Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-07-10, 12:11   #1
Slitvargen Slitvargen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 136
Otroligt men sant

Jag hade önskat mig en dvd-serie om hur man får plaggen att sitta bra. Skulle så köpa mig det i födelsedagspresent. Det finns en av k King, lärare på Fashion Institutet i NY och redaktör för Threads Magazine. Jag hade sparat ihop pengarna och skickade iväg beställning och betalade genom Visakortet. Så kom meddelande om att paketet kommit, med 600kr i tillägg för moms plus postens extra avgift. Jag blev ledsen, och skrev till Taunton Press som säljer dvd:n (plus många riktigt bra böcker). Jag berättade vad som hänt och frågade om de inte framöver kunde skriva present på paketen till Sverige. Det kunde de inte, men det tyckte att det var så tråkigt att jag blivit så ledsen över min födelsedagspresent till mig själv att de - hör och häpna - lade in motsvarande belopp på mitt visakort!!!
Aldrig har jag i mitt långa liv varit med om något så generöst. Det finns hopp om mänskligheten.
Slitvargen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-10, 12:35   #2
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Jösses, vad glad man blir!!
Det var verkligen trevligt gjort av företaget.
Som sagt, det finns hopp om mänskligheten.
Och varmt tack för att du delat med dig av din glädje en regnig dag som idag.
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-10, 22:12   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Härligt att du fick tullen betald som en födelsedagsgåva.

Normalt är det inte säljarens skyldighet att betala tullen och jag tycker det är rätt annars skulle alla be om det och säljaren skulle bli ruinerad.

Och också är det olagligt att ljuga på tullblanketten om att det är gåva när det är köp.

Jag säger detta här för att folk inte ska få för sig att kräva sådant.

MEN att de av ren vänlig gest ville ge dig det som födelsedagsgåva, det är ju roligt det.

Lycka till med dvd-serien!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-11, 08:34   #4
tyskland tyskland är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 510
Question Vad heter dvd:n du köpt? Vilken adress?

Skulle gärna vilja köpa den Vad heter dvd;n och vilken adress har du köpt den på+

Tyskland
tyskland är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-13, 13:05   #5
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Kul historia. Många historier brukar ofta vara ganska trista. varor som försvinner eller som är illa packade och därmed trasiga och avsändare som bara rycker på axlarna och tycker "Så synd om dig då ..."

För att ta fasta på det ursprungliga problemet tror jag det kan vara så här, men jag är inte 100% säker om det gäller så idag:
Om man tar in varor från utom Europa ska man betala moms och tull. Men om moms/tullbelopp understeg 50 kr släpptes försändelsen in utan krav.
Det skulle ju då vara enkelt att räkna ut var brytgränsen går - 25% moms + 2-3 % tull.
MEN vissa varor, t ex böcker är belagda med bara 6% moms varför man då skulle kunna köpa för ett större belopp OM (min reservation) det finns en 50-kronors gummibandsregel. MEN igen - mönster räknas INTE som böcker utan beläggs med 25% moms.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons