Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Leverantörsforum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-05-30, 13:38   #1
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Bedrövlig klippning

Hej!
Jag trodde inte mina ögon när jag skulle till att stryka och klippa till den bit sweatshirt som jag köpt från Stoff o Stil. Ja, ni ser ju själva hur de har klippt... helt snett och ingen som helst hänsyn till "trådraken" eller stickningens riktning i det här fallet. Tyget är visserligen tvättat, men ändå...
Jag hade beställt 2 meter... nu blev det bara 1,65 kvar pga den här klippningen.
Någon annan som råkat ut för samma sak? Lite snett brukar det ju kunna vara, men så här mycklet, och det är dessutom i båda ändarna. Det går inte heller att "tvinga" in kanterna för att passa in, för då blir ju hela tygbiten sned.
Tack och lov så räcker det ändå till det jag hade tänkt sy.
/Gunilla
Bifogade bilder
 
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-30, 14:44   #2
Gaestis Gaestis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 54
Även om jag hade tvättat helt korrekt så skulle jag reklamera biten! Man betalar dyrt för tyger samt man betalar frakt så lite kompensation tycker jag att du skall ha! Man besäller ju inte 2 meter sweatshirttyg "lite snett gör inget" Du har fått 1,65 av de 2 beställda, kräv ersättning tycker jag.

Gördis
Gaestis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-30, 14:46   #3
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Bomullstyger brukar kunna vara så snea.
Det beror på att de "slarvat" när de sätter upp väven, inte varit noga med att få väven rak.
Det går inte få till såna tyger raka.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-30, 14:51   #4
120404 120404 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 508
Jag hade också klagat.Hoppas att du får ersättning på något sätt. Annars tycker jag att dom förlorar själva på att inte göra kunden nöjd.
120404 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-30, 15:07   #5
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej, tack för era svar!

Ja, jag ska nog maila dem och fråga hur de gör när de klipper.

Jag köpte nyligen en bit stretch-jersey i tygbutiken i Hedemora. Även denna bit har jag tvättat, och ni ser själva... inte det minsta snett. Det kan väl inte enbart ha med materialet att göra?
Jag såg när hon klippte - hon öppnade upp hela biten och klippte av 90 grader mot stickriktningen. Jag kan annars tänka mig att det blir snett om man istället klipper av tyget när det fortfarande är vikt, och det är förmodligen så de gör på Stoff o Stil.

/Gunilla
Bifogade bilder
 
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-30, 16:20   #6
ra77 ra77 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 50
Jag bor i Malmö och handlar ofta på stoff och stil och har inte varit med om någon så sned klippning. Jag tror att alla tygrullar (eller i alla fall alla jag kollat) är "ickevikta" dvs ca 140cm långa (De nya muddarna är vikta) så det borde inte klippas i två lager samtidigt. Nu vet jag ju inte var de klipper det som ska skickas men det borde ju vara ovikta rullar där också!?
Jag tycker också du ska höra av dig till dem och begära ersättning. Man ska inte behöva betala för 2m och bara få 1,65m.
Rebecka
ra77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-31, 07:55   #7
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Ja jisses amanda... där har dom verkligen lyckats med att misslyckas. Jag tycker också du ska kräva antingen ersättning eller en ny bit som är rak och 2 meter lång.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-31, 08:29   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Kan vara som så att det första tyget är stickat enbart med s-spunna trådar vilket gör att det vrider sig. Tyger som stickats med en blandning av s-spunnet och z-spunnet garn vrider sig mindre. Det första är alltså sämre kvalitet och man ska definitivt klaga. Det kan vara svårt att se om det är en blandning eller ej.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-31, 09:40   #9
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Det är säkert så att det är dålig kvalitet på tyget, och de varnar för 10% krympning på sin websida, där man beställer det:

http://www.stoffochstil.se/Katalog/M...rticleid=22934

"Tänk på att beställa lite extra"... Så... 20 cm hade försvunnit i vilket fall som helst. Sedan är det kanske som Alvan säger att tyget dessutom vridit sig pga dåliga trådar. Men förmodligen är det den rätta formen som kommit fram nu, så att klippningen ser sned ut. Det kanske alltså såg rakt ut från början , men det glömde jag förstås att titta efter. Jag borde ha mätt biten som jag fick från början, för den kanske var mer än 2 meter... eftersom det sneda gör att åtminstone 30 cm går bort. De kanske menar att det sneda ingår i krympningen?

Jag är i alla fall tacksam att jag tvättade tyget innan jag började sy något av det, för det plagget hade förmodligen blivit lite för litet för mig, och dessutom helt snett efter en tvätt...

/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-31, 12:42   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Galet. Jag struntar i hur det har stickats, så snett skall det inte vara. Jag skulle reklamera.

En gång fick jag rejält sned klippning på en lapptäckstyg från en onlinesbutik (ca 20 cm fel) vilket ju är extremt då det är lapptäckstyg av vävt bomull och dessutom kune man uppenbart märka på de trycka linjer! (dvs trycket är rätt med trådraken så det är bara felklippning) Jag reklamerade och de bad om ursäkt o gav mig kompensation.

Så du ska klaga!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-31, 19:53   #11
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Tycker du ska maila och berätta vad som hänt och höra vad dom säger. Förhoppningsvis så erbjuder dom sig själva genast att skicka en ny bit till dig. Och beroende på hur du blir bemött så kan du ju skapa dig en tydligare bild av butiken i fråga.

Dessutom är det ju bra för dom att veta hur fel det blivit oavsätt om du orkar ta fighten om en eventuell reklamation eller ej.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-31, 21:06   #12
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
OK, jag ska höra efter med dem och skicka bilden (i större format, dessutom).
Tack för alla svar och god natt .

/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-03, 11:53   #13
PHph PHph är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 5
Hej Gunsan,

Pernilla på Stoff & Stil här!
Du gör helt rätt i att höra av dig till oss om du är missnöjd. Om vi inte får reda på fel kan vi ju inte rätta till och bli bättre.
Alla beställningar via postorder klipps av maskiner och 500 order per gång. Vårt lager är i Danmark där moderbolaget finns. Lagret klipper till Danmark Norge och oss i Sverige. Allt för att kunna effektivisera och pressa priset. Maskinerna klipper och viker tygerna så det kan smyga sig in fel ibland (som vi givetvis åtgärdar om vi bara får veta). 10% av alla klipp kontrolleras, maskinen stannar och startas först när tyget är mätt och granskat.
Våra tyger ligger på rullar på full bredd (alltså inte dubbelvikta). 100% bomull krymper, därför står det 10% krymp på varuinformationen. Vi rekommenderar även att sträcka tyget lite i vått tillstånd. Det ser ut som att ditt tyg har varit snett på rullen eller för löst rullat. Du kan välja mellan att byta till ny bit, få en bit som du saknar eller få pengar tillbaka för det tyg du inte fått.
Tack alla ni som sa att Gunsan skulle höra av sig. Om inte hade hon och några läsare till varit irriterade på Stoff & Stil och det vill vi inte var med om. Hör alltid av er till leverantören om ni inte är nöjda med en vara! Det tjänar alla på :-)

Mvh Pernilla (postorderansvarig på Stoff & Stil i SE)
PHph är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-03, 15:32   #14
albasmormor albasmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
Hej

Vilken service Pernilla (PHph), med svar här direkt.
albasmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-03, 18:01   #15
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Ja, tack för svar (jag fick även svar från Pernilla via epost). Det var bra att få info om hur tillklippningen går till.
Jag har som sagt klippt ut alla delarna i tyget redan, pressat mellanlägg på, men inte börjat sy ännu. Tror att det kan bli något bra av det i alla fall. Jag hör av mig om plagget skulle bli snett eller krympa ytterligare i tvätt...

/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons