Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-12-04, 09:22   #1
Chesssan Chesssan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 44
Klänning som man kan ändra storleken på

Jag ska sy en klänning till min syster i Gothic lolita/manga stil. Änså länge har vi inte kommit längre än skisser på hur den ska se ut. Och då det är ganska mycket jobb med den sortens klänning och det inte är något som hon använder till vardags så skulle jag vilja att den passar länge. problemet ligger i att hon är 13, och jag skulle tro att om ett år eller så när hon har fått höfter och bröst kommer hon ha helt andra mått. Till poängen. Jag tänkte att man skulle kunna ha snörning i ryggen på knänningen så att hon kan ändra hur mycket åtsnörd den är beroende på sin storlek. Är det någon här som har provat det och vet om det funkar. Eller har någon annan ide om hur man kan göra?
Chesssan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 10:49   #2
nathalye nathalye är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 55
Falsk smock, eller vad det nu heter. Du har helt enkelt något elastiskt i ryggen som töjer sig om det behövs. På det viset kan man även slippa dragkedjor och sånt. Jag är inte så bra på att förklara, men titta på bilden... Det röda är grummitråd, resårband eller dyligt.
Bifogade bilder
 
nathalye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 11:38   #3
learningtofly learningtofly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 60
sök i forumet på "smock" så får du upp massa bra trådar.

sådan smock som föregående talare visade är väldigt vanlig på just lolitakläder, så det borde ju passa ypperligt att använda sig av det

man kan även ha smock på "båda sidor" alltså både fram och bak om man vill som på denna klänning

http://www.fanplusfriend.com/catalog/DR00014_01.jpg
learningtofly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 09:17   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Falsk smock är jättebra till sånthär!

Du kan göra falst smock i sidorna om du vill. Då kan plagget ha lättare att anpassa sig till växande byst och höfter än om du gör det bara i ryggen.

Vill du det ska synas mindre så kan du ju sätta en dekorsnörning över smocken. Det var en bild på en klänning som hade det fram (på mönsterkonstrutionsforumet, tror jag) i en tråd här på sysidan för inte allt för länge sedan.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons