Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-03-06, 09:18   #1
Nillasy Nillasy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 10
Post Bli med overlock

Ojoj det här är mitt första inlägg här på forum. Sitter och är lite pirrig då jag precis gjort en beställning på en Janome My Lock 744D från SMD, England. Den väntas hem i nästa vecka. Ooh så spännande!

Tänkte nyttja den här tråden för att bolla lite tips och idéer med er som är lite mer erfarna. Kanske är det någon mer nybörjare som har nytta av att läsa också.

Några frågor...

Vad ska jag köpa hem för grejer för att kunna börja sy när jag får maskinen. Som jag förstått ska den vara förträdd med vit tråd. Hur noga är man med att ha tråd i samma färg som tyget när man syr med overlock? Det blir ju mååånga stoora trådrullar om man ska matcha varje tyg precis. Någon som har tips på bra och billig overlocktråd och vart man köper den. Syr mest barnkläder i mjuka tyger.

Vad är det för stretchnålar man använder i maskinen? Vanliga symaskinsnålar?
Nillasy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 09:55   #2
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
Hej och grattis till inköpet.

Beträffande tråd så brukar jag, beroende på vad jag syr, se till att nåltrådarna stämmer överens med tygets färg. Undertrådarna brukar jag ha mörka trådar för mörka tyger och vice versa. M a o inte så noggrant i och med att de inte syns.

Av overlooktråd har jag några basfärger hemma som tex vitt, ljusgrå, svart och blått. Kompletterar sen med vanlig sytråd.

Till min HQ har jag vanliga standard synålar. Vet dessvärre inte hur det är till Janome, men antar att det är detsamma.

Lycka till!
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 14:39   #3
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Det är inte jätteviktigt att du har rätt färg i alla trådar. Man kan ha liknande färg och bara ha exakt samma i den ena nåltråden som, syr den söm sm syns.
Annars brukar jag köpa 4 st 1000m rullar vanlig sytråd i rätt färg. De färger jag använder ofta köper jag stora konor av. Bibbi här på sysidan säljer bra och billig tråd. Du hittar hennes annons under annonser du klickar på bilden med en syende dam. Det funkar alldeles utmärkt att använda vanlig sytrådi overlocken

När det gäller nålar så kan du ha vanliga standard nålar i den. Jag har nästan alltid stretch nålar i eftersom jag syr mycket i trikå. Bryr mig inte om att byta till vanliga när jag syr i vävt tyg.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 21:53   #4
Nillasy Nillasy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 10
Citat:
gullum skrev: Visa inlägg
Annars brukar jag köpa 4 st 1000m rullar vanlig sytråd i rätt färg. De färger jag använder ofta köper jag stora konor av. Bibbi här på sysidan säljer bra och billig tråd.
Aha men va lämpligt! Finns det något bra knep (färgkarta eller liknande man kan få och titta p&#229 för att kunna avgöra färgen. Lite svårt med färgåtergivning via datorn.
Nillasy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 11:53   #5
Blastugan Blastugan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 103
Hej!
Klipp en provbit och skicka till Bibbi så skickar hon "matchande" tråd tillbaka. Jag har gjort så och det funkar jätte bra.
Lycka till med nya maskinen!
Blastugan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-12, 14:16   #6
Nillasy Nillasy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 10
Nu är den här!

Igår runt lunchtid kom maskinen hemlevererad av Posten! Har hunnit provsy och vi kommer redan fint överens! Lite pilligt med inställningar av trådspänningen var det dock innan jag fick sömmen som jag ville.

Har bara lurat på en sak. Raka sömmar och halvsvängda går ju som smort men snävare svängar är riktigt svåra. Tips på hur man gör i hörn och snäva svängar? Det är ju inte som en vanlig maskin där man kan lyfta på pressarfoten och rotera. Iaf inte om man använder två nålar.

Har också gjort en beställning av tråd (bl.a.) från Bibbis Textil.

Ser fram emot helgen då sambon ska träffa sina grabbpolare och jag kan sitta hemma och sy.

Kommer säkert med fler frågor och funderingar här längre fram!
Nillasy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-10, 22:04   #7
Tanjis Tanjis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 2
Nöjd?

Hejsan!

Jag vill också bli med overlock och funderar just på en MyLock 744D så jag undrar om du är nöjd med din?
Nu har du ju haft tid att sy lite.
Jag velar fram och tillbaka mellan denna och en Pfaff4842.

/Tanja
Tanjis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 12:07   #8
Nillasy Nillasy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 10
Jag är jättenöjd med maskinen! Har iofs inte så mycket annat att jämföra med då jag inte haft någon annan overlock.

Men jag tycker inte att den är så värst avancerad att trä osv. Den syr bra i olika tjocklekar.
Nillasy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-12, 17:19   #9
Tygoman Tygoman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 74
Åh, den här tråden kommer jag att följa! Jag står just i valet och kvalet om det ska bli en 744 eller 644, men jag tycker det där med friarm verkar bra. Vad ska jag tänka mer på när jag väljer? Jag har sytt ganska mycket tidigare men aldrig ägt en overlockmaskin förut!

Är det någon som vet om det finns några kortare kurser för just de här maskinerna i Uppsala-Stockholmstrakten? Tidigare hade Janomebutiken i Uppsala det, men jag vet inte hur det är nu? Även om det finns instruktionsvideo med så är det så bra med en rivstart med någon kunnig som kan hjälpa en konkret på plats-
Tygoman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-14, 01:55   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
En intressant sak som jag kom fram till, om man vill sy mycket med de extra tillbehören som man kan köpa till så är faktiskt 644 bättre då. Då skruvar man fast de extra tillbehören på själva maskinen då sitter de som berget. På min 744 så sätter man fast en adapter i en krok, men då sitter det lite löst, vilket kan vara knepigt. Jag köpte de extra tillbehören, men blev inte riktigt nöjd t.ex. med stygnbreddsmätaren, den sitter ju så löst att man inte riktigt vet hur den ska mäta då den glappar runt med 2-3 mm. Ja en sak jag blev besviken med.

Men då får man överväga, vill man sy mycket med de tillbehören eller vill man ha friarm?

Tänkte att det vore bra att berätta om det här då jag inte läst någon berätta om det här innan.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-16, 12:50   #11
Mma Mma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 6
Jag valde själv mellan en 644 eller en 744 och var ganska säker på att jag skulle välja 744:an just för att få friarmen. MEN! Jag gick till en Janome återförsäljare och han tyckte det var onödigt. Han menade att det enda som skilde dem åt var just friarmen, vilken han inte tyckte det var värt att betala extra för när man bara kunde vända tyget "uppåt" och ändå kunna sy "smått (babykläder typ)". Jag tyckte detta var ett väldigt ärligt svar från en säljare, det kändes rätt. Beställde en 644:a och jag är jättenöjd!
Mma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-03, 13:24   #12
Gyllenetider Gyllenetider är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 7
Smile

På tal om overlock? Vad är det bra för... egentligen? Ska köpa en ny maskin då jag har lånat syrrans gamla Huginmaskin och det finns en som har både overlock och knapphål i ett men inte brodyr. Vad exakt använder man overlock till??

Tack!
Gyllenetider är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-12, 08:56   #13
Nillasy Nillasy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 10
Citat:
Gyllenetider skrev: Visa inlägg
På tal om overlock? Vad är det bra för... egentligen? Ska köpa en ny maskin då jag har lånat syrrans gamla Huginmaskin och det finns en som har både overlock och knapphål i ett men inte brodyr. Vad exakt använder man overlock till??

Tack!
Kika in på den här länken och läs så får du en uppfattning om vad man har en overlock-maskin till. Samt skillnaden mellan en vanlig symaskin, en overlock och en coverlock. http://kokalal.blogspot.com/2008/01/...ndjungeln.html
Nillasy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-12, 12:16   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Om maskinen också kan sy knapphål så är det ingen overlockmaskin utan en vanlig symaskin. En del vanliga symaskiner har något som de kallar för overlocksöm (jag kallar det fejkoverlock), men det är långt ifrån samma sak som riktig overlock. Sömmen tenderar bli stum och vågig och de klipper inte kanten (såvida man inte har nån tillsats som klipper) och det består bara av 2 tråd som inte ger lika flexibel söm, blir mer bulkig och gärna mer vågit och utdraget söm, ser inte lika bra ut.

Förutom att overlockmaskinen klipper sömmen har den dubbla matare som rör sig oberoende av varandra. Vanlig symaskin har bara 1 matare. På overlocken kan man ställa in de dubbla matarna så de matar och håller ihop tyget så det inte blir vågigt, eller hålla ihop jättemycket så man kan göra rynkade volanger. Eller göra tvärtom, och ställa in så den drar ut så man får vågor, vilket kan vara effektfullt som kant. Vanligen brukar man ställa det på normalläge för vävda tyger och lite sammanhållande för trikåtyger för att få fin resultat. Det kan man alltså inte göra på vanlig symaskin.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
744d, janome, nålar, overlock, tråd

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons