jag gjort en beskrivning och skickat till Gunilla.
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-31, 16:49   #13
MELLANDELEN MELLANDELEN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 131
Tusen tack för bilderna. Nu har till och med jag förstått hur man gör. Felet jag gjort var att jag hade vänt hanen fel.
Nu har jag satt i två stycken knappar och det gick som en dans.
MELLANDELEN är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons