Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-12-05, 13:50   #1
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Varning!

Skulle precis fota våra pepparkakshus. Hade riggat kamera och allt och tänkte jag skulle tända ett ljus brevid husen för stämmningen skull. Använde vår nyinköpta tändare och en ytte pytte liten gnista hoppa iväg ner på bomullen som var snö under husen.

Jag visste inte att bomull brann så fort!

1 sekund och hela sjoket med bomull var övertänt (ca 30 x 40 cm).

Som tur var så låg en handduk bredvid så jag fick stopp på det hela fort (men det känndes som en evighet). Förutom en mindre chock och några av mina figurer, och troligen handduken förstörda, fick bordet sig ett par fula brännmärken. Men med tanke på vad som kunde hänt så....

Inga mer levande ljus ens nära bomull. Och jag som brukar vara extremt försiktig med ljus.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 14:06   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Vilken tur att det gick bra, trots allt.

Elden är inte att leka med!
Hoppas att Du kan få brännmärkena att synas lite mindre!
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 14:51   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Humm och jag som skrev lite roligt i kommentaren till figurerna i mitt album att "barn ska inte leka med ljus". Så fick jag mig en läxa.

Kan bli svår att få framför allt det ena brännmärket att synas mindre. Sitter mittfram på kanten, en bit bomull hängde väl ner. Och det hann väl brinna längst där eftersom de mesta av elden var uppe på och jag inte kom åt den biten lika snabbt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 15:09   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Lätta brännmärken på matta kan gnuggas med en ituskuren rå lök eller rå potatis. På bordsyta kan man smörja in med majonnäs, låta sitta ett tag och sen torka bort.


Jag sökte lite på brännmärken och hittade det här, kanske värt att testa
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 15:12   #5
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Oj Cecilia, det var inte roligt att läsa. Vilken tur att allt gick bra.
När mina döttrar var barn så råkade vi ut för en brand hemma när vi var borta. Yngsta dottern hade smygtänt ett datumljus. Som tur var gick någon förbi och vår granne var hemma och hade nyckeln. Men gardiner och bord blev förstörda och hela lägenheten sotig. Det enda som var bra var att jag inte hunnit julstäda än och fick städpengar av försäkringsbolaget eftersom jag ville städa själv. Men var aktsam i mörkret och ha koll på ljusen.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-06, 06:09   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Tack för tipsen Aina, kan ju aldrig skada att försöka något eller några av dem.

Oj Agneta lät verkligen inte kul. Tur att någon såg det.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-06, 07:54   #7
dnor dnor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 42
Min mormor lyckades med samma sak för några år sen på julaftons morgon. Ett jullandskap på kanske en dryg halv kvadratmeter blev ett flammande eldhav på några sekunder. Hon försökte kväva med händerna i panik och ropade på morfar som sov och dessutom hörde väldigt illa. Jag förstår forfarande inte hur dom lyckades få stopp på elden innan den lämnade matsalen. När brandkåren kom var elden i allafall släckt.

Många års handarbetsmöda och kära julting försvann den julen. Men värst var nog mormors händer.
dnor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-06, 08:02   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Usch va hemskt, blev mormors händer bättre?

Tur jag hade sinnesnärvaro nog att ta till handduken. Jag var nära att ta en fleece filt först som låg närmre, men jag vet ju hur det brinner (eller snarare smälter), då hade det blivit ännu värre. Paniken kan ställa till allt värre.

Stackars mormor.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-07, 07:43   #9
dnor dnor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 42
Det var tur att du hade sinnesnärvaro att ta något vettigt att släcka med. Att du hann tänka att fleece inte var rätt material tyder på att du är en person att lita på när det krisar till sig. Det skulle jag nog inte tänkt på.

Mormors händer läkte och blev bra. Det kunde varit värre. Men det kunde varit bättre också, om hon hade stått med händerna i kallt vatten som brandmännen försökte få henne till att göra. Det blev tack och lov inte tredje gradens brännskador utan "bara" andra graden med blåsor stora som ägghalvor.
dnor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-07, 07:52   #10
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Va skönt att det blev bra till slut.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons