Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2004-03-17, 23:14   #1
Vildhavre Vildhavre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 48
Tyg till ärmar, 1800-talsklänning

Håller på att sy en klänning i duchesse ifrån furulunds, lite tjockare än den som finns på ohlssons. Men nu är det dags för ärmarna, och jag tycker dom ser lite konstiga ut i duchessen, den är ju ganska styv.. Brukar man sy ärmarna i samma tyg som resten av klänningen när man har sån här duchesse? eller ska jag köpa den tunnare och mer följsamma varianten som finns på ohlssons? Eller ska jag ha något helt annat tyg? Har funderat på något tunnare och halvgenomskinligt kanske. Ska ju ha spets på kanterna av ärmarna också..

Klänningen är lite inspirerad av sent 1800tal, med kudde runt höfterna för att få lite vidd där och korsett under. Den är gjord i två separata delar, alltså liv och kjol. Brukar man fästa kjolen i höftkudden (vad heter det egentligen??) med hyskor och hakar? Jag tycker den borde kana lite uppåt annars, linningen ska ju nästan sitta innanför höftkudden så att det blir lite ?puff?..

Jag hade också tänkt att ha dragkedja för att öppna kjolen, men det är ju inte riktigt 1800tal.. och när jag ändå har gjort en nästan korrekt 1800tals klänning så känns det ju lite fel. Kan man lösa det på annat sätt? Kjolen är i två lager tyg kanske jag ska nämna. Duchesse under och organza över..

Hoppas att det är någon här som kan hjälpa mig =) Det är ju meningen att den ska vara klar på fredag.. Och jag känner mig som ett stort frågetecken just nu..
Vildhavre är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons