Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-03-18, 15:04   #1
Vasen_Hantverk Vasen_Hantverk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 29
Hur funkar overlocken på min maskin?

Hej...

Självlärd som jag är, så har jag många luckor i min kunskap. Har en berninamaskin 1008, som jag är nöjd med...och för första gången håller jag på att testa "dubbel overlocksöm".
När man syr med den, hur nära kanten ska man vara då? Jag menar, ska den yttre raksömmen ligga exakt utanför kanten på tyget som "stop", eller ska den ligga så att det finns 1-2 mm till godo innan tygkanten?
Vad är skillnaden med den här formen av overlock och den som används på riktiga overlockmaskiner? (Förutom antalet trådrullar)
Ska jag använda dubbla nålar eller nåt sånt på den här maskinen när jag använder den här sömmen? Har aldrig provat det förut och vet inte hur man gör...
Hoppas på svar!
/En som så gärna vill lära sig mer...
Vasen_Hantverk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-21, 20:57   #2
Salome Salome är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 20
Dubbel overlocksöm

Hej!

Det går inte riktigt att jämföra overlocksömmen på en vanlig maskin och den på en overlock. Overlocksömmen på en vanlig symaskin är bra till att fålla trikåtyger och sweatshirts med. Sy sömmen på vikt tyg och klipp bort överflödet på baksidan. Du syr alltså inte i kanten utan en bit in på tyget och behöver inte tvillingnål. (Inte på min maskin iaf).

På en overlock skär kniven kanten på tyget (oftast - kan tas bort på vissa sömmar).

MVH
Marie
Salome är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons