Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-12-18, 13:12   #1
J.Austen J.Austen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 27
1800-talssällskap?

Hej!
Känner ni till om det finns något 1800-talssällskap i Stockholmstrakten? Är man intresserad av 1700-tal finns det ju många (tex Gustafs skål, Gustav IIIs vänner osv), men för oss som är intresserade av tidigt 1800-tal då?? Har sökt på nätet utan att lyckas.
I USA och Storbritannien finns det många Jane Austen-sällskap, men finns det något i Sverige??
J.Austen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 00:27   #2
Jo_1 Jo_1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 125
Jag vet inget sådant sällskap, ville bara säga att jag tycker att det BORDE finnas ett sådant! Jag älskar Jane Austen och alla fina kläder de hade då!
Jo_1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-30, 15:54   #3
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Om det efter många försök på google och historiska världars forum inte går att hitta något 1800-talssällskap i Stockholmstrakten så är det bara att starta eget! Uppenbarligen verkar ni vara några intresserade. Man behöver ju inte börja överpretantiöst utan kan bara ha små syträffar och kanske historiska utflykter med 1800-talstema. Kör på!! (Jag såg ett antal empirklänningar på maskeradbalen i Kalmar, så det är bara att ut och hitta ägarna! ^^)
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-30, 20:59   #4
GinnaStigsdotter GinnaStigsdotter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 16
Jag och en del vänner har pratat om att ha en picknik med empirekläder. Vi skulle ha haft den första i somras, men tyvärr blev det inställt. Vi har bestämt att vi måste få det i stånd till våren!
Jag har hört av många att intresset finns för ett tidigt 1800-tal sällskap, så det är ju bara att hoppas på att någon drar igång något!
Det var lite tanken att våran lilla picknik skulle bli starskottet för kanske att 1800-tals sällskap!
GinnaStigsdotter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-01, 12:56   #5
J.Austen J.Austen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 27
Ja, det ser ju inte bättre ut än att jag får starta ett själv...

Sommarpicknick låter trevligt, men kanske även möten där man turas om att läsa in sig på något ämne som rör tidigt 1800-tal och "föreläsa" för varandra. Workshop med empirefrisyrer? Syjunta med tidstypiska broderier osv...Studieresa till Jane Austen-veckan i Bath september 2010?
Hmm, måste nog fundera lite mer på det där, kan kanske bli nåt...
J.Austen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-02, 11:19   #6
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Jag har inte heller hittat nåt sällskap, men det borde absolut finnas! Ett 1800-talssällskap för alla oss som vill sy och bära 1800-talskläder, oavsett period. Jag är mest intresserad av åren mellan 1860 och 1890 och har flera dräktböcker från den perioden som bara dignar med idéer och uppslag på vad man kan sy! Men när ska man ha på sig sånt, liksom... Möjligen på nåt vampyrlajv eller maskerad, men vill man inte syssla med det så är det rätt kört.

Helt otroligt egentligen att det inte finns ett 1800-talssällskap i Sverige! Kontakta mig om ni vill starta upp en förening av något slag. Jag bor mellan Uppsala och Gävle och nås på ahnnaehnstrom@yahoo.com.
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-02, 13:38   #7
MissAnpassad MissAnpassad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 114
Gud vad kul! Skulle även jag, vara intresserad. Hör av er om ni startar en förening.Tanter på 34 får väl vara med och leka? Själv bor jag i Herräng, norr om Norrtälje.
MissAnpassad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-02, 16:59   #8
J.Austen J.Austen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 27
Jag tar gärna tag i det hela och startar upp något, bor i Mälaren utanför Stockholm, och har en del väninnor här ute på öarna som också gärna är med!
Men det får för min del nog vänta till våren, ska genomgå en större operation i februari och behöver lite återhämtningstid efter det innan jag startar något större projekt... Men jag lovar att jag aviserar när det är på gång!

Och JA, 34-åriga "tanter" är välkomna att vara med och leka, jag är ju en sådan själv!!!
J.Austen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-02, 17:21   #9
MissAnpassad MissAnpassad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 114
Våren passar bra för mig, man måste ju hinna sy allt! Mycket att fixa om man börjar från början.

Inget allvarligt hoppas jag.
MissAnpassad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-02, 20:32   #10
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Skoj! Det vore jättekul om vi kunde få till nåt inom triangeln Norrtälje, Stockholm och Tierp, så att ingen får toklångt att åka. Lova att ni säger till om och när nåt börjar röra på sig!

Just nu sitter jag och svär över att det inte (?) finns någon "corset calculator" för viktorianska korsetter, så jag får väl vackert rita ett eget mönster... (Mönster finns att köpa, javisst, men de bästa verkar vara från USA och dessvärre lite svårare att få tag i här.)

Är man tant när man är 34? Shit, jag har inte långt kvar dit...
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-02, 21:41   #11
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Thumbs up Vill också vara med

Ja det där lät jätteintressant.....jag älskar kläder från senare delen av 1800- talet. Har själv sytt upp en 1870-tals dräkt. De vore väldigt kul att kunna bära de kläder man gör.........Jag är inte så gammal tant jag heller.....har passerat 43....
Så en förening i dessa kläders anda vore jättetrevligt...
Med en trevlig hemsida där andra med samma intresse skulle kunna hitta oss..............
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-03, 10:16   #12
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Hemsida - absolut! Jag ser framför mig lite sömnadstips, bilder från olika perioder och modeller, och kanske några små häften om olika plagg som medlemmarna (och andra) kan köpa av föreningen för en liten summa...? (Föreningen måste ju överleva.) Alltså att man sammanställer alla tips, konstruktionsförslag och mönster eller beskrivningar och trycker upp i små bra-att-ha-häften. Det skulle ju ge oss medlemmar lite mer att diskutera när vi träffas också. Ett mål, liksom...

Tänk vad skoj vi skulle kunna ha det i en sånhär förening/sällskap: Bal i autentiska kläder! Picnic i gröngräset! Filmkvällar med kostymdramer! Modevisning och monter på Syfestivalen i Stockholm/Kista! *emotion overload*
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-03, 23:07   #13
MissAnpassad MissAnpassad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 114
Apropå filmkväll, på tisdag visas Förnuft och känsla del 2 på Svt2 kl 20 och klockan 21 börjar Stolthet och fördom i Tv3. Måste köpa popcorn, vilken kväll!

Har också klurat på lite olika happenings. En är "En dag på stranden", kolla in länken.

http://www.victoriana.com/Womens-Fit...ach/suit-1.htm
MissAnpassad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-04, 08:57   #14
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Smile Tips på länk

Här har ni en länk till en sida med bilder på kläder och man kan köpa mönster från dom. Här får man mersmak
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-04, 08:58   #15
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Oj...glömde sätta in länken

http://trulyvictorian.com/index.html
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons