Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-22, 19:44   #1
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Utklädningskläder

Jag har fått önskemål om att fylla på utklädningslådan med kläder och accecesoaer.

Vad ska jag sy? Det är två flickor, 3½ och 1 ½ år.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-22, 20:19   #2
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Paljettlinnen, princesskronor i tyg och pärlor, tyllkjolar, tyllsjalar, glansiga kjolar och klänningar, brudslöja, pälsboa, sjal med låååånga fransar, konståkningsdress och tights, diadem med allt möjligt bling-bling på, tingeling-/alvkläder...... detta skulle jag vilja ha i min utklädningslåda...

LYCKA TILL!! Och glöm inte bilder till sysidan..!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-22, 20:25   #3
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Det låter ungefär som det (iaf den äldsta tjejen) skulle vilja ha.
Allt som är rosa och helst lite glittrigt är underbart, enligt henne!

Funderar på om man kan hitta något rosa-aktigt pälsigt garn och påta en lång boa...?
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-22, 20:33   #4
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
Håller just på sy en kungakrona och mantel till sonen. Superkul!

Förutom prinsesskläder vill jag föreslå djur. Småtjejer brukar gilla katter. Dessutom kan lite könsneutralt vara bra utifall några småkillar kommer på besök. Tror Ottobre hade mönster på detta för ett par nr sedan.

Lycka till!
/Andy
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-22, 20:36   #5
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Jag hade väl egenligen inte tänkt mig hela dräkter/set, utan mer accecoarer: boa, sjalar, mantel, m.m.

Ont om tid, tyvärr.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-22, 20:41   #6
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
Då föreslår jag kattöron och svans. Tycker jag brukar se en och annan liten tjej på dagis som har detta...

Minns själv att jag var troll som liten. Stor peruk, guld ringar i öronen och lång flätad svans. Men dagens barn kanske inte gillar troll...

/Andy
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-22, 20:51   #7
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
En mantel ska det nog bli.

Hur ska man stänga den i halsen?
Knapp/mantelspännen: tjejerna är för små för att kunna knäppa/stänga sånt pill själva. Dessutom är minstingen ff i "stoppa allt i munnen"-ålder, så knappar är farligt om de lossnar i leken.

Är knytband bra? De kan ju iofs inte knyta själva men det känns minst farligt och lättast att sy.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-22, 21:03   #8
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Du kan inte ha ett brett gummiband då? Fast det är kanske stryprisk på det? Isf är ju knytband utmärkt ^^ Eller ett band som fästs med kardborre på ena sidan.

Kanske ett par lösa ärmar med tygbitar fastsydda så det blir vingar?
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-22, 21:10   #9
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
Sydde en Star Wars cape för en tid sedan. Använde då kardborreband som lås. Fungerade bra. Broderade ett mönster som skulle likna guldkedja på utsidan och kardborrebandet på insidan.

ps. Kronan och manteln jag syr finns på Husqvarnas hemsida. Lätt att göra prinsessig.
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-22, 22:03   #10
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
När jag var liten hade jag en häxperiod. Då hade jag en rynkad mantel med resår i halsen och knytband fram. Resåren var så mjuk att det omöjligt skulle gå att strypas av den. Inte mer än med en vanlig tröja i alla fall.

Du kan ju göra något sånt med en permanent rosett fram, så ser det tjusigt ut, men går ändå lätt att bara dra över huvudet.
Annars är ju kardborre ett alternativ, även om det fins en viss risk att det fastnar i andra tyger i lådan sen.

När jag var liten lekte jag med en tjej som hade en drake i sin utklädningslåda som jag var sjukt avundsjuk på. Det var liksom en hätta som fortsatte ner på ryggen och slutade i en svans. Möjligen hade den armar med, det mins jag inte.

Hon var alltid prinsessa och jag var drake eller häxa =) (Eller prinsessa jag också, det hände faktiskt).

När vi var lite äldre så var det "arabiska prinsessor" som gällde. I vår värld innebar det massor av slöjor och solfjädrar och tiaror och kronor och smycken och... Ja du förstår. Sånt som var vackert men som vi inte kunde placera riktigt.

Annars en tanke. En vändbar mantel med kapuchong med rött på ena sidan och svart på andra. Då kan man ha den både till häxor, vampyrer, snövit etc. och till rödluvan.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-22, 22:29   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
mantlar och cape är bra lätta att sy.

Ovanstående förslag på rött/svart vändbar är jättebra ide.

Sen en annan rolig förslag är att sy en svart mantel med spetsar/vågor nertill, så kan man vara batman, vampyr, fladdermus, drake eller vad man vill.

Mössor/huva med öron också bra. Finns lite olika djur att välja mellan! katt, hund, mus, osv...

sen kan man vara superhjälte av någon slag, om man har färgglada kläder, och stora handskar och bälte och mantel
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-24, 11:24   #12
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
http://www.knitty.com/issuesummer06/...rknitting.html

Kan du fingersticka så går det snabbt att göra en boa i t ex pälsgarn.

Till mina pojkar sydde jag enkla västar som bara var att trä över huvudet. De hade både "djurvästar" av pälstyg och riddarvästar. Ett par skinnhandskar var en annan favorit + mantel förstås. De hade även piratkläder som användes en hel del, en trasig randig T-shirt och ett par avklippta urtvättade mjukisbyxor.

En väpnarhuva av trikåtyg kan förses med öron.

Ta en tur runt secondhand och se om du hittar några användbara kläder där.

spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-24, 11:46   #13
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Citat:
VivoPlena skrev:
En mantel ska det nog bli.

Hur ska man stänga den i halsen?
Knapp/mantelspännen: tjejerna är för små för att kunna knäppa/stänga sånt pill själva. Dessutom är minstingen ff i "stoppa allt i munnen"-ålder, så knappar är farligt om de lossnar i leken.

Är knytband bra? De kan ju iofs inte knyta själva men det känns minst farligt och lättast att sy.
Som stängning föreslår jag kardborreband. Enkelt att ta av och på och inte besvärligt att sy.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-24, 11:46   #14
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Fyndade en hiskeligt orange halsduk i pälsgarn för en tia idag. Perfekt som boa!

Ska sno en gammal tshirt av sambon, ta bort ärmarna, sy in den lite grann, sätta nåt band runt midjan, sy på massa gamla lappar och vips så har man en trollklänning.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-24, 11:47   #15
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Ja, Monika, det får nog bli så.

Senast redigerad av VivoPlena den 2007-10-24 klockan 12:08.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons