Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-09-20, 17:16   #1
Lina_B Lina_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2011
Inlägg: 11
Skinnsömnad?

Jag har en kurs inbokad i nov och kommer då lära mig att sy i skinn. Finns det forum för det här på Sysidan? Är det något som kan öppnas? Eller har någon bra tips på annat forum där det pratas skinn?

Tack på förhand!
Lina_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 00:37   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Menar du skinnsömnad över lag eller någon särskilld variant?
Det är ju rätt stor skillnad på att svänga ihop en maskinsydd skinnkjol av billigaste kromgarvade möbelskinn och att sitta och handsy ett par skor med sulor i rårand, gömmda sömmar etc. Helt olika hantverk. Kanske är det bättre att man behåller klädsömnad i alla material på forumet för klädsömnad, väsksömnad i alla material i underforumet för väskor och så vidare? Här finns ju inga underforum för några speciella material alls, utan forumen är uppdelade efter teknik och efter vad som tillverkas.
Många skinntyper är lite speciella och kräver specialkunskaper för att jobba i, men det gäller ju å andra sidan en massa andra material som folk tillverkar saker i också. Det krävs lite olika kuskap för att sy stummt och i elastiskt tyg, andra kuskaper krävs för att jobba i plastbehandlade tyger som lack och konstläder, tjocka och tunna tyger skiljer sig åt, täta och glesa, olika fiberinnehåll påverkar. Världen är full av knepiga material.

Med tanke på hur få trådar om skinn det finns i forumet i dag skulle det nog bli ett ganska tomt underforum, tyvärr.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 07:31   #3
PJWIMP PJWIMP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 16
Är oxå intreserad av skinnsömnad i all dess former , men det är ganska lite intresse för sådant i detta forum tyvärr..
jag har en del olika maskiner för skinn sömnad ..
Skoj med kurs vad är det för kurs ?? klädsömnad eller allmänt?
Är det något särskilt du undrar över ??
MVH Per
PJWIMP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 12:21   #4
Lina_B Lina_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2011
Inlägg: 11
Jag pratar sömnad av väskor, skärp etc i tjockare äkta skinn. Syl, sadelmakarnålar mm.
Skriver nu från telefonen, får återkomma med utförligare svar.
Lina_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 13:46   #5
ulindh ulindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 792
Tagga inläggen så blir de sökbara

Det går ju numera bra att "tagga" sina inlägg och då kan det ju vara lämpligt att de diskussioner man startar som handlar om skinnsömnad taggas. Då kan man använda lämpligt forum för det som skinnsömnaden handlar om, kläder, väskor eller annat.

Jag ska göra en instruktion för hur man går tillväga med detta. Det är bara trådstartaren som kan tagga inlägget.

Skriver man också tydliga rubriker så ser man direkt på "träffsidan" om inlägget är relaterat till det man sökt efter när man använder sökfunktionen.
ulindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons