Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-05-17, 17:09   #1
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Tyg och modell för ca år 1875

Hejsan!

För många år sedan gav min underbara mor mig ett fantastiskt dupionsiden som skiftar i smaragd/rött. Jag har en vision av en 1875-silhuett och funderar på om jag kan göra klänningen tidsenlig, eller om jag ska freestyla. Mina problemställningar är:

Förekom det tyger i skiftande färger då?

Tyget har "inslag av ikat", alltså, det är mindre färgat här och var, men jag hoppas kunna gömma de partierna. Problemet då är att jag tappar en massa värdefull längd. Tyget är så smalt, så därför måste jag nog hitta ett tyg att kombinera med, om det ska räcka till en läcker "bustle" (vad heter det på svenska?). Jag har hittat denna underbara klänning, där grönt och svart är kombinerat: http://www.polyvore.com/1870s_inspir...ng?id=12293423
Det känns dock inte helt ok, om man vill vara historiskt petig, men så är jag ju inte något proffs heller, så jag frågar er: är denna färgkombination ok?

Jag är dessutom sugen på att bara ha en svart spets, eller svarta glaspärlor, som dekorativa axelband, men har inte hittat några liknande historiska klänningar. Är det för att det inte förekom och i så fall, är det så att det kanske behövs rejäla axelband för att hålla det tunga tyget på plats?

Hälsningar,
Susanna, som verkligen inte kan koncentrera sig på sina fysiologistudier
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-17, 23:46   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Tyger som skiftar i färg genom att det är en färg i inslaget och annan i varpen vill jag bestämt ha för mig finns redan i början av sextonhundratalet. Vet inte om det är modernt under din period, dock.

Bustle heter turnyr på svenska.

Kolla på porträtt och modeteckningar från perioden, då ser du vilka färger och färgkombinationer som är vanliga.

Helt utan varken ärmar eller axelband tror jag inte du hittar så mycket från perioden du valt, men däremot förekommer det att man har ärmar som snarare sitter brevid livet än infällda i ett ärmhål. Det kanske kan vara ett alternativ om du vill visa axlarna?
Tio år för tidigt, men det är su du ser hur jag menar: http://marquise.de/en/1800/arte/a1865_2.shtml
Stadgan i klänningslivet får du genom kraftigt tyg, samt att livet avlastas av korsetten. Axelband underlättar, självklart, men det går ändå, som du ser.

Lite genrellt tips när man pysslar med historiska grejer är att bestämma ganska tidigt om man är ute efter att sy någonting som faktiskt ska passa in i en viss period eller om man bara vill sy en snygg dräkt inspirerad av perioden.
Är det det tidigare man är ute efter brukar det blir bäst om man utgår ifrån källorna och bestämmer vad man vill göra utifrån det an hittar där, istället för att bestämma sig först och sen leta belägg för det. Är det däremot bara en "fin klänning" man är ute efter är det såklart fritt fram att göra hur man vill.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-18, 15:29   #3
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Tack Lillith!

Turnyr ja, det har man ju hört.

Jag har kollat på massor av bilder och inte hittat belägg för att det skulle vara moderiktigt med färgskiftande tyg under den perioden. Hoppades bara på att ni kanske kunde motbevisa mig.

Grejen är den att jag helst kombinerar min vision med att kunna ha klänningen i ett historiskt sammanhang, eftersom jag annars aldrig kommer ha användning för den. När jag mätte upp tyget igen igår, insåg jag att det nog faktiskt kan räcka i alla fall (0,6 * 9,7 m), utan att mixa med svart tyg.

Aha, det var en god poäng att ärmarna nog är mer dekorativa än funktionella, med tanke på Sissis klänning (som jag har dreglat över sedan jag var 6 år). Jag har sett några klänningar med ganska smala axelband og dekorativ spets på, som är ganska nära min idé. Om jag hittar något som helst belägg för färgskiftande tyg under 1800-talet kör jag.
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-19, 04:20   #4
SarahW SarahW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 82
Nu är detta inte alls en period jag har studerat, men en snabbsökning gav denna barnklänning från ca 1880 som ska vara i "shot silk", dvs. varp och inslag har olika färg (scrolla ner lite):

http://www.kshs.org/p/online-exhibit...s-part-1/10674

Vill du få inspiration till hur en balklänning från 1875 kunde ha sett ut, googla 1875 fashion plate.
SarahW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-19, 13:35   #5
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Smile

Oj, vad glad jag blir!

Igår trodde jag att hoppet var ute, eftersom jag bara sökte på dupionsiden (som tydligen är fabrikstillverkat och inte fanns innan 1950), men detta tyg är handvävt i Uzbekisthan. Och så heter det shot silk! Det hade jag aldrig klurat ut själv. Tack Sarah!

Det finns faktiskt beskrivet balklänningar i mörka shot silk-tyger, i alla fall från starten av 1870-talet. Det jag kanske borde göra är att snarare kombinera med en ljusare färg. Nu sätter hjärnan igång igen.
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-20, 09:33   #6
eminor eminor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 25
Hej! Jag har precis börjat sy lite 1800-talskläder eftersom jag hittade hemsidan Truly Victorian, där det finns massor av inspiration, så det är ett tips att titta där!

De säljer sina egna mönster, som är uppdelade efter tidsperiod så att man ska förstå vad som passar ihop.

Hittills har jag sytt en "fan-tail skirt" och en polonaise, och det har gått jättebra att följa mönstren trots att jag inte är en speciellt erfaren sömmerska, så de kan rekommenderas.
eminor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-23, 07:27   #7
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Tack för tipset, eminor. Jag har anat att Truly Victorian är superbra. Jag har dock en väldigt klar bild av hur jag vill att klänningen ska se ut, så jag tror att det räcker om jag kikar på konstruktionen av andra klänningar och utgår från det.

Det allra knepigaste, tycker jag är att bestämma hur hårt snörad korsetten ska vara under klänningen. Jag är ju sångerska, så jag måste bestämma mig för om jag ska vara smal eller ha möjligheten att fylla lungorna...
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-23, 07:33   #8
SarahW SarahW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 82
Man behöver inte snöra så hårt. Korsetten ska sitta tight, men ändå bekvämt. Den formar om figuren lite i alla fall, så att man ser smalare ut även om man bara minskar midjemåttet med 2-5 cm. Det är formen den ger överkroppen som är det viktigaste, inte hur smal man kan bli
SarahW är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons