Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-18, 09:24   #16
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Intressant om Gutermann, på mina rullar är det Gunold. Kanske Gutermann också kallar sin rayontråd för sulky?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 09:35   #17
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag tror tyvärr att det är rena djunglen det där. Förmodligen samma sak med trådmärken som med mycket annat, dvs att tillverkare köps upp av varandra.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 09:40   #18
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag har aldrig sett Gutermann Sulky, så de vet jag inget om.
Den Sulky jag menar är Gunolds (den som Solbrodyr har).
Döm inte ett trådmärke efter misslyckade försök med metallic. Det är, som det sagts, lite speciellt att sy med metallic, och det kan krångla en hel del innan man får in greppen/hur man ska sätta tråden etc!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 09:57   #19
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Jo jag har sytt ganska mycket med metallic De är ju som de är men maderiran funkade inte alls Kanske var ett måndagex men jag vill inte gärna köpa det igen. Fast man kanske inte ska uttala sej om man inte använt det mer än så (fast jag har nog testat 2 rullar nar jag tanker efter)Det ar dock några år sen så de kanske blivit bättre? Jag borde kanske testa det igen och se. Men maderia säljs väl inte på så mänga ställen längre???

Annan metallictråd krabbar ju också ..men inte så hemskt. De är väl lite känsliga allihopa

på mina gamla rullar står det faktiskt bara sulky och på de nyare gutermann sulky..hmm???

anchor heter ju ocksa alcazar verkar det som

ja vilken djungel det är och en dyr djungel
Tänk bara alla trådbitar man slänger..undra hur många rullar det blir på ett år
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 11:51   #20
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Sulky och Gütermann har gått ihop. Klicka här för ett tyskt pressmeddelande http://www.sulky-international.de/
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 12:04   #21
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Hm! Kan undra om inte anchor försvann in i den smeten också någonstans?
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 12:17   #22
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Intressant. Bara det jag inte förstår tyska.

EDIT:
Jag hoppas att de inte byter färgnummer o så,blir jobbigt ju. Du som har gutermann sulky tråd, är det samma nummer?

EDIT igen:

Börjar ju bli orolig, jag ser att det bara finns upp till 500 yards på rullarna, och sen får man köpa 5500.. inga 1100 yards? Tänk om butikerna tar lika mkt betalt för de 500 yard som de gamla 1100? usch.

Senast redigerad av ichigo den 2007-12-18 klockan 12:28.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 13:19   #23
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
jag tittade på två rullar nu med vitmetallic. De har samma nummer men de skiftar nog i lite olika färg. Men jag antar att det ska föreställa samma färg


var köper ni så stora rullar? I butik finns ju bara de vanliga färgerna på 1000 m.
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 13:57   #24
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag kom just på ang metallictråd, att vi hade alltid dom trådarna i plastpåse, när jag jobbade. Detta pga att tråden blir skörare om man har torr luft där tråden förvaras, och därför brister lättare.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 21:31   #25
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
Så vitt jag har förstått så har som nämnts Gutermann köpt Sulky. Men... Sulkys färgnummer för brodyrtråd ska gälla även fortsättningsvis. (I och med att det var det starkare varumärket på brodytråd.).

Det kan däremot skilja något från rulle till rulle, även om det är samma färgtråd. Beroende på hur färsk tråden är, hur den har förvarat osv. Men detta brukar inte synas när man väl broderart ut.

Om nu detta bidrog till diskussionen eller inte...

/Andy
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 21:39   #26
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
BRa att nummer åtminstone blir samma. Då är det bara frågan om 1000metersrullarna är kvar eller om man måste välja mellan 500 eller 5500... Det är ivisserligen ok om man måste ta 500 om det är precis halva priset, men det brukar INTE vara så vid prissättningar.

Jag har på känn att 1000metersrullar kommer försvinna då rullarna kommer gå över till Gutermanns rullstandard. (visserligen är de bra med skåra lätt att fästa tråd i utan jobb)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-19, 08:00   #27
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Fast jag har köpt gutermann sulky rullar på 1000m . Men som sagt de finns ju bara i de vanligaste färgerna.
Förhoppningsvis är de här för att stanna och bli fler!!
De har hetat Gutermann Sulky ett bra tag nu tror jag

Angående färgskiftningar så kan det säkert vara olika färgbad också...elelr hur de nu färgar trådarna???
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-19, 12:52   #28
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Det skulle vara konstigt om 1000-metersrullarna försvann, då 1000m/1100 yard, antingen i rulle eller minikon, är standard för de flesta märken. Tror inte Sulky vill avvika. Nu kan de i och för sig ha olika sortiment på olika kontinenter, så man ska aldrig säga aldrig.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-20, 14:18   #29
annan65 annan65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 169
Då ska jag bidra med ytterliggare ett namn för att förvirra ännu mer... mina sulky som jag köpt i en husqvarnaaffär heter premium sulky. Ännu ett företag inblandat...?
annan65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-20, 18:26   #30
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
När jag skulle julhandla lite såg jag att en tygaffär hade precis fått en sådan där färdig rackhylla med Gutermann sulky tråd. (sådan där färdig som kommer med förutbestämda färger) inte alltför många färger, 200 meter rullen. Jag anmärkte att racken har tryckta nummer vid varje rulle, men det numret motsvarar inte det som står på rullen. (tokigt)

Och dumma jag köpte 4 rullar. (JÄTTEDYRT om man tänker på mängden tråd) När jag var hemma för att skriva upp nummer (jag har gunold sulky färgkarta), så förstod jag att det faktiskt är en blandning av Gutermanns färgsortiment och Sulkys färgsortiment! 3 rullar är Sulkys färger. Men 1 rulle fin gulgrön (som inte finns bland sulky) har gutermann-nummer.

Så då är det alltså en blandning nu, med båda sulky och gutermann-nummer.

Dumma impulsköp, jag borde inte ha gjort det och jag tror knappast man kan lämna tillbaka tråd.

EDIT:
Kollade igen på rullarna. På de sulkynummer-rullarna stod det Sulky, medan gutermann-rullen stod det inte sulky. Bara gutermann decor. Hmm, intressant.

Senast redigerad av ichigo den 2007-12-20 klockan 18:30.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons