Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-07-17, 08:56   #1
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Question Snygga gravidkläder

Hej,

har någon något tips om var man kan hitta mönster till snygga gravidkläder? Det jag främst är ute efter är olika toppar och klänningar.

MVH Emma
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-17, 10:36   #2
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Burda som är ute nu har mammakläder, om inte nya hunnit ut de senaste dagarna.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-17, 10:59   #3
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Åh, vad bra, det ska jag kolla!

/Emma
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-17, 17:36   #4
charliseelisa charliseelisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 141
Ottobre nr 2/2008 har väldigt bra gravid/mammamönster förutom Burda då...
charliseelisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-18, 07:15   #5
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Hej Tina,

jag har den ottobretidningen. Hehe, jag har faktiskt inte sett att det var gravidkläder i den. Och det känns som att även de vanliga kläderna är sydda som för gravida, de ser ju extremt vida ut nedtill.

Beställde burdatidningen via internet, var helt omöjlig att hitta i butik.

/Emma
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-25, 11:01   #6
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Nu har jag kollat igenom Burdatidningen, hittade en blus och klänning som jag gillade (fast jag vill ha lång ärm eftersom jag är höggravid på vintern, men det får man väl snickra dit på något sätt).

Och så har jag kollat igenom mönstren från de "stora" mönsterfirmorna, men jag tycker de flesta gravidkläder ser likadana ut = tältvarning. Det passar på långa slanka kvinnor, men jag är kort och rund, och vill ha lite mer åtsittande klänningar, där rynket bara finns vid midjan, för att kunna få plats med magen. Jag tänkte (förmodligen) sy i viscosejersey (har två fina tyger i det + att jag kan ju alltid köpa mer).

Min fråga - kan man ta ett fint "vanligt" mönster, och knåpa dit magvidd m.h.a. rynk? Eller hur ska man tänka vad gäller gravidmagar och mönsterkonstruktion? Relativt min längd kommer magen att bli väldigt stor, så det måste finnas utrymme för den (tredje barnet, min mage blev väldigt stor med de andra två).
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-25, 19:43   #7
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Det bör absolut gå att förändra ett vanligt mönster. Jag skulle rekommendera att du tittar och läser här http://www.patternschool.com/?page_id=182 . Förändringarna som beskrivs där är egentligen för ett grundliv i form av en body/baddräkt men för fungera på det mesta i stretch som är hyfsat figurnära. Sedan får du i så fall utifrån det lägga till extra vidd, länga, göra rynk och sådant.

Har du lite mer mönsterkonstruktionskunskaper så kan du nog även ändra lite mer avancerade mönster med hjälp av teorin i början.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-27, 11:49   #8
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Tack för tipset, Helena. Jag är inte helt hemma på mönsterkonstruktion, men jag ska verkligen försöka förstå hur det är tänkt. Framförallt vill jag inte ha en söm mitt fram och mitt bak, men det kanske ändå inte blir några problem?

/Emma
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-27, 13:40   #9
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Varför skulle du behöva en söm mitt fram och mitt bak? Mönstret på sidan jag länkade till är bara halvt eftersom det är en rak linje där man då lägger mönstret mot en vikt kant.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-27, 15:04   #10
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Läste nog lite slarvigt

Jag ska kolla mer noggrant när huvudvärken släpper, har haft den i ett par dar nu.

/Emma
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-27, 18:56   #11
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Sådant är lätt att missa. Och, huvudvärk har en förmåga att göra en lite mindre fokuserad och lite mer okoncentrerad. Jag håller tummarna för att den lägger sig.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-04, 08:42   #12
Josie Josie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 134
Det finns några tutorials ute på nätet om gravidkläder. Mest handlar det om att göra om vanliga kläder, men kanske kan du få lite inspiration och lite mönsterkonstruktionstips.
Här är en länk till en bloggare som gjort en sammanställning av dessa beskrivningar: http://www.luvinthemommyhood.com/201...l-roundup.html
Josie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 10:24   #13
Maribu Maribu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 79
I tröjor har jag bara lagt på lite vidd, en rynk i sidan och förlängt framstycket för att få plats för magen. just nu är det ju också mycket tunikor som passar både på gravida och icke-gravida.

Byxor har jag bara sytt om vanliga byxor till mamma-byxor genom att sy ihop nedre delen av gylfen och sedan göra ett urtag fram och sätt i dubbel trikå med knapphålsresår upptill - det har funkat bra och man borde kunna tillämpa samma princip på vanliga byxmönster.

Lycka till!
Maribu är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons