Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-09-28, 13:31   #1
Marie.agnesson Marie.agnesson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 7
Hjälp! mönster till barnkläder

HJÄLP!
jag ska sy "mysbyxor" till barn i storlekarna 56, 68 och 80, och igenom de kanske få möjlighet att sälja dom i butik, men hittar inget mönster som är lagom stort eller i rätt modell!
TIPS EFTERLYSES!!!
tack på förhand
Marie.agnesson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-28, 15:12   #2
Tvillingtand Tvillingtand är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 5
Jag är inte riktigt bra på den juridiska biten, men gör ett försökt iallafall =). Mönster du köper i butik eller i tidningar/böcker skyddas av upphovsrätt och du får därför inte sy upp och sälja plagg ritade efter dem.
Skulle du däremot kontakta författaren/mönsterkonstruktören kan ni komma överens om en viss avgift/pris/provision (oftast) sedan är det fritt fram för dig att sälja plaggen. Om du ska sälja till butik är det därför alltid bäst att rita egna mönster. Så gör jag iallafall.
Tvillingtand är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-28, 16:10   #3
AnnLindahl AnnLindahl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 269
Ursäkta men vem skulle få veta det, om man nu ritar av ett mönster till mysbyxor. I de flesta fall så är modellen densamma.... för alla mysbyxor oavsett vilket mönster man använder.
AnnLindahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-29, 08:00   #4
Tvillingtand Tvillingtand är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 5
Jo du har helt rätt Ann. Jag kan ju bara tala för egen del och jag tycker det känns bäst att veta att jag gör rätt som företagare. Om jag hade sålt byxor till grannen eller liknande kanske jag hade resonerat så också.
Tvillingtand är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-29, 08:30   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Är det inte så att själva mönstret är skyddat. Allt eftertryck förbjudet och försäljning av mönster. Men plaggen är väl inte inräknade där
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-29, 09:07   #6
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Oftast står det på mönstret att det endast får sys för privat bruk....alltså inte sälja kläderna sytt efter mönstret. Visst är chansen liten att någon skulle komma på en, men för ens egen del känns det nog bättre att veta att man har ryggen fri. Jag brukar utgå från ett mönster och sedan ändra om, då är det ju mitt mönster.
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-29, 11:04   #7
Marie.agnesson Marie.agnesson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 7
okej ja visste inte att de låg till så me mönster, att man inte får sy upp efter dom o sälja menar ja..men då ritar ja väl helt enkelt egna mönster, de e bara lite jobbigare o tråkigare, men säkrare då. tack för alla svar så att ja kan gå ut från forumet lite klokare o lite säkrare
Marie.agnesson är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons