Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-11-01, 19:50   #1
MossaQ MossaQ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 42
Question 1869-tal över byst

Har läst i några trådar här och funnit det jag sökt - nästan...

Jag ska strax påbörja syendet av min brudklänning (alltså, jag ska inte sy den (betyder otur att sy sin egen ju), men väl designa och rita mönster...)

Jag fann era 1869-talskorsett trådar och insåg att jag vill ha en sån under, för att få den rätta timglas figuren.
Men dessa korsetter slutar ju strax under/ på brösten. Jag ska ha en lågt skuren, eller axelbandslös topp över å det vore ju lite förargligt om brösten smiter ut

Kan jag sy en 1869-tal eller liknande men få den att gå upp över bysten?

Vilket mönster rekomenderar ni?
Vad har man för skenor i?

När jag sydde min 1500-talskorsett hade jag plastband som jag köpte på metervara i vanliga sybutiken...

Vad behöver jag mer för material?
Kommer förståss att sy en dummy innan jag sätter saxen i det riktiga tyget.
MossaQ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-01, 21:39   #2
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Det brukar gå att förlänga utan större problem. Vill man inte mixtra med mönstret för mycket tycker jag det kan vara snyggt att sätta dit en bred spetskant att hålla reda på bysten. En bra sak med spets är ju också att det går att trä ett snöre igenom för det mesta och dra till den lite, vilket också gjorde på 1800-talet. Jag har ett exempel på en av mina korsetter med spetskant här: http://i34.photobucket.com/albums/d1...s/P6080077.jpg

Sen vad det gäller material så rekommenderar jag inte någon form av plast om du vill ha en snygg figur. Fjäderstål är det som behövs.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-01, 21:43   #3
MossaQ MossaQ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 42
Tack för ditt svar.
Din korsett gick hyfsat högt upp på bysten, det borde gå att höja någon cm till....

Mönster, går de att få tag på i Sverige eller är det tvunget att beställas från nätet/utomlands?

Vart får jag tag på stål? Å hur får jag dem i rätt längd till min korsett??

Tusen frågor, men jag vill ju bli fiiiin!
MossaQ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-02, 09:53   #4
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Höja är inga problem. Som Bandykullan skrev är spets och ett band igenom för att dra till upptill ett mycket bra sätt att förhindra små olyckor...

Korsettmönster beställs enklast direkt från hemsidan, Buttericks, MantuaMaker, Laughing Moon, Simplicity, Ageless Patterns, Past Patterns osv osv har. Googla!

Stål kan du beställa antingen från Röda Tråden (www.rodatraden.com) eller VenaCava design (www.venacavadesign.co/uk). Båda är bra. Har du inte bråttom med korsetten så syr du så långt som till skenorna, och mäter då hur långa du behöver. (Längden på kanalen minus ca 3 cm) Det anges ofta på mönstret annars, hur många av olika längder som behövs. Ett annat alternativ är att köpa stål i längd, och klippa till på plats. Då behöver du dock en stålknipsare och även skollor att sätta på ändarna av stålen.
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-02, 12:38   #5
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
Hej Mia!

Det är klart att det går att förlänga korsetten uppåt så de täcker bysten som du vill, prova dig fram lite så kommer det bli finfint.

Vissa mönster går att köpa i Sverige, som t ex Buttrick's och McCall's, men vill du ha något annat så är det nog lika bra att du köper från utlandet via internet, vilket förövrigt är enklast och bäst tycker jag. Korsettstål/fjädrar och dyl finns även det i Sverige, på t ex Röda Tråden (rodatraden.com) som ligger på Gärdet i Stockholm, men själv köper jag från Vena Cava Design i England eftersom de är snabba, vänliga, billiga och har betydligt bättre utbud.
Deras katalog: http://www.venacavadesign.co.uk/Products/

Kolla in deras "Gallery" också, de har ett bildgalleri med massor av korsettbilder som du kanske kan få lite inspiration från.

Det finns en uppsjö av korsettmönster och vilket som är bäst för en annan, kanske inte funkar lite bra för dig och vice versa, beror lite på kroppstyp och hur duktig man är på att ändra mönster, så fortsätt undersök lite på nätet och jämför innan du beställer mönster. De flesta korsettmodeller mellan 1860-1900 ger kroppen en timglasformad silhuett så du behöver inte låsa dig vid ett särskilt årtal som 1869.

Även om det står på mönstret hur långa fjädrarna ska vara så vänta med att beställa stål/fjädrar innan du gjort en provkorsett (toile/mock-up) och därmed vet hur din korsett kommer se ut, ska du förlänga upptill som du vill göra så kommer de siffrorna inte stämma t ex. Alternativt som sagt att köpa per meter.

Nu fick du säkert bara mer frågor! bara att fråga på
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-02, 13:03   #6
MossaQ MossaQ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 42
Hej igen

Jag försökte beställa mönster på korsett och turnyr från venacava (hette sajten så??) och när jag kom fram till betalalternativet så valde jag Paypal och inte Check.
Fyllde i alla mina uppgifter inkl visakortsnr och längst ned var det nån säkerhetskod man skulle skriva av.
Jag försökte om och om igen men fick tillslut ett medelande där det stod "fill another card-number" eller nåt liknande.

Blev nu lite skraj, tittade uppe i URL-fönstret där stod det <B>inte</B> https:// å inte fanns det nåt hänglås längst ned på sidan.

Vad har hänt med mitt kontonr?
Hur betalarn ni när ni köper därifrån?

Vill ju så gärna ha deras mönster....
MossaQ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-02, 14:58   #7
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
Thumbs up

Det bästa tror jag är om du mailar till dem och beskriver ditt problem. Det kommer att lösa sig
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-02, 19:20   #8
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Mia, jag tror att ditt problem har mer att göra med paypal, jag tror du blir vidarebefordad till deras sida när du trycker att du vill betala med paypal. Själv har jag aldrig haft problem med det, men jag hade å andra sidan paypal redan innan jag började beställa därifrån.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons