Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2015-05-06, 15:12   #1
kirre2 kirre2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 95
Nåt att ha?

Vad är det här för symaskin? Är den nåt att ha? Vet inte om den fungerar och verkar inte finnas några tillbehör.
(Konstigt, bilden blev uppochner när jag la upp den här... Hoppas ni ser ändå!)
Bifogade bilder
 
kirre2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-06, 15:27   #2
ulindh ulindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 792
Min svärmor har en sådan på deras landställe som jag försökt sy på. Den är krånglig att trä och lite mycket rattar att ställa in för sömnaden. Jag tycker dock den verkar ha kapacitet att vara bra om man tar sig an den. Har dock inte haft det sömnadsbehovet när jag varit där utan det har varit enklare raksömssömnad.

Har du ingen handbok är det nog lite knepigare då det är så olika hur rattar och spakar ska stå vid de olika sömmarna.

Det här svaret kanske inte var så mycket till hjälp.
ulindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-06, 20:43   #3
ann-marie.gunnarsson ann-marie.gunnarsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 61
Det var min första symaskin och den var jättebra! Raksömmen var fantastisk.
Rekommenderas varmt!!!
ann-marie.gunnarsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-06, 21:51   #4
kirre2 kirre2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 95
Jag kanske ska köpa den då, om den finns kvar! Den kostar bara 200 kr. Jag blev lite rädd för alla rattar och inställningsmöjligheter, men det kanske går att hitta instruktionsbok nånstans.
Nån som vet vad modellen heter?

Senast redigerad av kirre2 den 2015-05-06 klockan 22:12.
kirre2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-07, 01:59   #5
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
401g, en jättebra maskin. Lätt att lära sig.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-07, 02:01   #6
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Instruktionsbok finns gratis på nätet. Jag kan ge en länk senare när jag är vid datorn.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-07, 10:49   #7
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Citat:
Pendlaren skrev: Visa inlägg
401g, en jättebra maskin. Lätt att lära sig.
ooops,

Jag såg fel på telefonen, det är nog en senare version: 431G, eftersom den har friarm. Även till denna finns instruktionsbok gratis på nätet.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-07, 10:58   #8
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jag har en vag känsla av att det inte gjordes några dåliga symaskiner före 1980. Kan ha fel...
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-07, 13:42   #9
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Den symaskinen är nästan helt gjord i metall, tror bara ett stort kugghjul vid motorn och själva motorn har en del plast/kompositdelar. Metallkugghjulen och andra delar i underredet smörjs med fett, medan olja används i smörjhålen.

Den har även kedjestygn med en speciell stygnplåt. (En kedjesöm är mer elastisk än raksöm och är enkel att ta bort om man behöver.) En sak att tänka på att det är "slant shank" och därför enbart fungerar med sådana pressarfötter
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-07, 20:00   #10
kirre2 kirre2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 95
Jag köpte den! Vid en mer ingående koll hittade jag naturligtvis en inbyggd låda med en massa konstiga pressarfötter, fyra runda svarta grejer av plast(?) och lite andra saker. Nålarna som låg där såg lite konstiga ut, är det standardnålar?
Jag fick låna ett eluttag också och kolla så att motorn fungerar och den gick tyst och mjukt.
Den behöver en yttre rengöring och en jordad kontakt, kanske en service också, eller kan det räcka med att olja den? Den lokala symaskinsaffären var stängd idag, så jag kunde inte kolla vad en ev service där skulle kosta.
Det följde inte med några extra undertrådsrullar heller, är såna svåra att hitta?

Tack för alla svar och tips!
kirre2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-07, 20:15   #11
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Ja, det är standardnålar. Det går även att använda två nålar på samma gång, istället för att köpa en speciell tvillingnål.

De svarta hjulen sätts fast under locket ovanpå stapeln med de fasta stygnmönstrena. Välj special med ena vredet och valfritt med den andra för att kombinera. Det är enklast att skruva vreden om man ställer nålen i en av ändpositionerna (1 eller 5 beroende på vred). Dra respektive tryck (beroende på vred) sedan vredet och vrid.

Undertrådsspolarna heter Class 66 och metall är att föredra tror jag eftersom det är vad som den levererades med. Finns på ebay om du inte hittar närmare.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-08, 13:18   #12
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Citat:
carlm skrev: Visa inlägg
Den har även kedjestygn med en speciell stygnplåt.
Va? Kedjestygn med vanlig symaskin. Finns det fler modeller som kan göra det? Nu vill ju jag också ha en...
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-08, 15:23   #13
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Citat:
mariatherese skrev: Visa inlägg
Va? Kedjestygn med vanlig symaskin. Finns det fler modeller som kan göra det? Nu vill ju jag också ha en...
Förutom 431G som tråden handlar om så är 411G samma maskin utan friarm och också med kedjesöm. Jag tror även det finns någon av efterföljarna från Singer som har motsvarande funktion, men vet inget modellnummer på dem.

Kedjestygnen sys förresten med enbart en tråd, övertråden, och kräver att man trär via en extra arm som sitter vid trådupptagningsarmen, förutom den speciella stygnplåten.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-12, 03:07   #14
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Grattis till den "nya" maskinen!
På denna Singersida kan du skriva in maskinens modellbeteckning, ex.vis. 431 för 431g, och de instruktionsböcker som finns är oftast på engelska (och gratis!!!), men det kanske är bättre än ingen instruktionsbok alls...
Lycka till!

http://www.singerco.com/support/instruction-manuals
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons