Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-01-02, 12:59   #1
Jo. Jo. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 53
Montera mosstickning och sticka en halvcirkel

Hej!

Är det någon här som har erfarenhet av att sticka en platt och slät halv- eller kvartscirkel (utan mönster/hål) och kan tänka sig att dela med sig av ökningar/minskningar? Jag har inte tålamod med att sitta och prova mig fram så det vore fantastiskt välkommet!

...och nästa fråga: hur monterar man snyggast ihop två mosstickade stycken?Just nu är jag lite inne på att lämna den sista raden maskor "öppna" på respektive stycke och alltså inte maska av arbetet, för att sedan sy ihop med någon sorts maskstygn. Men jag vill att det ska synas så lite som möjligt (helst inte alls), och då behöver jag väl göra vart annat stygn så att det ser avigt ut, eller tänker jag fel?

Jag stickar 1rm 1am, tror att det är vad som kallas enkel mosstickning. Hur skulle ni sy ihop för så osynligt resultat som möjligt?
Jo. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 18:56   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Jag har för mig att jag läst att om man stickar en mössa, inklusive basker, så är det sju öknings-/minskningsställen som ger bästa resultat. Kolla på ravelry om du ser beskrivningar som fungerar, eller om det finns någon artikel på knitty.com som tar upp det mer specifikt.

Antagligen kan man räkna på det också. Titta på en radie (r1) och hur stor omkrets den har (o1) och hur många maskor den motsvarar enligt masktätheten (m1).

Sen tar du en annan radie (r2) och gör samma beräkningar på och så funderar du på hur många varv det är mellan r1 och r2 (provlapp) och alltså hur många varv du har på dig att göra de där ökningarna.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 22:05   #3
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Ja just det ja, jag hade ju tänkt svara på mosstickningen också jue.

Jag hänger inte med på vilka ledder du ska montera, om det är sidsöm eller axelsöm så att säga.

Men jag tänker att sidsöm, då "snörper" ju sömmen åt. Se till att delarna börjar och slutar olika varandra. (Bakstyckets slut ska ju monteras med framstyckets början på varvet.) Så näst sista/andra maskorna ska vara olika.

Axelsöm. Då borde det vara så att om man håller styckena mot varandra så som de sen ser ut ovanifrån så ska maskorna som ska sättas ihop vara samma sort. En rät ska sättas ihop med en rät, en avig med en avig.
Och så göra så att maskstygnen blir "räta" mellan de aviga och "aviga" mellan de räta.
Men jag har aldrig gjort aviga maskstygn, men det borde det ju finnas.
Eller så tycker man det är stiligt att ha en söm som syns var den sitter och så gör man bara räta maskstygn.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
halvcirkel, maskstygn, montera, mosstickning, sy ihop


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons