Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-08-03, 08:55   #1
siana siana är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 23
fungerar detta tyg till 1700-tal?

Jag har tänkt mig att sy någon form av 1700-talsklänning. Jag har dock inte läst in mig speciellt mycket än, och därför inte heller bestämt vilken typ av klänning eller exaktare årtal.

Nu har jag hittat ett billigt bomullstyg som jag tycker är trevligt och för mig ser vagt passande ut. Passar detta till en 1700-talare och i så fall vilken tid och modell tror ni? (Frågar här för att jag är rädd att tyget tar slut innan jag listat ut det på egen hand...)

(Bilder är i ungefär naturlig storlek)
Bifogade bilder
 
siana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 19:34   #2
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Det är inte ett tyg som jag skulle ha valt, men det beror ju helt på din ambitiosnivå.
Är du ute efter att göra en 1700-talare som är helt historiskt korrekt(helt handsydd, på historiskt vis m.m) eller en enklare maskinsydd variant i ett material som du gillar?

Personligen tycker jag att ditt tyg har ett för modernt och stiliserat mönster. Men samtidigt så tycker jag absolut att du kan använda det till din klänning om du vill.

Är det din första 1700-talare så rekomenderar jag verkligen ett tyg som du gillar och som du har råd att testa dig fram och göra fel i.
Om du sen faller för rokokon så kan du kanske satsa på tyger med lite mer autentiskt utseende till nästa projekt.

Hittade en superbra hemsida om vilka tyger som kan passera som 1700-tal och vad som är viktigt att hitta/undvika i mönstren på tyget.
Tyvärr hittar jag den inte nu när jag letar.

Men minns att det stod att blommönster ska vara relativt naturtrogna men i "fel" färg. Inte för mycket skuggningar i blommor/mönster men inte stiliserade heller.


Lycka till
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-25, 08:01   #3
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Man hade randiga tyg med blommor mellan ränderna, precis som ditt tyg, men blommorna är tyvärr "fel" för 1700-tal. Innan man har stenkoll på en periods mönster så är det generellt enklast att köra på enfärgat. 1700-talsklänningar från senare hälften, om man ska vara lite finare, är överlag av siden (ca taftkvalité) eller tryckt bomull. Om du kan bestämma dig för årtal och modell så är det lättare att hjälpa dig på traven! Ett bra ställe att införskaffa inte alltför dyra tryckta bomullstyger är reproductionfabrics.com. Lycka till!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-13, 17:10   #4
Stormborn Stormborn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 3
Jag lånar tråden lite om det går bra?

Tror ni att jag kan använda det här till något alá 1700tal?

Jag gillade tyget och beställde hem lite. Antingen så blir det kuddar eller något annat, om det nu inte skulle gå att använda.
Bifogade bilder
 
Stormborn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-18, 20:21   #5
siana siana är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 23
Jag har lagom börjat läsa på om 1700tal (så förstår jag att tyget jag frågade om i början på tråden inte passar så bra!), så jag är inte alls insatt än, men "Costume close-up - Clothing construction and pattern 1750-1790" har flera jackor (?, engelska "jacket"), short gown och förkläden i tryck bomull som jag tycker liknar ditt tyg. Typiska färger verkar ju vara rött brunt och blått.

Jag bifogar några bilder på 1700talstyger. de två första är ur boken. Den andra bilden är tyvärr i svartvitt, färgerna är enligt boken rött blått lila och brunt. De två sista är tyger jag hittade på ett museum i Visby, tryckta efter 1700talstryckplåtar om jag fattade det rätt.
Bifogade bilder
    
siana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-22, 20:59   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Frågan är om tygets kvalité matchar.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-23, 01:33   #7
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Frågan är om tygets kvalité matchar.
Helt som då blir det ju inte självklart men skulle ett museum inte göra det autentiskt eller? Är inte insatt i historiska tyger men museeiintendenterna brukar vara väldigt välutbildade och noga i sina jobb.
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-23, 08:55   #8
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag har ingen direkt åsikt om tyget men skrattar till lite - det där är ju det tyg jag ska ha i hustruns dirndl om jag nånsin kommer igång med det projektet ...
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-23, 12:43   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja det förstår jag. Det jag tänkte på är om trycket är autentiskt men att tygets kvalité inte är till för klänningar utan för heminredning. Nej jag menar inte att det är så med just detta här men det är ofta så med reproduktioner att man trycker på lite sämre tyg. Till och med tyger från bara för 50 år sedan håller mkt högre kvalité-

Men man kan ju kolla det på priset. Är det ganska billigt (med svenska mått mätt) så är det oftast låg kvalité..

Men strunta i det säger, jag säger en hel del saker men när jag skulle sy min första 1800-talskjol så köpte jag billigt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-23, 13:26   #10
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag har ett mönster till 1700-tals kjolar/klänningar med tillhörande artikel från ICA-kuriren. Där går att se lite vad det var tänkt för tyg. Kan ju se om jag hittar mina mönsterkuvert och kan skanna.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 12:57   #11
Stormborn Stormborn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 3
Jag har aldrig sytt något alá 1700 tal och tänkte testa att sy i ett billigt tyg först och sedan köpa ett tyg från durán textiles eller dylikt.

Vill inte misslyckas med ett tyg som är snordyrt!


Har sytt lite;
Bifogade bilder
 
Stormborn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 13:00   #12
Stormborn Stormborn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 3
Hade tänkt att sy en "riktig" korsett i det här tyget sen.
Bifogade bilder
 
Stormborn är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons