Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Vävning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-06-04, 19:59   #1
rolab280 rolab280 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 18
Bygga om vävstol till damast

Hej allihopa. Jag är en sån där person som vill försöka fixa det mesta själv. Dels för att hålla ner kostnaderna. Men också för att tillfredsställelsen när något skapats med det egentillverkade blir så mycket större (kanske en illusion, men jag tror stenhårt på det! ).

Mitt nuvarande projekt är att bygga om vävstolen så att det går att väva damast med egen dragutrustning. Jag har en Glimåkra Ideal med kontramarsch (vilken jag vänt på för att få plats med dragutrustningen sen). Vävbredden är 150 cm. Jag tänkte först att jag skulle samla på mig en hög med vävstolar som folk skänker bort för att få delar. Men jag kom på att det kan bli oerhört tidsödande då det gäller att de stämmer med min bredd. Eftersom jag tänkte mig en dragutrustning med 100+ skaft, så måste det bli lättare att tillverka tunna skaft själv. Jag kommer att ha hjälp av en vän med träverkstad för tillverkning av de delar jag behöver tillverka.

Är det någon här som har erfarenhet av att bygga om själv, bygga till för damast (oavsett om det är köpt eller egentillverkad utrustning) eller kanske bara känner att de har tips som kan hjälpa på vägen?

Jag har inte vävt damast innan, men jag försöker läsa det jag kommer över i ämnet. Dock verkar det väldigt svårt att hitta litteratur som beskriver ur ett rent nybörjarperspektiv. Men jag ger inte upp för det! Det finns kurser att gå, och jag får nog göra det om jag inte kommer på allt under tiden.

Väl mött!
/Roland
rolab280 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-05, 08:41   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Vilket projekt!!

Har du möjlighet så ta dig in på ett antikvariat och leta efter boken Lärobok i Ny, Patenterad konstvävnad utgiven 1872 av Lovisa Nylander. Där finns nämligen en ritning som du kan ha nytta av till ditt projekt. Jag ser en liten bild i min bok Opphämta och Damast, men den är så liten... kanske går att förstora?

På tal om ritning så har jag inte glömt varpan. Den kommer bara jag hittar igen den
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-05, 13:09   #3
rolab280 rolab280 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 18
Aha, tack för tipset! Jag googlade lite och insåg att det finns några fler som söker just den boken. Men jag skall hålla utkik.

En sak jag funderar på är vad det blir för skillnad med harnesk. Vad jag förstått så är det en tillbyggnad som är helt fristående dragutrustningen, eller? På bilder och beskrivningar så verkar den fungera som en enklare jacqard-utrustning? De flesta verkar överens om att det tar väldigt mycket extra tid att förbereda vävningen när harnesk skall användas. Jag tänker mig att det går att få till tillräckligt avancerade mönster med 100 skaft. Vill jag kan jag ju solva enskilda trådar istället för grupper av t.ex. 5 för att skapa mindre fyrkantiga mönster.

En annan sak jag funderat över är vilken/vilka fördelar som finnes med deragutrustningen på sidan? Att det finns mer plats där kan jag förstå. Även att det finns fördelar med att ha trådarna löpande på sidan istället för att störa kontramarschen (eller harnesken om sådan finnes). Men samtidigt så blir det ett evinnerligt vändande åt ett håll (om man inte delat upp det på båda sidor då). Har man dragutrustningen framför sig så kan det nog bli rätt ont om plats om man har väldigt många skaft. Kanske kan man ha dubbla rader och utväxlat drag så att man inte behöver dra lika långt.

Just nu väntar jag mest på att få åk och kolla på de två vävstolar jag blivit lovad. Främst för att se om jag har användning för dem när jag skall förlänga min. Men också för att få tillgång till allt extra material som snören, solv mm som kan komma till användning. Så fort jag kommer igång så kommer jag att ta bilder och dokumentera det hela så att det går att följa om man är intresserad.

Just det: jag har visst inte alls en Glimåkra Ideal. Det är en Standard...

Trevlig helg!

Senast redigerad av rolab280 den 2009-06-05 klockan 13:10. Anledning: Fel i första inlägg
rolab280 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 07:26   #4
Legava Legava är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 37
Den största skillnaden att väva med harnesk kontra drag är att du har helt fri mönsterbildning i harnesk medan drag är mer beroende av solvningen.Men hade du tänkt en hundra drags dragrustning så finns det ju mycket möjligheter men jag tycker den är klumpig och tung att använda.Två bra klassiska böcker när det gäller vävteknik är "opphämta och damast" Lillemor Johanson LT s förlag och naturligtvis vävbibeln "Handbok i vävning " Ulla Cyrus-Zetterström
Legava är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 16:50   #5
rolab280 rolab280 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 18
Jag tog en titt i bokhyllan och insåg att jag hade en del böcker om vävning. Några, eller de flesta, är olika "nybörjarböcker" eller kanske snarare grundböcker. Det är en del av Märta Brodén och nån Laila Lundell (Stora vävboken). Jag hade också tredje upplagan av handbok i vävning av Ulla Cyrus, utgiven 1955. Den är sliten, men läsbar. Dock så har någon insekt (eller två, de ligger döda längst bak) ätit upp delar av de fem sista sidorna av registret :-))
Jag har en damastbok av Getrud Ingers och John Becker. Den heter kort och gott Damast. Det verkar vara en första upplaga från 1955. Den kostade tydligen 200 i ett antikvariat, men eftersom den var i så gott skick och jag ville ha den så var det värt det. jag tycker över lag att det är svårt att hitta begagnade böcker som inte är rena grundböcker i vävning.

Det jag inte riktigt har förstått med harnesk är hur du utan att behöva räkna trådar hela tiden håller reda på hur och vilka trådar du skall dra i. Är ett antal varptrådar solvade så att man drar antingen i ett skaft i taget (om det är såpass många skaft att det går att solva hela mönstret i skaften snarare än att kombinera olika skaft för att skapa mönstret) eller i de skaft som mönster beskrivningen säger (t.ex. 1,2,5,8,9 eller så) känns det som om det borde gå rätt så mycket snabbare än att dra i enskilda trådar för att höja det som skall höjas. Detta bygger dock på min uppfattning att harnesk är som jacqard, fast utan hålkort som håller reda på mönstret. Det verkar dock som om harnesk oftast kombineras med dragutrustning för att solva större partier i dragutrustningen, och de intrikata detaljerna i harnesken.

Om jag skulle ge mig på och bygga en harnesk till är ju frågan om var man får tag i de krokar som används? Nu är det nog så att det blir en dragutrustning till att börja med. jag har en 10-skafts som följde med vävstolen när jag köpte den. Men den kan inte användas samtidigt som kontramarschen i sitt nuvarande utförande. Dock är det inte så mycket som behöver ändras. Dragtrådarna måste dras om så att de paserar över kontramarschen (som jag vänt på) och de stag som håller uppe mönsterskaften måste byggas om eller göras nya som går under kontramarschen. Den sista delen att ändra på är staget som leder snörena ner till mönsterskaften så att den antingen fästs i kontramarschen eller via ett tvärstag till de omgjorda stagen som håller uppe mönsterskaften. Puh, det är knapps så jag hänger med själv, hoppas ni gör det :-)

Om jag väljer att ha dragen till den dragutrustning jag skall bygga på sidan har jag en tanke om att ha topplattor som drar i skaften, liknande de på en kontramarsch. De snören som normalt går till bottenlattorna (heter de det?) går istället till dragen. På så sätt kan man enkelt skapa en viss utväxling i topplattorna. antingen så drar man en kort bit i snöret och mönsterskaften rör sig en lång bit. Det blir trögare. Eller så gör man tvärt om för att det skall bli lättare att dra. nackdelen blir dock att man får dra 30 cm för att lyfta mönsteskaften 15 cm, vilket kan bli jobbigare i längden.

Många tankar blir det...
rolab280 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-07, 07:42   #6
Legava Legava är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 37
I Damast och opphämta använder man ett dubbelt solvsystem.Dels en grundbindning som knytts till kontramarschen och så en stygnsolvning som dras för mönstretI en harnesk dras varje stygn för sig dock kan man knyta in mönstret i så kallade lockar i dragsnörena.Dragrusning är mönstret delvis insolvat oftast en spetsolvning Där drar du hela mönsterskafftet.Jag vill fortfarande råda dig till att lusläsa en grundbok som "opphämta och damast" innan du går vidare för att försöka förstå principen i det du gör.Gertrud Ingers bok är jätteintressant men handlar inte så mycket om teknik
Legava är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons