Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-07-02, 11:59   #1
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Utställd kjol utan insitt med sänkt midja. Den blev förstor, varför de?

Jag har konstruerat en utställd kjol utan insnitt genom att först sänka midjan ner till min höftlinje. Streckat ner till nederkanten från insnitten och klippt upp till insnitten. Sedan har jag vimmat insnitten genom att öppna nedtill där jag klippte upp. Jag har ställt ut den 7,5 cm på varje sida + det som automatiskt blir vidare av att jag vimmade insnitten. Den har infodring i midjan.

Nu när jag sytt upp en toall på kjolen så har det som vanligt blivit nåt fel. Den är bra överallt förutom att den är enormt förstor i midjan/höften. Det är konstigt eftersom när man ställer ut den så gör man det ju från höften så den borde inte bli så mycket förstor som 7,6 cm. Vad har blivit knas?
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av Hellebelle den 2006-07-02 klockan 16:42.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-04, 15:04   #2
orange_angel orange_angel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 64
Utgick du från dina mått eller ett färdigt grundmönster i din storlek? Om du tog dina mått exakt utan att lägga till rörelsevidd så verkar det väldigt konstigt, men ett grundmönster på en kjol har säkert rörelsevidd inräknat och då kommer kjolen att bli större än dina kroppsmått.
orange_angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-05, 08:48   #3
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Ja, jag har utgått från mitt grundmönster som inte har något tillägg för rörelsevidd.

Ja, det är konstigt att den blev förstor i midjan (på höften där nya midjelinjen är nu). Den är i för sig utställde från höften men det ska ju inte påverka längst upp på höften.

Jag måste nog göra om hela mönstret och kontrollmäta för att kunna lista ut vad som blev knas.

Förrästen, jag har hört att man bara ska ställa ut en kjol max 4 cm i sidan annars blir det strutigt och det ser ut som kjolen drar sig. Stämmer det?

Senast redigerad av Hellebelle den 2006-07-05 klockan 08:50.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-05, 09:22   #4
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag tror att du har lagt in en viss rörelsevidd i ditt grundmönster
I mina grundmallar i mönsterkonstruktion av damkläder ömans.
ingår 2 cm rörelsevidd på kjolen.och har du ett tyg med någon form av stretch då kan det bli på tok för mycket.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-05, 12:51   #5
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag förmodar att insnitten inte når ner så långt på höften som du har sänkt midjan i kjolen och i så fall behöver du inte kompensera för insnitten
utan bara ställa ut den i vidden och det börjar på höftlinjen eller senare om du vill ha den rakare överhöften .När du ritar om sidolinjen kandu sätta en punkt vid den nedre tvärlinjen och göra ökningen i 2 steg . Vid höften är punkten detsamma som ursprunget sedan sätter du nästa punkt innanför den nyritade linjen och ritar först dit och sedan därifrån till nederkanten då får du en linje som har två olika vinklar då minskar du ökningen mitt för den nedre tvärlinjen .om det är det du vill.

Senast redigerad av axyzvslut den 2006-07-05 klockan 13:27.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons