Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-02-01, 14:39   #1
SyLina SyLina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 44
Fästa overlock?

Hej!
Jag köpte min länge efterlängtade overlock igår Det blev en Pfaff Coverstyle. Har så klart en massa funderingar men en grej som dök upp direkt är frågan hur man fäster trådarna vid tex 4-trådig overlocksöm.

Jag testade att sy en bit utanför tyget. Är det rätt sätt att avsluta sömmen? Vad gör jag i så fall med "svansen" av trådar efter det? Måste jag sy fast dem för hand? Eller ska man sluta sy närmare tygslutet och sen dra ut trådarna o klippa av? Nån som kan hjälpa?
SyLina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-01, 15:37   #2
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Jag brukar bara klippa av "svansen", medan en kompis gör sig mödan att dra in svansen med en stoppnål in under sömmen. Så visar hennes instruktionsbok att man ska göra.

Är det så att jag syr så att jag kommer runt, så brukar jag sy lite omlott och sedan klippa svansen.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-01, 15:44   #3
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
På den maskinen är det bara täck- och kedjesömmen du behöver fästa, de repar sig annars.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-01, 15:54   #4
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
I början före man börjat sy i tyget kan man dra svansen framåt mot dig och lägga den under pressarfoten och sedan sy över den så får man den fäst. I slutet syr man en liten bit förbi tyget, ser till att nålarna är uppe och tar och vänder på hela tygbiten och syr en bit tillbaka. Så gör jag om det inte är en del som man vet kommer att bli fäst automatiskt t.ex. när den blir undangömd under en fåll. Hoppas att du förstod min förklaring.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-01, 16:08   #5
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Det var ett smart tips du hade Emilia. Det ska jag testa ngn gång. Overlock brukar inte repa sig så lätt och oftast syr man in den i ngn annan söm.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-01, 17:08   #6
SyLina SyLina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 44
Men är det riskfritt att bara klippa av svansen? Sömmen går inte upp?

Jag har inte kommit så långt att jag har börjat sy nåt på allvar men jag har funderat på det där med när man kommer tillbaka till början av sömmen - hur gör du då med kniven? Fäller du bort den den sista biten eller hur undviker du att skära av sömmen i början/slutet - om du förstår min röriga förklaring?
SyLina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-01, 17:09   #7
SyLina SyLina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 44
Aha! Men då ska jag bara klippa av svansen alltså? Hur fäster jag täcksömmen?
SyLina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-01, 17:16   #8
SyLina SyLina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 44
Jag har läst flera gånger men förstår inte ändå. Kanske är jag trött?

Vilken svans är det du menar att jag ska lägga under pressarfoten innan jag har börjat sy? Menar du det lilla som blir innan tyget har matats fram?

När det gäller fästningen i slutet förstår jag inte heller hur man gör - menar du att jag vänder det så jag får avigsidan upp (om jag nu syr på rätsidan)? Blir det inte en ögla av trådarna längst ut då? Eller har jag missuppfattat hela svaret? *haha*
Sorry i så fall!
SyLina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-01, 17:54   #9
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
I början innan du satt dit tyget syr du en bit utan tyg så att du får en "svans" och det är den du sätter under pressarfoten. I slutet syr du precis till tygets kant lyfter pressarfoten och drar lite så att du kan vända tyget och sy en bit tillbaka och detta betyder att du kommer att sy på avigsidan en bit innan du syr ut och klipper av (observera detta gäller bara för overlocksöm). Jag har varken täck eller kedjesöm på min overlock så det vet jag inte hur fungerar. Vill man fästa trådarna på annat vis så kan manlämna "svans" i början och slutet och sedan repa upp dem fram till tyget och där knyter man ihop trådarna med dubelknut (t.ex. 2+2 om man har 4-trådig overlock. Det är inte så lätt att förklara med ord, det är enklare att visa i verkligheten.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-01, 18:04   #10
SyLina SyLina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 44
Ah, nu förstår jag precis! Tack!
SyLina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-01, 18:17   #11
SyLina SyLina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 44
Förresten! Du som verkar ha koll - här kommer en fråga till:
Vilken teknik använder man när man gör tröjor o liknande som ser ut så här:
http://www.tradera.com/auction/aid_23861371
Overlockar man samman många mindre tygstycken eller utgår man från ett stort och viker det dubbelt och syr/skär av så det blir snygga sömmar härs och tvärs? (Jag menar alltså hur man gör för att få till det som på luvan - just nu hittar jag inget bättre exempel.)
SyLina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-01, 18:21   #12
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Emilias sätt är bra men kan också på slutet sy en liten bit extra, lyfta foten och dra tyget mot sig så att man syr den sista lilla biten en gång till. Då slipper man besväret att vända tyget. Man kan också sy en längre svans och sedan göra en knut om man vill.

På täcksömen ska man lämna ganska långa ändar både i början och slutet av sömen som man sedan får fästa för hand. Jag brukade förut bara dra ner övertådarna på undersidan och knyta men nu har jag vid två tillfällen varit med om att knuten gått upp i tvätten så efter det fäster jag mer ordentligt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-01, 18:29   #13
SyLina SyLina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 44
Men hur gör man om man ska sy runt - tex fålla nederkanten på en tröja eller ärm? När jag kommer till början/slutet - syr jag då vidare en bit så att några cm blir dubbel söm? Kan jag sen göra precis som på den vanliga maskinen att jag fäller upp pressarfoten och tar ut tyget direkt? Jag fick en demonstration i affären och det var något med att man inte kunde dra ut trådarna hur som helst utan skulle vänta tills efter två klick osv. Det går väl inte att dra ut tyget/trådarna hur som helst? Nu pratar jag om täcksöm alltså.. Och jag vill ju inte sy ut till kanten heller så hur gör jag? Förlåt om jag har många "dumma" frågor men det här är en helt ny värld för mig
SyLina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-01, 18:37   #14
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det är framför allt när du syr runt i tex en fåll som du måste fästa ordentligt. Du börjar med långa trådar (10 cm) och syr runt och omlott en liten bit. Sedan lossar du tyget med de två klicken och då ska man lätt kunna dra ut tyget, se dock till att du håller fast ordentligt där sömmen slutar så den inte repar upp sig. Dra ut en bit och klipp av så att du får långa ändar på tråden ta fram den vanliga synålen och fäst.

På sömmar som inte går helt runt brukar man ju oftast sy in ändarna i någon typ av söm och då behöver du inte fästa. Det gäller både vanlig overlocksöm och täcksöm.

Att lossa tyget vid täcksöm kan till en början vara lite bökigt. Klickljuden är så tysta att man lätt missar dem. Efter ett tag lär man sig dock knepet och jag känner numera mer än hör dem när jag lossar tyget.

Inga dumma frågor alls tycker jag.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-02, 06:09   #15
SyLina SyLina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 44
Satt o provsydde en del igår o det i kombination med svaren här har gjort mig klokare! Klickljuden hör jag dock inte alls. Tyckte det knakade o hade sig hela tiden när jag vred ner nålarna. Hoppas jag inte förstör något genom att jag inte vrider åt andra hållet direkt efter klicken.
SyLina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons