Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-01-08, 14:48   #31
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Åh, jag som bor i Göteborg, har nog missat att det här skall vara borta åt Stockholmhållet. hmm.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-08, 16:24   #32
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Talking

Det där med att täcka upp 1700-1900 låter alldeles perfekt.......
För oss som bor i Stockholm finns ju Sundbybergs tygaffär...där kan man säkert hitta de "rätta" tygerna......man kanske skulle åka i trupp och man kanske kan handla på grossen då....



Jag blir så inspirerad............
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-08, 16:29   #33
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Smile

Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Åh, jag som bor i Göteborg, har nog missat att det här skall vara borta åt Stockholmhållet. hmm.



Men vi får väl göra någon träff någonstans mitt i mellan.......
typ Karlsborgs slott...finns inte det
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-08, 18:31   #34
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Jag handlar alltid på "grossistlagret" när jag besöker Textilcentrum i Sundbyberg, men har hittills aldrig blivit ombedd att motivera varför. Jag är ju involverad i allt från lajv till vikingatid till medeltid till renässans, så det hade inte varit så svårt att motivera, men som sagt så är det aldrig någon som frågar. Dock ska det sägas att det finns billigare ställen att handla på!

Det är ju förargligt att landet är så avlångt! Men ni som bor söderut kanske kan starta upp nåt där och så kan vi ha träffar tillsammans, föreningarna emellan, lite då och då? Jag är övertygad om att det finns tillräckligt mycket folk i "södern" som är intresserade av en sån förening!
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-08, 22:54   #35
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Ska kanske nämna att jag befinner mig i Falun, men Stockholmsområdet är ju inte omöjligt att ta sig till.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 08:45   #36
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Blir det nåt som innefattar min hemort så är det inte så långt till Falun.

Jag funderade på om man, om vi startar nåt, skulle kalla det för t.ex. Norra Sveriges Sällskap för bla-bla-bla eller Upplands Sällskap för bla-bla-bla eller nåt annat i samma linje. Nåt som liksom innefattar allas orter "häromkring". (Vi som bor i Stockholm, Norrtälje, Tierp/Gävle, Falun...) Så skulle de som bor längre söderut kunna kalla sin förening för nåt liknande som har med deras geografi att göra.

Ett annat alternativ, som är mycket större och kräver aktiva medlemmar, är att skapa Sveriges Sällskap för bla-bla-bla (byt ut till valfritt namn) och sedan skapa underföreningar för de län som är representerade, t.ex. Uppsala län, Stockholms län, etc... Men det kräver som sagt aktiva personer som vill styra den stora centrala föreningen samt engagera underföreningen/lokalföreningen i "sitt" län. I uppstarten blir det kanske lite ensamt, innan man får ut informationen om att sällskapet finns, så att det kommer nya medlemmar.
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 09:34   #37
Zarine Zarine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 13
Hej alla! Jag är ny här på sysidan men har snokat runt ett tag. Är intresserad av bl a 1800-tals kläder och jag skulle jättegärna vara med om ni startar en förening! Det vore himla roligt att åka på picknickar och andra utflykter med 1800-tals tema. Jag bor i mellansverige och kan tänka mig att åka åt stockholmshållet för träffar.
Zarine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-12, 12:43   #38
JaneAustenAddict JaneAustenAddict är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 11
Så nu när vi har fått se att det verkar finnas ett intresse, vad är nästa steg nu? Vad är det första vi behöver göra? Jag har inte så mycket erfarenhet av att starte något sånt här, så jag är inte riktigt säker. Idealet vore ju om vi kunnde träffas allihopa och prata om det, men jag inser att det kanske inte är att räkna med att det går bara så där.
Är det någon som vet/har något förslag?


Citat:
Sarah_Nurmi skrev: Visa inlägg
Är förresten bara 18 år, så det skulle vara kul om detta kunde passa för alla åldrar!
Sarah, jag är inte mycket äldre än dig (19), jag är säker på att vad det nu än blir så kommer det att passa utmärkt för våran ålder med!
JaneAustenAddict är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-12, 13:58   #39
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Att träffas och prata igenom alla idéer och önskemål är en jättebra början!

För att göra en officiell förening är nästa steg att skapa en tillfällig styrelse som styr föreningen fram till det första årsmötet, då man klubbar en "riktig" styrelse som kommer att sitta på ett eller två år. (Brukar vara hälften på ett år och hälften på två år.) Den tillfälliga styrelsen ska skriva föreningens stadgar och i den texten ska det framgå hur många personer som MINST måste sitta i styrelsen varje år. (I en ny förening kan det vara taktiskt att välja minsta möjliga antal, det vill säga 3 ordinarie ledamöter och 2 supplenater. Då täcker man ordförande, kassör och sekreterare och har 2 suppleanter som extra "support".) Det ska också finnas en valberedning (1-3 personer) som frågar medlemmarna om de vill ingå i styrelsen och sedan lägger dessa namnen som förslag på årsmötet när posterna ska bytas ut.

Sen är hela cirkusen igång! Man registrerar föreningen och öppnar förslagsvis ett bankgiro (för att ett postgiro kostar så mycket pengar) och fastställer en medlemsavgift. Sen har man ett visst (valfritt) antal styrelsemöten varje år och minst ett medlemsmöte, vilket brukar vara årsmötet. En hemsida är bra att ha också, som snabb informationsväg till medlemmarna och så att andra människor hittar föreningen.

Men det första man gör är att träffas, snacka om vad man vill göra, och bestämma ett namn på föreningen. Samt tillsätta den tillfälliga styrelsen.

Jag kan väl i princip närsomhelst, så det är bra om ni övriga kommer med förslag på tid och plats som vi kan träffas - om vi vill dra igång det här, vill säga!
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-12, 14:09   #40
Zarine Zarine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 13
Nu vet inte jag hur ni andra tänkt er, men jag tyckte det lät väldans krångligt med förening... För min del skulle det räcka med lite träffar då och då så man får tillfälle att använda sina fina kläder! En picknick, en utflykt till nåt slott, en tur med ett gammalt tåg med ånglok eller liknande. Måste man ha styrelse och medelemsavgift för det??
Zarine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-12, 14:17   #41
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Man måste ingenting! Men genom att skapa ett officiellt sällskap så kan man locka fler personer, vilket blir lite "hemligt" om det bara är ett gäng människor som t.ex. mailar varandra några gånger om året och bestämmer träff. En förening har större möjligheter men finns det inga som vill driva den så är det ju lönlöst, förstås.
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-12, 14:20   #42
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Glömde skriva... En förening kan få in pengar, genom medlemsavgifter, försäljning av saker, aktiviteter som kostar en liten slant m.m., och kan därigenom bekosta till exempel inköp av textilier till alla medlemmar, mat till en picnic eller bal/middag, skor och hattar, resor till och från utflyktsmål m.m., m.m. På så vis skulle medlemmarna inte behöva bekosta lika mycket själva utan få tillbaka medlemsavgiften och mer därtill i form av saker som föreningen kan betala. En förening kan också söka bidrag på flera tusen kronor om man har lite flyt.
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-12, 14:50   #43
Zarine Zarine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 13
Jo, det har helt klart sina fördelar med förening. Jag hoppas bara det finns möjlighet att vara med på aktiviteter utan att behöva engagera sig i nån styrelse eller betala någon dyr medlemsavgift.
Zarine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-12, 15:32   #44
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag tycker också att förening låter lite för mycket att ta i. Först ska man ju ut och träffas och sedan när man fått viss regelbundenhet och antal människor kan man ju gå vidare med att bilda förening.

Om det bildas förening så hoppas jag att det finns möjlighet att delta utan att betala någonting för att bli medlem är ett stort steg för vissa. Blir dyrt i slutändan när man är med i sjuttielva föreningar och ska betala medlemsavgift till allihopa.

Det behöver inte bli slutet bara för att man inte har förening. Det kan vi tacka internet för.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-12, 17:42   #45
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Det låter lite som att ni förutsätter att en förening kostar skjortan och trettiosju...? En medlemsavgift kan vara 50:- eller 500:- helt beroende på vad medlemmarna bestämmer på årsmötet, men i normalfallet för en sånhär förening ligger medlemsavgiften på mellan 50:- och 150:- kronor per år. Det är väl inte så svettigt?

En förening blir inte jobbigare att dra runt än man gör det till och har man inte så mycket att diskutera, utan allt fungerar som det ska, så behöver man inte ha mer än ett par-tre styrelsemöten per år + årsmötet. Och ett möte behöver inte vara tråkigt! Man kan enkelt samköra det med en hantverksträff eller picnic eller whatever och om allt som sagt fungerar så tar det inte många minuter att gå igenom punkterna och sen är det klart.

Givetvis, som jag skrev här ovan någonstans, så är steg 1 att träffas och diskutera och då märker man ju snabbt om det finns underlag för en styrelse eller inte. Som jag skrev förut så kan man ju få tillbaka medlemsavgiften i form av andra saker, t.ex. tyger, resor och mat, m.m. om man bara planerar en vettig budget. Ju mer pengar föreningen tjänar på sina aktiviteter och sitt försäljningsmaterial, desto mer får medlemmarna tillbaka.
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons