Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-23, 15:07   #31
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Jag tror, DelfinTua, att du kan göra på det sättet. Det finns ju två sätt:

Antingen får man kunderna först och syr sedan. Dvs beställning. Man säljer en tjänst (om kunden tillhandahåller materialet själv?).

Eller så syr man först och får kunderna sedan. Dvs försäljning a la affär, där man ser till att ha ett lager. Man säljer en produkt.

Den första varianten har Marimekko och de andra företagen ingen chans att kämpa emot. För det första kan de inte sy upp enstaka beställningar, en klänning här och en gardin där för det är inte lönsamt. För det andra kan de knappast stämma någon för att sälja en tjänst!

Det andra däremot, då använder man ju sig av den redan skapade produkten för att göra reklam och sälja. Syr man hundra Marimekko-grytlappar och försöker sälja, så kan det tolkas som att man använder Marimekko-konceptet för att sälja bättre. Det är missbruk av en design.

Nu blev det mycket Marimekko, men det är det enda designermärket av tyg som jag kan

Annars får vi vänta i 70 år på att äganderätten går ut. Då är det fritt för alla att använda designen.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 21:31   #32
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Ett till svar

Fick ett till svar nu på em från ett av sveriges största varuhuskedjor som sa att det var okej att använda deras tyger ur egen produktion (dvs designers anställda av företaget) så länge man bara sydde upp och sålde i liten skala men de tyger som de anlitat freelance designers kunde hon inte svara på hurvida man fick använda de utan skulle återkomma när hon pratat med deras advokat i mitten av mars.
För er som vill ha en lista på vilka företag vars tyger man får använda respektive inte får använda kan jag messa privat så slipper jag hänga ut de här på forumet.
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 22:20   #33
Stream Stream är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 13
Re: Ett till svar

Citat:
minx skrev:
... För er som vill ha en lista på vilka företag vars tyger man får använda respektive inte får använda kan jag messa privat så slipper jag hänga ut de här på forumet.
Men vaddå hänga ut? Det är väl bara bra att vi får veta vad som gäller så att det inte blir fel. Det måste väl företagen vara glada för också? Jag tycker alltså att det borde vara helt ok att skriva öppet vilka det handlar om och att det inte är att hänga ut någon..
Stream är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-24, 07:42   #34
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Jag håller med om att det inte handlar om att "hänga ut" någon, utan om att förmedla information som vi som syr har nytta av. Tygproducenterna borde ju rimligtvis vilja att vi vet hur vi får använda deras tyger! Men om du föredrar att maila privat, så är min email alexandraBrinck@hotmail.com - jag tar gärna emot info!

Håller med om att vi som konsumenter borde kräva bättre märkning och information vid köp.
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-24, 07:46   #35
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Håller med det är inte att hänga ut någon utan en ren information som är bra både för det aktuella företaget och oss. Men jag kan förstå om du inte vill så jag tar också gärna ett mejl, men jag mejlar min adress för jag vill inte visa den öppet här på sidan
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-24, 08:58   #36
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Vet ni vad jag gör. Jag mailar de företag jag redan fått svar från och frågar om jag får lägga ut deras svar här. (och mailar moderatorerna för forumet och hör om det är okej) på så sätt kan vi ju ju alla hjälpas åt att fylla på i listan.
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-24, 09:28   #37
Shimmer Shimmer är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 11
Det verkar som en del har missat en del om upphovsrätten.

det behövs inget (c) (r) eller tm för att vara upphovsrättskyddat. Alla mönster är skyddade tills upphovsmannen har varit död i 70 år (tror jag det var).

Sedan handlar inte frågan egentligen om upphovsrätt ÖHT om ni inte vill antingen:
1) Göra ett likadant tyg
2) Distribuerar tyget (d.v.s. säljer TYGET vidare).

Annars är det avtalsrätt det är frågan om. Därför bör ni se vilka (om några) inskränkningar som gjörs i dispositionsrätten. Alltså finns det i köpeavtalet något som säger att du inte får använda varan på ett speciellt sätt, ex. göra kläder av tyget och sälja det vidare.

Så om ni köper tyg på Ohlssons tyger t.ex. ingår ni ett avtal om:
* Köp av ett speciellt tyg
* Kostnad
* leveranssätt
...och sedan inget annat. Således, om designern sedan klagar på att du använder tyget till massproducerade varor kan du enkelt säga att det inte några sådana begränsningar i ditt köpeavtal och är således inte bunden av designerns önskemål.
Shimmer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-24, 09:33   #38
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Summa sumarum om jag fattat rätt så kan jag sy hur mycket som helst av köpta designade tyger. Eller?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-24, 09:56   #39
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Det är ju perfekt om det är så att företagen inte har någon lagligt rätt att ingripa.

Men då undrar man ju varför företag kontaktar folk som använder sig av deras tyger och hotar med att koppla in sina jurister?
Finns det någon som vet exakt hur det ligger till??
Är det bara företagen som skjuter skrämselskott när de kontaktar säljare på tex tradera som använt sig av deras tyger?

Eller stämmer det som du säger att man kan hävda att man inte visste det och då har man lagen på sin sida?

Jag kan inte låta bli att tycka att de designers/tygproducenter som inte skickar med information om specialavtal för användning då får skylla sig själv om deras tyger använts kommersiellt. :P

Senast redigerad av minx den 2007-02-24 klockan 10:03.
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-24, 10:09   #40
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
På en del tyger jag köpt från USA står det tryckt i stadkanten att tyget endast får användas för eget bruk.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-24, 13:10   #41
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Precis dessa funderingar har jag också och det verkar vara ett både svårtolkat och svårlöst problem...

Personligen anser jag att SAMTLIGA designers, företag och varuhus m.m. borde vara glada åt att folk faktiskt köper deras produkter. Det blir ju onekligen massor av gratisreklam om folk sitter hemma på kammaren och syr och sedan säljer, samtidigt som det stärker deras design/varumärke. Jag blir oerhört uppretad av sådan här resonemang (som berörda designerföretag håller på med) men vet samtidigt att många kör med skrämskott eftersom det är enkelt och nästintill gratis och oftast väldigt effektivt bland oss "snälla svenskar". Att ge sig in i en process om det här är inte bara tidskrävande utan JÄTTEDYRT, även för stora designföretag....

Nä, jag håller hellre med två entreprenörer (fick en blackout när jag skulle skriva namnet...suck) inom smyckesbranschen som är ganska nystartade men som vuxit snabbt och mycket. Dom ser det som en komplimang att någon ens bryr sig om att kopiera deras design. Härligt resonemang och skön självdistans!!!

Dessutom handlar det ju inte om att man ska rita av tygdesignen på ett tyg och sälja utan man har ju köpt det och förädlat det. Pratade med PRV om mönsterskydd och för de flesta tyger råder ett mönsterskydd om max 25 år, så det tål att kollas upp i varje enskilt fall.

Jag kan inte se att det skulle vara ett påhopp att lägga ut namnen på de företag som säger blankt nej till hemmafixare. Tvärtom så hjälper vi varandra att undvika problem och lägga ut tid i onödan!

Hej hopp, snöglopp!!!

P.S. Hoppas inte att det kör förbi någon utanför vårt hus och kollar på våra gardiner, då kan vi ju bli skyldiga royalties till upphovsmännen...
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-24, 21:47   #42
Shimmer Shimmer är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 11
Alltså, finns det inget i köpeavtalet om att man inte får bruka varan på något sätt (exempelvis inte få sy för kommersiellt bruk med ett tyg), får man göra det. Det VANLIGASTE är att det inte är så, men var på er vakt när ni köper via nätet, det finns vissa som har långa och krångliga köpeavtal, inte minst de från USA.

Sedan kan det vara möjligt att avtalet mellan en speciell designer och en detaljist (ex. Ohlssons tyger) står klart och tydligt hur tyget får användas. Det avtalet behöver INTE du som slutkund bry dig om. Det kan dock vara på andra sätt i andra delar av världen, men så är det i Sverige IAF. Där av kan arga mail komma från (företrädelsevis) amerikanska designers och deras advokater komma. Men som sagt, finns det inget i DITT avtal med säljaren, så är det bara att hänvisa till det.
Shimmer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-24, 23:06   #43
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Jag har för mig att samma diskussion om copyright och tyger fanns på amerikanska forum/e-postlistor för något halvår sedan. Det slutade med - om jag kommer ihåg det rätt - att säljaren tog bort "får inte säljas vidare" tryckt i stadkanten. Säljaren kunde inte bestämma något om hur tygerna skulle användas efter att de var sålda. Och det verkar ju rimligt - om jag köper något vill jag förstås ha full förfoganderätt över det jag betalar för.

Det vore intressant att veta om det finns någon juridisk möjlighet här i Sverige att bestämma över användningen av en vara efter att den är såld? I USA finns det - om man skall döma efter den diskussionen - tydligen inte. (Men rent plagiat är förstås något annat - både här och i USA).
/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-25, 01:54   #44
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
När du som konsument köper ditt tyg så köper du också rättigheterna att använda det tyget. Tygtillverkaren har ju köpt rättigheterna till mönstret på tyget av någon konstnär eller liknande. När du betalar för tyget så betalar du också indirekt konstnären för hans/hennes arbete och rättigheterna att använda tyget som material.
Vill du sen sy upp dina egendesignade väskor eller blusar så står det dig fritt att göra så.



Det är ingen som kan kränka rättigheterna på tygtillverkarens mönster. (Utseende på tyget)

Men när du väl har köpt tyget så kan du i princip göra vad du vill av det tyget, om du inte kopierar någon annans mönster eller design


Obs. Det är formgivningen av tyget som är copyrightsskyddat och inte användningen av det. Således får du inte lov att tillverka ett eget tyg med detta mönster.


Vi kan ta ett exempel:

Jag har tröttnat på min inköpta äkta Picassotavla. Den är gjord på duk så jag tänkte sy in den som en applikation på en tröja eller väska och sälja på en marknad här i stan.
Jag delar min Picasso i 10 delar och fördelar hälften till väskorna och den andra hälften till tröjorna.
Men jag får inte säga att det är jag som målat mina applikationer. Det är ju Picasso som gjort det.

Däremot så äger ju jag rättigheterna till tavlan och till min kreation som enbart består av 5 tröjor och 5 väskor.
Om jag sen får betalt för mina utlägg är ju en helt annan sak. Jag kanske gör en tavla:-)


Tavlan får jag dela upp i bitar och sälja vidare. Men jag får inte ta Picassos tavla och göra tyg av det mönstret.
Här är skillnaden. Men du kan köpa ett vitt tyg och målar en kopia av Picassos målning så noga du kan så att nästan ingen kan skilja den från en äkta Picasso så måste du uppge att det är en kopia från en äkta Picasso. Men det ger dig däremot inte rätt att masstillverka något tyg med ditt mönster. Här kommer det in andra upphovsrättsfrågor in.

Upphovsrättslagen finns att läsa på : Ganska lång länk.

http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw...D=format%3DTHW
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-26, 10:28   #45
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Men det är inte upphovsrättslagen som gäller här, utan mönsterskyddslagen. Man kan registrera mönsterskydd på sin produkt under vissa förutsättningar, att mönstret är unikt osv. Sen får ingen (utan mönsterskyddshavarens samtycke) göra sy nåt av det mönsterskyddade tyget för försäljning. Bara för privat bruk.

Mönsterskyddshavaren (designern som registrerat mönsterskydd) måste efter viss tid (kommer inte ihåg hur länge) förlänga skyddet. Om han/hon inte gör det är det alltså inte längre skyddat. "70 år efter upphovsmannens död" har inget med mönsterskydd att göra.

Jag skall nog ta och kolla lagen när jag får tid och återkomma.
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons