Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-03-02, 00:26   #1
ViktoriaS ViktoriaS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 9
Question rock från senare delen av 1700-talet

hejsan!
Behöver lite hjälp med en rock från 1770 som jag håller på och syr till maken. Har redan sytt väst, knäbyxor och skjorta. Har gjort en toille enligt Norah Waughs bok "The cut of Mens clothes 1600-1900 mönster nr XXVIII. Jag har nu problem med att sy veckan(sprunden) i sidan. Hur ska de veckas? Var ska de sys ihop? Helt öppna ända upp till sidosömmen? Hur jag än viker och tolkar linjerna för vecken så ser det tokigt ut? Är det någon som sytt en senare 1700-tals rock tidigare och som kan hjälpa till?
Försökte fixa in en bild men min usla scanner vill inte. Fixar en bild imorgon på jobbet.
ViktoriaS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 19:18   #2
ViktoriaS ViktoriaS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 9
hej
nu har jag fixat bild. Hoppas det nu är någon som kan hjälpa till.
Bifogade bilder
Filtyp: pdf coat 1770 diagram .pdf (88.6 KB, 391 visningar)
ViktoriaS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 19:49   #3
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Jag har inte koll på exakt ditt mönster eller modell, men när vi var och tittade på 1700-tals rockar från dräktkammaren i jan så var de rockarna öppna i sidsömmen vid vecken.
Detta för att herrarna skulle kunna rida ordentligt. På de rockarna kunde man även "häkta upp" bak och sidskörtar vid ridning.
När rocken hängde så såg man inte änns att den var öppen i sidorna pga alla veck.

Jag blev jätte-intresserad av boken du beskriver. Är den bra och var får man tag i den?
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 22:21   #4
ViktoriaS ViktoriaS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 9
Boken är svår att få tag på! Jag lånade den på Universitetsbilioteket i Lund (bor i närheten). Men man kan fjärrlåna från annat universitetsbibliotek. Nu har jag fått tag på en egen bok via Ebay. Fick ge med frakt ca 40 pund från England. Cirka 420 kr. Min bok är en utgången biblioteksbok så den är lite sliten men fullt användbar.Boken finns i flera utgåvor. Lundaboken är en utgåva från 1994. Första utgåvan är från 1964 och sen har det getts ut 1965 och 1972. Jag ser ingen skillnad på de två exemplaren. Är på 160 sidor.
Vet inte om den är bäst men det finns små bilder på tillskärningen som den bild jag bifogade men man får sen förstora själv. Det stämde dock ganska bra med att mäta mm och översätta det till cm.Blev cirka 15% större på det viset men orginalet brukar nästan alltid var för små, så....Finns skala på varje bild till inches. Lite svart-vita bilder och text. Vill du ha fler kopior för att få en uppfattning så hör av dej.

Tack för infon om att sprundet är öppet. Jag har sett folkdräktsrockar med veck men är osäker på sidenrockarna. Dessutom så får jag alltså inte antalet vikningar att bli bra.
ViktoriaS är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons