Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-01-14, 19:23   #1
MissesSydney MissesSydney är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 27
Köpa overlock???Vilken???

Har ett stort problem är sugen på att köpa en overlock men har ingën aning om vad man skall välja eller kika efter,nybörjare inom overlock.....kan nån ge mej tips om bra grejor.
MissesSydney är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-14, 20:00   #2
Viktoria Viktoria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 11
Jag är också ute efter en overlock. det finns massor med märken och varianter. Har hört att Husqvarna Huskylock inte är en av de bättre. Min återförsäljare rekomenderade Brother eller Janome. En slöjdlärare rekomenderade Bernina.
Jag vill också ha råd om vilken maskin man skall köpa!
Viktoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-14, 20:22   #3
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Jag är riktigt nöjd med min singeroverlock. Den är robust och trots att det är min första overlock så har den varit i princip helt problemfri.

Jag har skrivit en recension.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-15, 09:48   #4
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
jag har en gammal huskylock 460 ED som jag haft i ca 10 år...den har funkat jättebra ! Och jag har nog inte ens skött den så bra Sådana finns säkert beg.

Jag tänkte köpt på mej en ny huskylock med lite mer finesser men då hörde jag att den nya som kan en massa inte var så bra..läste nog det här Så nu vet jag inte heller vad jag ska ha OM jag nu ska uppgradera mej Var ju helt inne på en Huskylock till

Egentligen är det bara en coversöm jag saknar i så fall ..fast det kan nog vara bättre att köpa en separat coverlock om man nu måste ha det.
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-15, 13:14   #5
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
För ca 3 år sen köpte jag en Toyota overlock som jag är jättenöjd med. Har aldrig krånglat, förutom vissa handhavande fel..
Köpt här:
http://www.bl-trading.se/shop/overlo...l-sl-185p.html
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-15, 14:49   #6
lumi lumi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 48
Jag har en Pfaff hobbylock 4764, som jag är väldigt nöjd med. Det är en bra nybörjar-maskin, tycker jag (som också får anses tillhöra den skaran).
lumi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-15, 17:12   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Jag valde att köpa

en Bernina. Och har inte ändrat mig. Den är helt fantastisk. Lätt att trä, syr snabbt och tyst.Jag har aldrig haft något problem med någon söm. Fina rullfållar, jaa. Spinner som en katt.

Bernina har ett mycket gott ryckte och det är inte oförtjänt. Har en vanlig Bernina symaskin som är 38 år. Den bara syr och syr. Saknade dock några trikåsömmar så nu har jag köpt en ny symaskin Bernina 930 den är bara 26 år syr och har sömmar som är helt fantastiska. Jag sydde senast stickningar dvs långstygn, med grovt knapphålstråd i tvillingnål och vanlig undertråd på sömmarna på en trikåkjol som jag sytt. Inga problem, den bara syr och syr och syr och syr...

Gå in på en affär och prova känn efter.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-15, 17:42   #8
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
jag har provat lite

olika Overlock
för mej handlar det väldigt mycket om användarvänlighet.

favoriten blev en Bernina 1150mda
den är så enormt lätt att trä tycker jag, även mycket lätt att ändra inställningarna på
jag provade Babylock som har en självträdning, men för mej var den meckligare än berninan, och att ställa om den var jättesvårt för mej.

jag hade innan en janome 204d, den sydde oxå kalasbra, men den var svårträdd, speciellt vintertid, då jag e stelare..

Jag tycker att när man köper en dyrmaskin ska man verkligen tänka på hur den är i det dagliga.

min första overlock gjorde mej så himla glad o på sommaren så gick det med enormt mycket envishet, men på vintern sydde jag bara svart, för o slippa byta tråd.

Mitt tips prova trä flera, prova inställningar mm lika mycket som man tittar på sömmarna, något jag gillar med min är snabbinställningen för att slippa öglor mm vid tygbytet
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-16, 08:48   #9
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Bernina 1100DA

blev det för mig. Det var den senaste maskinen då jag köpte den. Jag köpte min på en mässa. Det var den enda leverantören som utan att tveka drog ut alla rullar och demonstrerade hur jag skulle trä den och jag själv fick trä den och sy.

Jag har bl a problem med mina händer. Är beroende av handlovsstöd m m.Den är jättelätt för mig att trä. Många drar tråden igenom maskinen men det är inte bra att göra det.

Du drar ner ludd från trådarna och med tiden så samlas det och packar på så att du får problem med trådspänningen.

En annan fördel med Berninan är att när du lyfter upp syfoten så släpper trådstänningen.

Ha det gott!
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-16, 09:48   #10
Patricia Patricia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 457
husqvarna

hej jag har en husqvarna men jag blir helt knäpp på den maskinen. Den är så svår att trä tycker jag fast jag gör som bilden visar så blir det alltid fel.
Jag har ställt den åt sidan och kör på den vanliga maskinen och faktiskt så blev resultatet bättre men inte så fina kanter.

kram patricia
Patricia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-16, 09:59   #11
sandgatan sandgatan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 74
Har en babylock som jag tycker är bra pga av luftträdningen. Tacker det är ganska lätt att ändra inställningarna.Tyvärr har jag inte blivit vän med att sy på overlock överhuvudtaget men det är ju mig det är fel på inte maskinen.

Annika
sandgatan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-16, 18:39   #12
Viktoria Viktoria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 11
Jag skall köpa en Bernina 700D imorgon av en privatperson som använt den endast en dag och den är inköpt 2007. Jag får köpa den för 2500kr, nypriset är 5000kr. Hoppas verkligen att jag gör ett fynd.
Viktoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-16, 21:39   #13
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Det låter väldigt billigt! Vet du varför den säljs så billigt och har du provat den ordentligt så att du vet att den är o.k. och så? Låter definitivt som ett fynd om den är välfungerande.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-17, 06:22   #14
Viktoria Viktoria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 11
Jag skall prova den idag. Det är en kvinna som gått en kurs i sömnad och trodde att hon skulle använda dem massor, men den blev stående. Jag skall hem till henne idag och prva den. Tyvärr är den köpt medan hon bodde i Danmark, så garantin funkar kanske inte.
Viktoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-21, 17:36   #15
Hajen Hajen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 4
Huskylock 535D

Jag har haft min Husqvarna sedan Sundsvall brann...nä, men i 20 år i alla fall.
Jag använder den flitigt men funderar på att köpa en ny då det är ett gissel att byta tråd.

Mitt råd till dig som funderar på att köpa en ny overlock är att se till så det är lätt att byta tråd.

Själv funderar jag på en Pfaff. Jag har en sådan symaskin och den är jag väldigt nöjd med.
I o f sig så har jag bara hört gott om Bernina också.
Får nog ta rådet och gå in och provsy.
Hajen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons