Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-21, 11:23   #1
maha maha är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3
mönster på standariserade mått på provdockor

Vet inte om min fråga är omöjlig att besvara, men söker med ljus och lykta efter mönster på provdockor med svenska standard mått, då jag försöker lära mig att gradera. Bara att hitta standards storleksmåttlistor för att skapa egna provdockor och provdocksmönster som är tillräckneligt utförliga för att få alla mått man behöver för att själv skapa egna mönster verkar vara omöjligt att få tag på.
Är jag ensam om denna fråga? Ensam om trista svar?

Hälsningar Maha
maha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 13:26   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Konvektionsindustrin har ju en standardiserad mått tabell, Men du måste sedan ställa in din provdocka manuellt.
Kanske du kan söka på nätet.eller hör med konsumentverket.För 25 år sedan köpte jag en textil handbok där som hade mått tabeller.
Men standarden är ändrad sedan dess.
Sedan har du ju alla rörelsevidds tilläggen som ändrar sig med modet.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-25, 15:47   #3
maha maha är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3
Tack för att du svarade. Det var gulligt! Trots alla fina råd och otaliga vidare hänvisningar har jag ännu efter år av letande ej hittat svenska måttlistor tillräkneligt utförliga för att skapa mönster till provdockor i svensk standardstorlek, trots alla otaliga timmar spenderade på Internet surfande, provdocks-, bibliotekssökande, konsumentverks ringande + otaliga andra samtal jag ringt i Sverige och Frankrike. Sökt sammanföra engelska, franska och svenska måttlistor som ännu ej uppnått CEASAR standard (= det blivande europeiska och amerikanska måttstandard projektet) och enligt Fifo och AFNOR så kommer det att ta många år innan en sammanställd måttlista kommer .
Försökt att sammanföra europeiska måttstandarder, men då det saknas livlängsmått i den franska standarden från AFNOR och ESMOD som finns i det svenska storleks-och konstruktionsmåtts systemet från STU, saknas det däremot i STU-boken mitt framlängder som finns från AFNOR. Har boken ”Grading for the fashion indystry” av Patrick J.Taylor som innehåller 32 kroppsmått som skulle behövas för att producera standard storleksprovdockor, men i Sverige hittar jag ingen motsvarighet till bra böcker som denna!
Att hitta ställbara provdockor med fyrkantiga stussar och oformliga byster kan man lätt hitta, men att hitta ställbara provdockor som verkligen följer en riktig kropp från hals till lår har jag ännu inte hittat i varken Sverige eller i Frankrike, ej heller på Internet ! Ställbara provdockor som jag hittat är mest gjorda för att göra kjolar och livmönsterbaserade plagg, därför envisas jag med att försöka göra egna standardstorleks provdockor som t.o.m. inkluderar riktiga ärmrörelser som den provdocka jag gjort för min egen kropp!
Inkluderar en länk till de 16 kvinnostandardmåtten som är det jag hittat på internet:[URL=http://ww.leenas.com/English/Standard_measurements.html]
Där hittar man även måttstandarder för män och barn.
Helt enkelt en bra site!
För den som är intresserade av rörelseviddstilläggsmått rekommenderar jag STU's "Konstruktions-och plaggmåttlistor" ISBN nr:91-7850-232-2
maha är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons