Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-03-29, 13:19   #1
soplin soplin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 81
Jag behöver overlockhjälp!

Jag köpte en begagnad Pfaff 4862 för ett tag sen, men har inte använt den ännu. Jag tycker att det är svårt att ställa in den så att det blir riktigt bra. Nu har jag köpt fleecetyg och vill sy nya fleecetröjor till barnen. Jag sydde fleecetröjor till dem i höstas på min vanliga maskin som har en "fuskoverlock-söm" och det gick jättebra. Men nu får jag inte till det på min nya maskin. Kan nån hjälpa mig? Hur ska maskinen vara inställd?
soplin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-29, 14:41   #2
Vinter Vinter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 115
vad vill du att den ska sy för slags söm? det är lite svårt att hjälpa om du inte berättar exakt vad som blir fel.. jag har en Pfaff Coverstyle, nästan exakt som din, och har gått igenom de flesta "barnsjukdomarna".

har du sett till att tråden är rätt trädd? att den ligger i trådspänningen ordentligt? har du rätt inställningar på allt? har du nya nålar som inte är trubbiga, är kniven i bra skick?

det finns massor som kan vara fel, mer information ger bättre hjälp

//Vinter
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-29, 14:55   #3
soplin soplin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 81
Hej och tack för snabbt svar! Jag har försökt sy den fyrtrådiga overlocksömmen men jag får det inte riktigt till att fungera. Jag tycker att sömmen drar sig och så ibland stannar den mitt i. Ska jag välja en annan söm och isf vilken?
Hur vet jag om trådspänningen är rätt? Jag vet inte om kniven är vass, men den skör bra och jag tror inte att det är det som är problemet. Det verkar mer vara att jag inte riktigt kan ställa in maskinen rätt.
soplin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-29, 15:09   #4
Vinter Vinter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 115
du fick inte med ngn instruktionsbok? där står det hur inställningarna ska vara. min är helt mekanisk, men jag tror att 4862:an har program som man ställer in, men det får de som har en likadan informera om.

du kan testa om trådarna ligger i trådspännigen genom att dra lite i den fram och tillbaka, med pressarfoten nere såklart. så vet du säkert att de ligger in. du kan ju provsy lite och ändra lite fram och tillbaka på de olika trådspänningarna för att de som det händer ngt. sitter inte hemma så jag kan tyvärr inte ge de spänningar som jag har till min maskin, det borde vara liknande om inte annat.

om du vågar kan du trä om den, det brukar lösa en hel del problem har jag märkt.

jag hoppas att det ordnar sig!

//Vinter
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-29, 15:29   #5
soplin soplin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 81
Jo jag har instruktionsboken. Jag får kanske läsa den lite noggrannare. Jag har testat att ändra lite på inställningarna men jag får ändå inte rätt på det. Jag har trätt om också men jag är inte hundra på att jag gör helt rätt. Jag tycker inte att det är så lätt att se på fotona i boken hur det ska vara.
soplin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons