Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-02-13, 19:56   #1
lilldetta lilldetta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 46
Vilken modell?

Jag tycker det är svårt att veta vilken typ av modell på klänning och kjol jag passar i.

Vad passar egentligen bäst om man som jag är ganska kort (1.59) lite mullig och inte direkt har någon midja? Vad har ni andra korta och mulliga för modell på era klänningar och kjolar?

Någon som har något bra förslag?
lilldetta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 22:51   #2
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Finns många bra böcker på ämnet - men de säger förvånande ofta emot varandra. Kan bero på att tycke och smak är olika för alla.

Men om vi utgår från att du vill se lång och smal ut (något som de flesta vill) så finns det lite grundknep och "regler" att tänka på.
* Hög midja/empire skärninga ger illusionen av långa ben = du ser längre ut.
* Horisontala ränder breddar och lodräta länger. Detta gäller även på sömmar och skärningar! Ju fler avdelningar (midjebälte, tröjfåll, kjolfåll, stövelskaft m.m) du har ju mer "uppstyckat" blir intrycket och upplevs som förkortare.= prinsessskärningar är din vän.
* En hög krage tex polo förkortar halsen medans en U/V förlänger hals och lyfter fram ansikte och bystparti.
* För taigha plagg förstorar kroppen (michelingubbe någon...), Men även för vida/bylsiga plagg gör bäraren större då man inte kan se någon kroppsform under käderna. Lösningen är välsittande kläder som smiter åt på väl valda ställen och släpper efter på andra.
* Ärmen på jacka/tröja ska vara kortare eller längre än fållen på jackan/tröjan - slutar de på samma ställe så ser man automatiskt bredare ut.
* Kjollängden beror på hur ditt ben ser ut. Kjolen ska Alltid sluta där ditt ben går in (ovanför vaden/knät m.m), Aldrig på det bredaste stället - då får även den smalaste tjej tjocka stubbar till ben.
* En klacksko gör under för hållning, självförtroende och allmänt intryck. Behöver inte vara hög (3-5cm räcker) för att göra skillnad.
* Hitta dina bästa drag/kroppsdelar (feature) och framhäv dem!

Blev mycket (och skulle lätt kunna skriva lika mycket till)
Hoppas att det kan vara till någon hjälp.

Kan även tillägga att, ett gott självförtroede klär alla och gör till och med de lite omoderna byxorna snyggare.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 08:38   #3
lilldetta lilldetta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 46
Tack så mycket

En del av det visste jag redan men en del var nytt. En sak funderar jag dock på - prinsesskärning hur är en sån?
lilldetta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 08:58   #4
lilldetta lilldetta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 46
Åsa86 - skulle en sån här klänning funka?

http://www.stoffochstil.se/Katalog/M...?group_id=7850

eller en sån här

http://www.stoffochstil.se/Katalog/M...?group_id=7849

för att se om jag har förstått dig rätt

Tycker även att denna kjol är snygg men rätt?

http://www.stoffochstil.se/Katalog/M...?group_id=7842
lilldetta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 09:38   #5
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag är lite längre än vad du är och har fått mycket idéer som passar min stil från Zizzi och Bonaparte. Den senare har en speciell plusbilaga där man visar kläderna på större modeller. Nu gillar jag lite Boho look och tycker om tunikor och klänningar.
Har kommit på att tyger med fall i funkar bättre och att Onions mönster är väldigt bra skurna.

Jag skulle kunna sy alla tre modellerna till mig. Tygvalet kan göra dem väldigt olika.

Det finns en blog som heter "Diary of a sewing fanatic". Det är en plus size kvinna som syr som en galning och hämtar inspiration från catwalken som hon överför till sina förutsättningar.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 10:32   #6
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Prinsessskärning (vissa säger husarskärning) böjar i ärmhålet, går öve bystpunkten och löper sedan ner till fållen. www.sv.wikipedia.org/wiki/Prinsessk%C3%A4rning

Nummer 1 är en bra modell. Med fkus på det smalare området under bysten och den smickrande V-ringninen + de längsgåendesömmarna.
Skulle ev kunna vara lite vidare i kjolen för att bredda höften något och därmed ge illusion av smalare midja.

Nr 2 är jag inte så säker på. Med skärningen ovanför bysten så skulle klänningen kunna ställa sig ut därfrån och ge mer av en rakt men stort intryck - inte säkert dock eftesom den ändå har passform runt midjeområdet.

Varför skulle du inte kunna ha kjol 3? bra med de lodräta sömmarna, lite vidd samt åtsitande i midjan/höft. tycker det är en superba modell.

Kom även på att man ofta brukar rekomendera omlottklänningar i olika modeller och färger. De uppfyller (oftast) de kategorier som behövs för att forma en lite sattare kropp.
http://www.misspetite.bloggsida.se/v...omlottklanning
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 13:42   #7
lilldetta lilldetta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 46
Thumbs up

Tack så hemskt mycket för din hjälp Åsa

Nu har jag fått mer att gå på
lilldetta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons