Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-12-17, 08:58   #1
syarkul syarkul är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 7
Strykmellanlägg som lossnar

Kanske nån som känner igen problemet:
man syr en kavaj, man pillar och är hur noggrann som helst, sedan märker man när nästan alla delar är hopsydda att det har bildats bubblor där mellanlägget har lossnat. (grrrr...) Tyget är en viscose och polyesterblandning, ser ut som mellantjock ull.

vet nån om det finns nåt mellanläggsmärke som är superbra som funkar till det mesta i plaggväg så man slipper vara orolig för att det skall lossna?

jättetacksam om nån har tips om mellanlägg

ha det gott!
syarkul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-18, 22:53   #2
Helena77 Helena77 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 35
Jag har aldrig sytt en kavaj, men det kanske går med mellanlägg man syr fast? Lycka till!
Helena77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-19, 09:32   #3
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!

Problemet med vlieseline är att man måste pressa ganska länge och väl med hög värme, vilket inte alla tyger tål, så har man tyger med polyesterblandning, så kan det bli problem. Man får då bara pressa på vlieseline-sidan.

När jag syr kavajer brukar jag inte ta vlieseline på hela frontstycket (har gjort det misstaget en gång, då blev det bubbligt), utan bara från de nedersta fickorna och nedåt. Ju större ytor med vlieseline, desto större risk att det släpper här och där efter ett tag, eftersom man kanske inte pressar ordentligt över hela ytan. Det man kan göra om det uppstår bubblor efteråt, är att försiktigt försöka pressa igen, så att vlieselinet fäster på nytt.

Sedan finns det olika sorters vlieseline också, och jag tycker att de med glansig yta håller bättre än den med små "kulor".
Hoppas att det var till någon hjälp.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons