Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-07-27, 00:09   #1
mallaching mallaching är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 76
Bröllop - sy eller inte.. det är frågan....

Hej! Jag är i valet och kvalet i om ja ska sy en korsett till mig själv att ha under... ska gifta mig om ett år... Vad tror ni? vore jag galen? Är rädd att jag inte kommer att klara det och då står jag där utan... nån som vet nåt bra mönster? Vill ha en modell som går ner litegrann över höfterna... och som ger en riktig timglasform...



nån som tom känner sig sugen att ta en beställning???
mallaching är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-27, 09:06   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Du kan ju prova att sy en i lite lagom enkla material redan nu, som lite test och utan pressen av att det måste blir bra.
Blir du nöjd med den kan du ju sen använda samma mönster till din bröllopskorsett och då vet du redan hur du ska göra.

Ett år är lång tid, även för den ovane, så du hinner nog sy både en och två korsetter om du vill. Men se upp, korsetter är beroendeframkallande
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-27, 09:21   #3
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
En tvådelad bröllopsklänning är alltid mer användbar än en hel. Korsetten och kjolen kan ju användas vid andra tillfällen medan den traditionella klänningen i princip bara kan användas en gång.

Du har, om du tittar i tidigare trådar, bra recensioner på mönster men jag anser nog att idag är Truly Victorians (TV110) det trevligaste att använda. Det är en fin modell som dessutom kommer på kraftigt vitt mönsterpapper och en riktigt bra sömnadsbeskrivning.

Vill du att någon annan ska sy upp en korsett åt dig är det väl bara att vänta på att privata meddelande droppar in....
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-27, 16:10   #4
mallaching mallaching är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 76
Nu har jag beställt Truly Victorians (TV110) Nåt speciellt att tänka på? Finns det att handla bra material på internet (bor i dom norrlänska skogarna)? Och vad behöver jag förutom tyg, nål och tråd? Har gjort en Balklänning med korsettliv för några år sedan och då använde jag såna där plast "fjädrar", är det bra/dåligt... eller finns det bättre? Tack så jätte mycket för svaren hitills!
mallaching är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-27, 18:01   #5
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Som någon hiphop-stolle skulle sjungit "Plastic is da shit". Plast svikar uder belasting och ger inget stöd alls (i längden).
Det finns ett par sätt att lösa materialfråga på (tyg och metall).
Handla av VenaCavaDesign i England. Sy en toile (eller en halvt allvarlig korsett). Mät alla kanaler och notera längderna. Beställ sedan fasta stål i lagom längder samt planschett, VCD har också fint och riktigt stadigt korsett-tyg. Det kostar en liten slant men är bland det bästa man kan använda.

Tillägger: Läs igenom tidigare trådar på korsettforumet.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-28, 11:15   #6
mallaching mallaching är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 76
ok ska kolla upp dom men först ska jag läsa på om korsetter här på sysidan finns det fler tips så ös på bara! är såå tacksam!
mallaching är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 21:18   #7
mortuus mortuus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 57
varifrån beställde du mönstret??
mortuus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 21:30   #8
mallaching mallaching är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 76
Jag beställde mönstret från http://www.venacavadesign.co.uk/Products/
men jag har inte hunnit prova det än... ser iaf jätte fint ut

En fråga igen.. hur funkar det att använda rena bomullstyger om man gör en korsett? Har nämligen spanat in ett alldeles underbart bomullstyg som jag skulle vilja ha delar av brudklänningen i... nåt man ska tänka på då eller är det bara att köra på?
mallaching är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 21:54   #9
mortuus mortuus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 57
tack!!

helst ska man använda tätvävda tyger...såsom gammaldags lakan funkar superbra. men jag har använt vanligt lakansväv också och det håller bra det med...kanske inte om man ska ha tight lacing, men om man använder korsetten bara på fest nångång då o då.
mortuus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 21:58   #10
Jaja Jaja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 39
Citat:
leningrad skrev:
Som någon hiphop-stolle skulle sjungit "Plastic is da shit".
Ok, väldigt offtopic, men "da shit" är något positivt! Att vara det är typ det bästa, sånt man säger om sina vänner...
Jaja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 22:02   #11
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jaja, jag är för gammal för sån sorts musik, så jag tog det ordagrannt. Det var väl, hoppas jag inte svårt att förstå att jag starkt avrådde från plast. Man kan hitat plast som är dyrare än stål, men med ingen uthållighet eller styrka i längden.

Svar på sista frågan.
Sy sömmarna ordentligt, pressa sömsmånerna i yttertyget resp fodret åt olika håll (pressa inte isår) och sticka i sömsdikena när allt är klart.
Sy in ett bomullsband i midjan.
Om du ska snöra hårt - sy korsetten i tre lager.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 22:04   #12
mortuus mortuus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 57
DU svarara åt fel person...

men hon kanske ser svaren ändå
mortuus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 22:14   #13
mallaching mallaching är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 76
jaadå jag ser

Det är ett gammalt lakan jag syftar på.. vågade inte skriva det bara (lite tokigt att ha ett gammalt lakan på ett riktigt bröllop....det har man ju redan haft då man va liten säg... )

men.. bomullsband i midjan? får man inte ett veck då? eller jag förstår ju att du vet vad du skriver om såklart (leningrad) men jag e goooode kraftig... blir en strl L på tv110 så en av de större (har strl 52) omän jag ska gå med i en välkänd sekt strax å gå ner litegrann (förhoppningsvis) så kommer jag ändå att behöva snöra åt en del kommer det att funka?
mallaching är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 22:23   #14
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
När du lägger ihop tyget och fodret, nålar eller tråcklar du ett 2½-3 cm brett bomullsband i midjehöjd mellan tyglagren och syr fast det när du stickar i sömsdikena och syr kanalerna för stålen. Bandet ska sluta efter sista delningssömmen i ryggen (ska inte nå fram till öljettraden).
Bandet ger extra styrka där det som bäst behövs.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 22:27   #15
mallaching mallaching är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 76
ok nu förstår jag! tack så mycket! återkommer förmodligen med fler frågor
mallaching är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons