Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-11-10, 10:53   #46
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Du verkar kunna mkt om bin, Tua!
Ja jag har ju bisamhällen trots getingfobi
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-10, 11:07   #47
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Duktigt! Men de tar säkert kål på getingar som försöker komma in.

Jag har getingbo-fobi, lite konstigt kanske, men jag kan inte ens se på getingbon. Ryser bara av att tänka på dem.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-10, 11:12   #48
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Tyvärr så är det getingen som tar kål på mina bin. Nu har vi dessutom fått hit bålgetingar som är stora som talgoxar... fy attan. Getingfobi är inte kul och getingbofobi... inte kul.

Fast nu har vi hamnat helt OT här
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-10, 11:18   #49
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ah vad tråkigt. Finns ju bin som dödar getingar. Men de stora är nog svårare...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-10, 11:52   #50
monicka monicka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 335
Bearnaisesås

fannibu - bearnaise sås till rotfrukter, ja,jättegott. I min beasås (jag gör den själv numera pga alla konstiga tillsatser!) har jag ägg och smör,men du kanske var vegetarian, trodde vegan? /M
monicka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-10, 17:59   #51
fannibu fannibu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 26
christel - Jag gjorde ett miljöarbete om det i skolan förra året och hittade samma siffror på flera källor. Men som du säger så beror det på hur man tolkar dem. Jag vet ju inte uträkningarna direkt.

Jag tycker inte att det är rätt att ha sällskapsdjur och har det inte heller. Men det är inte fullt lika egoistiskt som att föda upp djur för att tjäna pengar på dem, även om man nu inte tjänar stora summor.

Delfintua - E numrena har inte ingenting med bina att göra. Du frågade på skillnaden mellan vegetarianer och veganer och då råkade jag bara ta upp det eftersom att många vegetarianer äter animaliska e nummer medan veganer inte gör det. Jag ber om ursäkt om det var lite otydligt.

Monicka - Jag är vegan och gör min bearnaisesås på mjölkfritt margarin, mjöl, mjölk, gurkmeja, vitvinsvinäger, dragon, salt och peppar.
fannibu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-29, 16:32   #52
MetalMii MetalMii är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 57
Bakom vissa E-nummer döljer det sig "biprodukter",
till exempel 901.

Jag är vegan av flera skäl sedan 98, och kommer så
vara tills den dagen jag ramlar av pinnen.
MetalMii är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-29, 16:55   #53
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, alla dessa tillsatser.. Även om man inte är vegan/vegetarian så vill man kunna äta riktig mat. Speciellt jag! Jag är trött på alla all fusk i livsmedelsindustrin. Allt dyrt späds ut och ersätts med billigare (och ofta mindre bra) tillsatser för att det ska bli billigare att tillverka. Jag tror det finns samband mellan all övervikt och den tillsatsproppade maten som tillverkas nu.

Och min favorit-hat-produkt: margarin! Jag grinar illa inombords varje gång jag ser en kvinna (ja oftast är det en kvinna) som stoppar ner en becel i kundvagnen. Snacka om 100% lurad.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-29, 17:06   #54
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Ni som vegan/vegetarianer.. äter ni fisk eller kyckling.?
Vart får ni proteinet ifrån?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-29, 17:30   #55
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Riktiga vegetarianer/veganer äter ingen kött alls. Proteiner kommer från baljväxter så jag förstått det.

Men det kan bli svårt med B12-vitamin som man bara kan få från animalisk kost. Så om man är vegan så ska man kolla sig ibland för man kan få blodbrist (bland annat) då om man inte får nog med B12. Vegetarianer klarar sig bättre för man kan få det via mjölk och ägg. Veganer kan klara sig också om man äter alger och fermenterade grönsaker läser jag nu, men då måste man äta det regelbundet.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-29, 17:30   #56
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Bönor och linser är bra proteinkällor.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-29, 20:44   #57
HelenaKnutsson HelenaKnutsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 137
Jag äter kött- men av miljöskäl försker jag minska på köttet och få mer av proteinerna från baljväxter.

Vill gärna påpeka angående kornas fisande att förvisso är det utsläpp av växthusgaser det handlar om, men utsläpp som är "naturenliga" och som naturen inte skulle ha några problem att ta hand om ifall vi inte hade överbelastat den med våra utsläpp som lägger sig ovanpå de som ingår i ett naturligt kretslopp!

Någon skrev på första sidan av diskussionen om läskiga tillsatser i mjölk som han/ hon ville undvika. Nu vill jag veta vila tillsatser det är, är dte vitaminerna du menar? Något annat kan jag inte hitta på innehållsförteckningen!
HelenaKnutsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-29, 21:13   #58
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Vad jag förstått så är det nog bara vitamin som tillsätts till vanlig mjölk.

Förutom att man bryter ner mjölken till olika delar, sen tar bort fettet, och sen sätter ihop mjölken igen med det fettandel man önskar. Vilket ju är en process, och sen pastöriseras det (upphettas snabbt så bakterier dör, en process man kör med många varor även t.ex. juice, sylt, saft osv). Mjölk som håller lång tid har hettats upp i högre temperatur, men det gör ju smaken lite annorlunda.

Om man vill vara naturlig så ska man dricka "gammaldags mjölk" som har normal fettandel. Där är det naturliga vitaminer eftersom det inte åkt bort i och med "fettborttagningen". Den produkten pastöriseras bara. Om man vill skippa pastöriseringen får man ta och åka till någon mjölkbonde.

Fattigast är minimjölk då det bara är skummjölk, jättebilligt för mejeriet att tillverka men av någon anledning säljer de det dyrare (om jag inte har fel).

En bra tumregel att ha til när man handlar. Ju större ingredienslista desto sämre vara, i flesta fall. Ta vispgrädde vs fejkgrädde.. Vispgrädde innehåller bara 1 ingrediens, medan vissa fejkgrädde innehåller runt 10 st. Då är det nästan bättre att man köper vispgrädde och spär ut med mjölk eller nåt.
Och så är det billigare för fabrikerna att göra fejkgrädde än vispgrädde, men de kan sälja det dyrare pga att det är "hälsosamt", vilket är bullshit. Ja, i princip all processerad smalmat är fulla med konstiga tillsatser. Man får mindre näring och mer "bukfylla". Konstigt att det kan säljas med hälsosamt som argument.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-30, 08:29   #59
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
alger har jag faktiskt aldrig testat. Har dessutom hört att det kan finnas mycket gifter i dem så det låter lite läskigt att äta det. Man måste nog veta vilka man trycker i sej

Man slår väl sönder fettet i lättare mjölk? Kommer inte riktigt ihåg hur det ligger till
Men jag skulle nog inte vilja ge mina barn opastoriserad mjölk iaf.Men visst smakar den annorlunda..mer ko som jag minns det
Fast på sommaren kan man ju märka även på köpemjölk att korna äter klöver. Den är inte så god då tycker jag
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-30, 10:27   #60
MetalMii MetalMii är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 57
Protein finns i de allra flesta livsmedel,
det är mao inga större problem att få i sig
rätt mängder, förutsatt att du äter en väl
sammansatt kost givetvis.

Baljväxter är en ypperlig källa för större
mängder protein, och bör ingå i en vegetarisk
kost.

Vad gäller B12 så finns det naturligt i jorden,
Vi skulle alltså få oss det naturligt om inte
världen idag var så onaturlig och överrenlig.
Vi tvättar bort B12 från morötter och annat.
Därför behöver en vegan B12 tillskott.
MetalMii är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons