Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-12-04, 17:53   #31
Victoria_AB Victoria_AB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
Angry Problemet är svenska handlare som läser här på Sysidan!

Problemet är väl att OM det skulle finnas någon annan symaskinsförsäljare utanför landets gränser med bra priser, OCH det berättas om detta på Sysidan... DÅ riskerar den försäljaren att få samma problem.

Om man är svensk symaskinshandlare i Sverige så är väl intresset jättestort för att lusläsa alla inlägg om symaskins-köp här på Sysidan. Här finns ju deras målgrupp samlad. Var skulle de annars kunna läsa och få information om alla nöjda och glada svenska köpare av symaskiner som handlat till MYCKET billigare pris i Storbritannien? Det har väl knappast gått att läsa om det i dagstidningarna, eller hur?

Det är DETTA som gör mig riktigt sur, att de läser här i forumet och sedan sätter press på tillverkaren för att få sina egna affärer att gå bättre. Om de lyckas skulle det i så fall sätta stopp för den fria konkurrensen som skall råda inom EU, vilket är olagligt (vilket andra redan har påtalat i denna tråd).

Jag hoppas verkligen att de svenska säljare som nu får sälja extra symaskiner på grund av detta leveransstopp från Storbritannien INTE har varit inblandade i de smutsiga samtalen med Janomes huvudkontor...
Victoria_AB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-04, 17:57   #32
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Du har rätt. Man borde bojkotta Janome helt nu.

Vi får hitta någon jämförbar produkter till t.ex. Janome 644/744D bland annat så janome får lång näsa när de inte säljer lika bra nu.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-05, 08:30   #33
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Om jag har förstått det rätt så är det alltså så att en tillverkare, JANOME i detta fall, kan upprätta ett avtal med en återförsäljare där han endast får sälja till vissa marknader.
Återförsäljaren kan dock sälja till annan part i England som i sin tur exporterar maskinen.

Sedan är ju frågan om vad som räknas som export? Att sälja till svensk medborgare är nog inte export utan just själva frakten över gränsen. Jag tror att man som svensk medborgare kan köpa JANOME hos SMD, men att man själv isåfall får ordna med transporten till Sverige. Det finns många sätt att lösa det på och jag hoppas det löser sig.

Grundtanken med lagstiftningen gällande fri rörlighet av varor motarbetas väldigt utstuderat i detta fall. Det borde vara av intresse för juridiskt insatta.

Jag kommer iallafall inte att tänka mig att köpa JANOME i Sverige när jag ser att de agerar på detta sättet. Bojkott känns och är det mest kraftfulla vapnet i konsumentmaktarsenalen.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-05, 10:10   #34
Victoria_AB Victoria_AB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
mariatherese:
"Om jag har förstått det rätt så är det alltså så att en tillverkare, JANOME i detta fall, kan upprätta ett avtal med en återförsäljare där han endast får sälja till vissa marknader."


Det är ju inte säkert att det finns något "riktigt" avtal mellan Janome och SMD om exportrestriktioner till Sverige. Det räcker ju med muntliga hot om leveransproblem för att SMD inte skall vilja gå emot Janome.

Första gången jag hörde talas om dylikt fall gällde för mååånga år sedan "Hedbergs" i Dalsjöfors. Det ägdes av en man vars affärsidé var att sälja guld- och silversmycken billigast i Sverige. Kunder strömmade till och det gick jättebra TILLS han fick leveransproblem. Andra handlare hade ilsknat till och tryckte på hos tillverkare och grossister som därför försökte tvinga Hedberg att höja sina priser om han ville ha varor att sälja. Alla tillverkare och grossister gav sig inte in i detta, men tillräckligt många för att Hedberg skulle få problem med sin verksamhet. Olagligt? Javisst, men det är inte så lätt att komma åt dessa "gangsterfasoner".

Det hade varit lite kul om ALLA Sysidan-medlemmar mailade en liten protest till Janomes huvudkontor och hotade med att inte köpa någon av deras symaskiner, vare sig från Storbritannien eller Sverige, om de inte låter det vara fri konkurrens mellan handlare inom EU.
Victoria_AB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-05, 11:35   #35
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Visst kan det vara så. Skillnaden är väl att avtalet är lagligt(?), påtryckningar är det inte. Men visst är det svårt att komma åt.

Hoppas att konsument europa tar upp frågan.

Det finns ett ganska välkänt fall i Sverige där BRIO ville tvinga återförsäljare av deras barnvagnar att hålla ett lägsta pris som man inte fick gå under. Denna typ av påtryckning var inte tillåten och BRIO var tvungna att fortsätta leverera till de underleverantörer som höll de lägre priserna.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-05, 16:04   #36
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Och ni som valt bort Janome för att köpa någonting annat istället kan skriva det i brevet också.

"Jag har valt bort Janome och köpt xxxx istället för att..."
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-05, 17:17   #37
Roxie Roxie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 51
Har jag fattat det rätt att detta bara gäller Janomes maskiner men det ännu är fritt fram att beställa andra märken från SMD??? Jag har ju tänkt beställa en Brother overlock från dem nu de närmsta dagarna. Hoppas verkligen att DET funkar eftersom jag skulle spara ca 2000 spänn på det och för min del är det skillnaden om det blir en maskin eller inte till jul. Annars får det sparas några månader till

Håller helt med föregående inlägg att vi på sysidan ska skicka klagomail till Janome om att vi inte tänker köpa deras maskiner om det ska köra med sådana metoder. (Även om jag egentligen går och suktar efter en janome-maskin som nästa investering efter overlocken...) Hoppas verkligen att någon myndighet, typ eu konsument tar och kollar upp detta noggrannare.

Förstår mig inte riktigt på Janome heller. Det måste väl gynna dem om SMD säljer en massa Janome maskiner, även om några går till Sverige. Att maskinerna är dyrare här i Sverige handlar väl inte direkt om pengar som går ner i Janomes kassa. Iaf så har jag trott att det har att göra med att vi har högre skatt/moms eller nåt samt att handlarna lägger på mera per maskin här eftersom de kan ju omöjligen kan sälja så många maskiner som t ex en handlare i England eller USA. Men jag är kanske helt ute och cyklar nu
De företag jag har kollat runt priserna på samt på de olika maskinerna jag har kollat runt på reagerar man ju över att hur kan alla handlare hålla exakt samma pris? Konkurrerar de bara med sin servicenivå eller? Inte kan det vara prislappen i vart fall.
Roxie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-05, 21:28   #38
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det är nog mellanleverantören i Norden som gnäller, dvs de som sitter i Norden och vill sälja janomemaskiner till svenska butiker och de får inte in pengar eftersom butiker inte beställer in många nog.. Eller så är det butiker själva som gnäller. I alla fall två led som inte får in pengar för att vi köper från England.

Men det är bara dumt att gnälla och tvinga folk. Det gör ju så att Janome kommer i dåligt ljus... Bättre att göra det mer lockande att köpa istället.

Egentligen borde Janome kapa Nordendelen helt så butiker köper direkt från fabriken/EU-delen istället...

Undrar vad som händer om en butik vill köpa direkt från fabriken? Visserligen blir det engelska manualer osv...

Att det är exakt likadana pris är det för att leverantören ger en rekommderad pris. Ibland tvingar leverantören också butiker att hålla de rekommderade prisen och inte lägre men det är inte tillåtet. Vet inte om det hänt i symaskinsbranschen men det existerar i andra. Dvs att andra gnäller uppåt så leverantören hotar med att inte leverera om butiken inte höjer priset.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-06, 13:14   #39
Roxie Roxie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 51
Ja, detta "tjafs" ställer ju verkligen Janome i dålig dager. Men jag förstår egentligen inte riktigt heller varför de ska bråka med SMD för om Smd säljer en sjuhelsikes massa maskiner för dem så tjänar väl Janome på det...? Jag menar alltså att det borde ju inte spela så stor roll för Janome ekonomiskt i vilket land maskinerna säljer, för "mellanskillnaden" i priset hamnar väl inte i Janomes ficka direkt.
Känns iaf lite surt för jag drömde ju om en coverpro lite längre fram och hade tänkt beställa den från SMD. Får väl se hur det blir med den saken
Roxie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-06, 17:57   #40
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Janome huvudsföretaget tjänar nog bra, men det är nog Janome Norden och de svenska butikerna som gnällt över att de förlorat kunder till England!

Ingen mer Janome nu! Får vi inte köpa Janome vart vi vill så ska det inte vara någon Janome mer, speciellt inte från Sverige!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 09:30   #41
mika_ mika_ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 97
Citat:
mika_ skrev: Visa inlägg
Jag blir mest upprörd då jag läser detta.

Är inte på jakt efter ny symaskin själv just nu men har beställt från england tidigare och köper många andra produkter från främst UK då många varor är upp till 50% billigare där.

Det som gör mig mest upprörd är nog att ett företag som Janome på detta sätt kan styra EU:s handelspolitik och tillåts på något sätt att göra detta. Jag är ju inte helt insatt i frågan utan har mestadels läst inläggen här. Men om Janome kan vilka kan då inte göra det???

Min upprördhet slutade med att jag mailat till EUkonsument (konsumentverket) för att höra vad som egentligen gäller.

/M

Är det fortfarande problem med leveranser av Janome från SMD?

Ni som fått information om orsak i sin helhet kan kanske tolka vad EUkonsument svarade mig och ev gå vidare om det finns skäl till det.

"Reglerna om fri rörlighet för varor och tjänster som du syftar på är regler som förpliktar EU’s 27 medlemstater att undanröja hinder för denna rörlighet. Det handlar inte om regler som tvingar ett företag att ingå avtal med konsumenter. Det råder marknadsekonomi inom EU, och därmed också avtalsfrihet – företag och konsumenter har lov att själva bestämma om de vill ingå avtal med varandra eller inte.

En viss gräns till avtalsfriheten kan vara reglerna om fri konkurrens, de kan förbjuda en tillverkare eller importör att vidta åtgärder som hindrar ett annat företag att vidaresälja produkter inom EU eller som föreskriver ett viss pris som snedvrider konkurrensen.

Misstänker du att så är fallet med dessa symaskiner, bör du anmäla det till konkurrensverket, ett annat ställe där du kan anmäla misstänkta handelshinder är SOLVIT."
mika_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 13:40   #42
Roxie Roxie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 51
Thumbs down

Jag själv har inte diskuterat "problemet" med SMD men som jag tolkar det svar du fick så har ju Janome gått över gränsen för vad som är tillåtet. Men det är min tolkning av det hela.
Jag uppmanar igen alla som tycker Janome gjort fel att maila dem och berätta det samt gärna tillägga att man valt ett annat märke pga detta. De måste ju se att deras agerande får konsekvenser genom att vi konsumenter kommer att välja bort deras maskiner, vare sig de kommer från England eller Sverige.
Roxie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 13:49   #43
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Fast de kanske tänker "äsch, det kanske bara är 5 personer som inte köper" och skiter i oss och vårt lilla sysida. :P

Men å andra sidan fick SMD ganska bra med kunder tack vare oss. hmm.

Ja, de (janome) har verkligen sjabblat till sig nu. Istället för att glädjas över att janomes maskiner är populära och går åt som smör, om än i "fel" land, så beter de sig som grinollar...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 14:03   #44
Roxie Roxie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 51
Nog ska vi väl kunna få ihop fler än 5 klagande
Jag själv hade tänkt köpa Janome maskiner men det blev två från Brother istället, så för min del är det sant att jag valt bort Janome pga konflikten. Hade jag just inte tänkt köpa symaskin just nu hade jag kunnat tänkt mig att "sympati-klaga" för att nån dag längre fram kanske det är min plånbok det hade gällt och jag hade velat kunna köpa en Janome från England.
Vi kan väl starta ett litet uppror här, ALLA vare sig vi har köpt/ tänker köpa/ inte tänker köpa från England, skickar ett klagomål till Janome. Det fanns ju en anledning till varför vi gick med i Eu från början...
Roxie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-25, 23:12   #45
Bling1975 Bling1975 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 10
Jag har varit i kontakt med SMD och problemet verkar vara löst till viss del. Jag fick det här svaret:

There has been agreement!!!
Janome Tokyo, Janome UK and the Scandinavian distributor have agreed that we can continue to supply certain models to Sweden, Denmark and Norway customers.
These models*will be selected from*our "exclusives" which Janome UK imports especially for ourselves (110, 5108, 5124,1000CP, 644D, 744D, etc). So far, the 9102D and 744D overlockers and the*1000CP*cover hem machine*have been selected.
Also, these models will have to be advertised as*NEW HOME so they don`t conflict with the Janome models available in these countries.
Machines supplied to us*in future shipments will be branded NEW HOME.
Please contact me if you require further information or clarification.

Kind regards,
Russell

Så det blir nog en beställning av en cover snart. :-)
Bling1975 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons