Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-04-08, 20:55   #1
PrinsesseVilikke PrinsesseVilikke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 3
Kjøp av Pfaff 4874

Jeg har nå endelig bestemt meg for å kjøpe Pfaff 4874. Har søkt rundt på Engelske nettbutikker, men klarer ikke finne noen som leverer denne nå. Er det noen som har kjøpt den for ikke så lenge siden? Evt hvor og pris?

Vil gjerne også ha forslag på en tilsvarende maskin. (Med täcksöm)
PrinsesseVilikke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 08:09   #2
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Hej, köpte en sådan i november-december förra året, och det jag fick reda på då var att maskinen gått ur produktion, så jag slog till på den jag hittade (SMD)

Jag tror att Elna har en variant med täcksöm samt top cover-söm (undrar om den hette 845?). Jag vet däremot inte hur bra/dålig den är.

/Emma
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 12:59   #3
PrinsesseVilikke PrinsesseVilikke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 3
Tusen takk for svar Emma! Jeg krysser fingrene for at det skal være noen igjen på lager ennå.. Skikkelig dumt at de slutter å produsere den! Er du fornøyd med din? Noen problemer?
PrinsesseVilikke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 13:09   #4
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Jag gissar att Pfaff kommer ut med någon ny med samma funktioner om ett tag, frågan är bara när.

Jag är nöjd med min. Den är enkel att trä, syr jättefint, hittills inga problem. Jag håller mig till fyr-trådig overlock, täcksöm samt top-coversöm. I dag ska jag prova rullsömmen, får se hur den är. Det jag tycker med denna maskin jämfört med den enklare overlocken jag har (Bernina 700D) är att det känns som att JAG syr med maskinen. Den enklare är lite mer vilda västern över det hela (kanske säger mer om mig än om maskinen men är en utav orsakerna att jag ville ha en så automatisk maskin som möjligt).

Sedan kan man kolla in kokalal- och klaramedk-bloggarna, de har samma maskin, och lite tips när de handhar maskinerna. Som t.ex. kan man tappa top-coversömmen när man syr över sidsömmar. Jag har inte fått ordning på det, utan får göra fållarna innan sidsömmarna i fortsättningen. Det problemet tror jag beror på att foten till top-coversömmen är av plast, och gör hela sömnaden lite sladdrig och ostadig. Skulle önskat mig en metallfot för top-coversömnaden.

Jag hoppas att du hittar maskinen, och som sagt, kolla in Elnan, den har samma funktioner som Pfaffen, och jag tror Janome är agent för Elnan (i allafall i Sverige).
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 15:35   #5
Norrbyn Norrbyn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 29
Pfaff har 2 nya modeller med samma funktioner Coverlock 4.0 och Coverlock 3.0
Norrbyn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 15:40   #6
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Nope, sorry Norrbyn, de har inte top cover-sömmen..
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 15:58   #7
Norrbyn Norrbyn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 29
Vad menar du med topcoversöm?
Både 4.0 och 3.0 har smal+bred coversöm och förstärkt coversöm
Norrbyn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 16:23   #8
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Kokalal har använt sin maskin för top coversöm i detta blogginlägg: http://kokalal.blogspot.com/2010/01/vagat-varre.html

Den snygga krulliga dekorsömmen
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 17:59   #9
Norrbyn Norrbyn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 29
Det är en coversöm med avigsidan utåt, någon annan söm än den fanns inte på 4874 (Jag säljer Pfaff symaskiner) så samma söm finns på de ny
Norrbyn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 18:18   #10
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Nej det är inte en coversöm med avigsidan utåt. Det är en top coversöm, med avigsidan inåt, och en dekorativ tråd som löper i coversömmen på ovansidan. Jag lovar. Jag har maskinen.
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 18:23   #11
Norrbyn Norrbyn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 29
Du har säkert rätt, jag sålde min sista för länge sedan så minnet kan svika men Coverlocken 4.0 är jättekul i alla fall och håll hårt i din maskin för det är en kanon maskin
Norrbyn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 18:42   #12
PrinsesseVilikke PrinsesseVilikke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 3
Hvor kjøper dere føtter og kantbåndsapparat til 4874? Tusen takk for all hjelp EmmaThePemma!
PrinsesseVilikke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-10, 06:35   #13
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Mmm, det är bra! Jag är ju nöjd med min, men jag är ju glad amatör, och kan inte jämföra med så många maskiner.

Jag köpte extra pressarfötter hos SMD, bl.a. en bandkantare. Det är de pressarfötterna som passar 4872 (och troligen även 4862, men det vet Russel på SMD http://sewingmachines.co.uk/pfaffolockfeet.htm ).

Jag hoppas du finner en maskin (eller att Pfaff hostar fram en lika bra i den nya serien)

/Emma
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons